Igångsättning efter bete

P

popeye

Hur gör/gjorde ni i år? Hur länge hade ni hästarna på bete och tills när har ni tänkt att vara i full gång igen?

Sv: Igångsättning efter bete

Hästen går "på bete" mitten av juni tom slutet av augusti om vädret inte blir för ruskigt mot slutet av augusti som det kan bli ibland. Dock rids han större delen som vanligt. Han har haft 2 veckors total ledigt, dvs sammanhängande vila 2 veckor, och 3:e veckan skrittades han igång. Nu rider jag som vanligt igen.

Hästen är 5 år och detta upplägg gjorde jag medvetet för att hästen inte hinner tappa något under så kort vila, utan det är lätt att köra igång igen. sommaren är kort och nu börjar träningar osv dra igång.

Han får vintervila och lämplig ledighet inlagd under andra tider på året också som det passar honom och mig bäst.

Hej

har en 7 åring som har gått på bete hela sommaren (från 1/6- 31/8)
Hon har ridits hela tiden förrutom tre veckor. Då skrittade jag i gång i en vecka och började sedan rida lite mer normalt men kortare pass.
Var i fullt i gång efter ca tre veckor igen.

Har alltid hört att igångsättningen skall ta lika lång tid som vilan. Vet inte om det ligger någon sanning i det. Men vilar hästen en månad så skall det ta en månad att sätta igång den igen.

Hej

har en 7 åring som har gått på bete hela sommaren (från 1/6- 31/8)
Hon har ridits hela tiden förrutom tre veckor. Då skrittade jag i gång i en vecka och började sedan rida lite mer normalt men kortare pass.
Var i fullt i gång efter ca tre veckor igen.

Har alltid hört att igångsättningen skall ta lika lång tid som vilan. Vet inte om det ligger någon sanning i det. Men vilar hästen en månad så skall det ta en månad att sätta igång den igen.

Det har jag också hört, att man får räkna med ungefär samma tid som hästen har gåt på bete.
Man kanske ska se det mer som en riktlinje än en regel, men kan ändå tycka att den låter rätt vettig.

ponnyn gick på bete hela maj, och vilade helt, sattes sedan igång och gick ute på nätterna ibland och sov inne ibland.
den 25e juni provred jag honom, en vecka senare fick jag hem honom och hos mig har han gått på bete (dock rätt magert) sen han kom, och kommer gå iaf augusti ut, sen vet jag inte beror på väder.
jag kommer vara den första av min familj (bor på gård) som stallar upp hästen, tar in min mammas oxå som sällskap, de andra vill ha sina hästar ute längre, typ oktober.

han rids i full gång nu och har gjorts det sen jag fick honom. hoppträningar och ft-träningar, konditionsträningar hemma han har en hel del att bantas bort :p!

september 17 är vår första inplanerade tävling, lokal, ev den 21 el. 27e augusti oxå.

Han var i hyfsad kondition när han gick på bete, gick där i 5 veckor. Han ska vara hyfsat igång efter tre veckor och gå en liten tävling då. Bestämt med tränare, och det ska i alla fall fungera enligt henne. :) Ska väl tilläggas att han är ridskolehäst, och skulle det slita har jag mycket svårt att tro att vi skulle bli ivägsläppta. ;) Han är inte typen av häst som har gått och blivit smällfet över betet direkt. Mer bara pigg och glad och väääldigt laddad. :)

popeye skrev:
Det har jag också hört, att man får räkna med ungefär samma tid som hästen har gåt på bete.
Man kanske ska se det mer som en riktlinje än en regel, men kan ändå tycka att den låter rätt vettig.

En ganska generell riktlinje - ja. Beror mycket på hur lång vilan varit. Det tar upp mot 6 veckor av vila för en häst att börja tappa muskler, kondition minst 3-4 veckor. Är vad jag har lärt mig.

Med andra ord - har hästen vilat 10- 14 dagar behöver du inte börja om från början utan det räcker bra med nån vecka av lugn igångsättning så kan man oftast fortsätta som vanligt sedan.

Mina har vilat i princip hela sommaren, skulle rida men det gick inte pga bromsen. Så jag promenerar dem 2 v nu (för att få igång mig själv mest) sen skrittas de 2-3 v. (valacken är stel och märren är 21 så jag tar det lugnt, har ingen brådska....) sen lägger jag in trav och utökar med galopp efter ytterligare några veckor. De lär vara i "full" gång nån gång i vår.... *suck* det har tappats massa muskler och kondis.

i min och häöstens planering är det räknat att det ska ta fem till sex veckor innan vi är helt igång igen.

på grund av lång vila och låg ålder. dessutom har värmen och sadellösheten skjutit upp det lite. så vilan för hennes del blev ltie längre än väntat.

men som tur är kommer sadelutprovaren i morgon så till slutet av veckan ska vi sätta igång med igångsättningen.

Senast ändrad av en moderator:

Min har gått på bete sen 1 Juli fram tills för 8 dagar sedan. Jag är glad om jag har henne i något sådär hull i vinter...

Mitt sto släpptes på bete 27/5 och går fortfarande, kommer gå ute till september iaf, ev längre om det är fint väder.
Men hon har inte vilat precis, jag har bara kortat ner antalet dagar som jag rider, hon brukar gå 6-7 dagar i veckan, nu har hon gått 4-5, och vilat helt ca 2 veckor (ej i sträck, typ 3 dagar här, 4 dagar där). Hon mår bäst psykiskt om jag håller igång henne.
Nu är hon ändå rätt tjock men jaja.. föredrar det för jag vet att hon kommer tappa det fort, lätt att rida bort.

Den andra fick inget bete i år, han blev skadad.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Marvin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur