Igångsättning efter skada

L

Limen

Vad har ni för erfarenheter av igångsättning efter en mindre (?) senskada? Hästen har skrittats dagligen på små promenader och är nu ohalt och får börja arbeta mer igen. Hur mycket ska man öka träningen?

Sv: Igångsättning efter skada

ett ordentligt igångsättnings scema är A och O för att få en häst att hålla.

v.1 skritt 30 min. endast rakt spår
v.2 skritt minst 1 timme
v.3 skritt minst 1 timme
v.4 skritt minst 1 timme + 3 min trav
v.5 skritt minst 1 timme + 6 min trav
v.6 skritt minst 1 timme + 10 min trav
v.7 skritt minst 1 timme + 10 min trav + 5 min galopp. runda spår
v.8 skritt minst 1 timme + 10-15 min trav + 10 min galopp

som vanligt sen.

Hittade detta i en tidigare tråd. Så min fråga är kanske onödig.

Har du inte fått ett igångsättningsschema av din veterinär? I så fall är det det du ska följa.
Jag tycker det igångsättningsschema som du kopierade in är en ganska snabb upptrappning för en senskada.
Nu skrev du visserligen lindrig och inte vilken sena det är, men en koll med din vet tycker jag vore lämpligt.
Så att du ökar belastningen i en takt som passar just din hästs skada.

Senast ändrad:

hej hej.
du citerade mig från en annan tråd. måste påpeka att detta inte är ett igång sättningschema för en senskada.
detta var efter ca 0,5 graders hälta i kotan fram på häst 1 och kotan bak på häst 2.

jag rekommenerar dig att tala med din vet. och få ett individuellt annpassat schema.

sök gärna på buke eller på google om senskador...

viktigt att tänka på är att senskador tar lång tid. Vill du att det ska läka bra så är det jätteviktigt att skritta långa rundor varje dag när det är så läkt så veterinären tillåter det. Bara på plant underlag i början och sen lite mer varierat även faktiskt långsamt i djupare underlag korta stunder för att få senan lite mer elastisk.
Rör man inte på hästen blir senan lite stum när den läker och det är lättare att få en skada igen.

men kan säga normalt sätt att ca 3 månade vila o sedan skritt i 2-3 månader, där efter igång långsamt...
skulle nog kunna säga att det tar 1 år att komma tillbax.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka