Igångsättning efter kotleds och hovledsinflammation?

R

remember_

Hejsan!
jag har lite funderingar kring igångsättningen av min häst. Det är nämligen så att han har haft kotleds och hovledsinflammation i båda fram och han har fått vila i nästan ett halvår, men är nu återställd och jag ska börja sätta igång honom igen. :)

Under tiden då han fick vila, gick han i hagen dygnet runt då vi har våra hästar på lösdrift. Han är också överviktig (ca 50-75 kg) antagligen pågrund av att han har fått vila så mycket och det sliter ju också på lederna tyvärr. Jag var ute och gick med honom i nästan en månad innan jag satt upp på honom och red för första gången igen. Vi har nämligen inget ridhus eller någonting, där man kan rida på vintern, utan vi måste klara oss ute i naturen.

Det jag undrar är hur ni gjorde som har haft liknande problem som jag? Hur ska jag göra för att få honom att gå ner i vikt och samtidigt skona lederna? Har ni några bra tips på hur man kan sätta igång en häst efter att den har varit skadad och samtidigt skona lederna?

Jag är mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: Igångsättning efter kotleds och hovledsinflammation?

Min häst hade hovledsinflammation förra året. Jag började med att skritta honom i 30 min på långa tyglar i ca 4 veckor. Jag red bara ut i skogen i 3 månader - inget paddockarbete alls. Enligt vetrinärens rekommenationer började jag med trav efter 4 veckor o efter ytterligare 4 veckor galopp.
Vi har i full gång nu och tränar dressyr nu ( 1 år efter )och hittills har han inte visat några sviter alls efter skadan.
Vi började inte träna någon dressyr alls förren 9 månader efter att han fått ok på böjprov på kliniken.
Jag var nog väldigt försiktig, men var jätterädd för att överanstränga honom

Ang övervikten - har du analyserat höet ?? Det är lite lättare att se till att dom bara får i sig det dom skall om du vet värderna och hur mycket han/hon behöver

Hejsan!
tack så jättemycket för svaret! :bow:
Nu vet jag lite mer om hur jag ska gå fram..:idea: Jag har också pratat med en hästmassör och hon sa ungefär likadant, fasst att jag skulle gå ut och promenera med honom ca en månad för att han ska bli av med "dom där kilon".:D

Ja, vi ska analysera höet, men ett problem är ju att han går på lösdrift, så att jag kan ju inte påverka hur mycket han äter, utan han äter så mycket som han behöver..:smirk:

men än en gång tack så jättemycket för svaret!:bow:

Jag skulle till och med gå ännu långsammare fram än vad Snork gjorde. Då det var dubbelsidigt bör du vara mycket försiktigt. Lägg upp en plan där du ökar på med antal minuter i skritt allteftersom och rid i början endast på hårt underlag. Men nog måste du fått liknande råd av din vet. Annars tycker jag att du skall be om råd.

Hälsning Maja

:bump:
Hej
Jag har en häst med hovledsinflammation & går med honom varje dag! 2+ 10-15 min varje dag.
Minska maten & ge Glucusamin för lederna.

MVH
Anna:(

Tack så mycket för svaren..!:) jo jag ger honom redan glucosamin och jag har minskat fodret också. jag ska ringa till vet. och kolla med honom hur jag ska göra.
än en gång tack så jätte mycket för svaren!;)

mvh johanna

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 243
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar