Igångsättning efter senskada - tips någon?

Y

Yamaha

Vår ponny har precis blivit friskförklarad ifrån en senskada som hon ådrog sig för ca 16 månader sedan. Nu ska hon sättas igång försiktigt, tanken är att hon ska hålla för hoppning.

Det jag är ute efter är tips för igångsättningen, hon har blivit skrittad i flera månader redan så det är ju bara att börja trava, men hur många min bör vi börja med och hur fort bör vi öka?

Tips på mjukgörande övningar som är speciellt bra för bogpartiet tar jag också tacksamt emot. :bow:

Sv: Igångsättning efter senskada - tips någon?

Be veterinären att få ett schema helst, och kom ihåg att rida hästen i BALANS; och se till att den inte halkar eller på andra sätt utsätter senan för stora påfrestningar. KOm ihåg att det tar TID innan den blir elastisk nog igen. Anstränger du den för hårt för tidigt är den för stum och kommer lätt att få bristningar igen. Det tar år av successivt ökat arbete att återfå elastisiteten.

Men be vet om hjälp med upplägg.

Lycka till och bli inte otålig, men var inte heller alltför försiktig, den ska ansträngas mer och mer, men på rätt sätt bara.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 296
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 680
Senast: Josofinito
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar