Igångsättning efter korsförlamning

K

Kaji

En häst som haft en lindrig släng av korsförlamning - hur länge behöver den vila innan den kan ridas igen?

Sv: Igångsättning efter korsförlamning

Så fort den inte har ont i regel dagen därpå med uppmärksamhet på om den känns stel.

Jag klistrar in ett inlägg från en tidigare tråd nedan, orkar inte skriva om det.... HH

....Stillhet bara så länge hästen har akut ont – i regel högst ett dygn. Därefter i gångsättning där man är väldigt lyhörd för stelhet. Är hästen mjuk och opåverkad kan man gå raskt fram i uppträningen, är den stel går man tillbaka ett steg i träningsprogrammet.

En häst som haft ett mkt svårt anfall och blivit liggande kan behöva längre återhämtning men inte i box utan med mkt utevistelse under vilken period det är lämpligt att ställa om foderstaten till stärkelsefattig, fett och fiberrik. Efter 2 veckors invänjning på den kosten kan man sätta igång hästen. Risken för nya anfall reduceras kraftigt med denna foderstat.

Träningen ska vara jämn, omgivningen så stressfri som möjlig. Det är ytterst tveksamt om den äldre rekommendationen att ta häftiga galopper varannan dag har ngt berättigande.

Många galoppörer har korsförlamningstendenser. Med ovan foderregim och jämn träning kan de likväl fungera bra på löp.

... HH

Det är viktigt att hålla korset varmt.
När hästen är igång igen, skritta ofta o skritta av hästen noga.

Min häst hade ett kraftigt anfall blev liggande.
Vet sa att hon skulle vila minst 3 veckor med vistelse i hage.
Igång sättning mycket försiktigt.
Vi har promenerat en del och bara skrittat.
Men det är så halt ute så vi lugnar oss ett tag nu. Hon får bara gå korta vändor.
Bättre till våren.
Drog även ner foder mängden till hälften. Hon får bara kraft grund och hösilage nu . B oE vitamin extra.

Varför är det så viktigt att hålla just korset varmt?

Lillaloppan skrev:
Varför är det så viktigt att hålla just korset varmt?

Korsförlamning påverkar Korset.

Det har bildats Mjölksyra där som ej går att få bort. Den blir stel o hård i sin muskulatur. Urinen blir mörk.
Vet att ett överintag av kraftfoder(inte Betfor) kan spela in. Du får nog fråga ngn som verkligen kan det här.

Btw så kan korsförlamning sätta sig i andra muskler än just runt korset.

Mangis hade en liten släng av korsförlamning nu i vinter. Jag lät henne stå i box ett dygn, med många täcken, och i liten hage ett par dagar. Promenader såklart... Sedan gick hon i hagen och tömkördes/longerades/sprang lös i ridhuset/promenerades med/skrittades uppsuttet under en vecka, lite drygt. Det gäller att hitta rätt kombination för varje individ - som någon skrev: kolla på hur hästen rör sig!

Min vet gav mig tipset att intervallträna för att undvika fler anfall. Vi jobbar mycket i skritt nu; trav/galopp/hopprundor bara några minuter i taget. Även när man tävlar tar ju en runda ganska kort tid och skritten bygger en bättre kondition än något annat. Skrittpassen ger musklerna en chans att återhämta sig och minskar risken för korsförlamning.

Läs mer om korsförlamning här:
http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/2861

axel skrev:
Korsförlamning påverkar Korset.

Det har bildats Mjölksyra där som ej går att få bort. Den blir stel o hård i sin muskulatur. Urinen blir mörk.
.

Korsförlamningen har inget med mjölksyreanhopning att göra. Vad som händer är att det lagras in mycket stora mängder glykogen i muskeln som sedan av hittills outredd anledning "fastnar" och inte kan användas som energi i muskelkontraktionen. Fortsätter inlagringen så sprängs muskelcellerna.

En ngt haltande liknelse med bilar - Bensinen kommer inte fram till motorn fast tanken är full. HH

hejsan!!!!! vi har en häst som har har haft de men jag vet inte så mkt om de men man kan vell ringa en veterinär o fråga kanske dom är ju utbildade iallafall!!! höres!!! :)

hejsan!!!!! vi har en häst som har haft de men jag vet inte så mkt om de men man kan vell ringa en veterinär o fråga kanske dom är ju utbildade iallafall!!! höres!!! :)

Min tog vi nytt blodprov på efter 1½ vecka, värdena var då normala. Han fick gå varmt täckad dygnet runt på lösdrift, kort boxvila bara.

Min häst hade ett kraftigt anfall o blev liggande i höstas.
Har skrittat och promenerat något med henne.
I dag red vi barbacka. Men hon tappar bakbenen .
Spesielt höger bak. Hon halkar nu i snön med det hela tiden.

Någon som vet hur man går vidare. Skall man göra en ny undersökning. Eller är detta bara en svaghet och kan tränas upp.
eller vad skall jag göra.
Tar hon skada av att skrittas.
Stel och tappar bak benen. Kraftig korsförlamning i november 05

Rotterö skrev:
Min häst hade ett kraftigt anfall o blev liggande i höstas.
Har skrittat och promenerat något med henne.
I dag red vi barbacka. Men hon tappar bakbenen .
Spesielt höger bak. Hon halkar nu i snön med det hela tiden.

Någon som vet hur man går vidare. Skall man göra en ny undersökning. Eller är detta bara en svaghet och kan tränas upp.
eller vad skall jag göra.
Tar hon skada av att skrittas.
Stel och tappar bak benen. Kraftig korsförlamning i november 05

Det finns en muskelsjukdom, EPSM, hos hästar som dels ger Xförlamningsattacker dels kan ge onormala bakbensrörelser mm även efter Xattacken. Om din häst har det vet jag ju inte men jag får en association till det av din beskrivning. Om du ändrat foderstaten och hästen fortfarande har knepighet i bakkärran tycker jag du ska söka en veterinär specialintresserad av muskelsjukdomar. Skulle vet tycka att hästens sjukhistoria o symptom inger en misstanke på EPSM kan man ta ett muskelprov för diagnos. HH

Jag skall ha hit vet nu snart för vacsinationer.
Då skall jag rådfråga dom.
Men hon har ju tappat sina muskler också efter 2 fölningar. Under denna tiden har hon bara gått som hobby skogs ridning. Det kanske ställer till det också.
Men min gammla hund tik 12 år har samma problem som hästen .

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka