Igångsättning efter 8 veckors vila - Hur gör jag?

Jojo

Trådstartare
Hej. För att göra en lång historia kort... För ca två månader sedan råkade jag -eller rättare sagt min stackars häst- ut för en klåpare till hovslagare. Hon (hästen) blev "avverkad" och kunde knappt stå på bakbenen. Hon fick sulläderinflammation och boxvila tills dess att man lyckades plasta upp hovväggarna så att sulorna fick avlastning. Framhovarna fortfarande skodda och utom fara.
Hon klarar sig nu äntligen utan plastväggar och är helt ohalt så länge det inte är vassa stenar där hon kliver, och vi ska limma på skor vilken dag som helst nu, och då borde hon om det går som förväntat kunna börja röra på sig igen.

Nu, med lite bakgrund, till min fråga som lyder: Hur sätter jag igång henne på bästa sätt?
Jag har noll erfarenhet av att sätta igång hästar efter vila. Hon har alltså inte rört sig mer än i skritt (å ett å annat travsteg i hagen) senaste 7 veckorna. Vi har tagit en halvtimmes långa promenader varje dag de senaste två veckorna med hovboots på bakhovarna, och hon är pigg och framåt och trampar på som att hon vill jobba. Hon är full av energi och jag ser på henne att hon längtar efter att få springa igen. Vad jag är rädd för är att sätta igång henne i arbete för fort. Man har ju egentligen ingen skada att ta hänsyn till, men hon har säkert tappat all kondition och mycket muskler.

Hur ska jag gå till väga tycker ni?
Tackar på förhand för bra svar och idéer. :)
/Jojo

Sv: Igångsättning efter 8 veckors vila - Hur gör jag?

En frisk häst tappar inte "all kondition" på två månader, inte nåt jättetapp alls när det gäller kondition mer än toppkondisen.
Det är dock mer intressant att veta vilken kondition hästen hade innan vilan?

Jag hade skrittat en vecka och sen lyssnat till hästen, börjat jogga o lagt in lite galopp, ridit "som vanligt" fast kortare pass o något fler vilodagar efter ett par veckor.
Du som känner din häst bäst märker snabbt vad som är lagom för just din häst.

Innan vilan hade vi precis börjat träna efter sommarbetet, dock bara i 3 veckor med blandad ridning. Hon klarade av 1-timmes hoppträningar och hoppade meterbanor, men blev såklart lite flåsig. Så helt i form var hon inte. Under julimånad har hon underhållsridit 3-5 gånger i veckan mest ut i skogen.
Det syns inte på henne att hon tappat muskelmassa och när vi tar våra promenader är hon inte trött eller flåsig efteråt heller, men jag misstänker att hon tappat lite kondis med tanke på att hon inte var i topptrim när hon "ställdes av".

Det låter som en bra plan, tack för det. :)
Jag behöver inte vara orolig för belastning på leder och senor? Har läst att det kan bli påfrestningar när man sätter igång hästar efter lång vila.
Men 8 veckor kanske inte räknas som lång?

Alltid bättre med för sakta igångsättning än för snabb.....

Jag hade börjat med att skritt en vecka och efter det gradvis lägga in trav, bara några steg i taget till en början. Öka gradvis på, lite mer varje dag.

Okej. :-) hur länge kan det dröja innan man kan rida fullt ut igen? Anledningen till att jag frågar är för att jag inte vill gå för fort fram.

Jag brukar räkna med att en igångsättning tar 1-2 månader ca om hästen haft ok kondis innan.

Börjar m enbart skritt 1-2 veckor och därefter blandar jag in lite trav samt galopp, lite i taget för att slutligen kunna köra fullt ut igen. I början kör jag majoritteten på rakt spår och sen mer banjobb allt efter tiden går.

Dock med tanke på sulorna skulle jag vilja höra mig för en extra gång hos veterinär tex hur pass utläkt det är i dagsläget och eventuella följdskador som kan bli/vad man bör tänka extra på under tiden.

Senast ändrad:

8veckor är inte speciellt lång tid egentligen. Hästen tappar inte särskilt mycket :) plus att du promenerat den varje dag.
Jag hade räknat ca 3-4v och sen är ni tillbaka där ni slutade. Skritt första veckan & lägg in trav under slutet av veckan. Ha henne lite friare i formen från början.

Jag håller med saraandersson. En häst tappar inte särskilt mycket kondition dom första 3 månaderna och TS häst har ju kommit ut på promenader under tiden.
Jag hade skrittat några dagar och sedan lagt in lite korta travpass utan alltför mycket krav. Sedan ökat på efter hand. På 4 veckor borde din häst vara uppe i samma kondition som innan skadan och efter 8 veckor borde hon vara i god kondition. Som alltid, lyssna på hästen.

Svarar er alla:
Tack för era svar. Skönt att få lite perspektiv på det hela, eftersom jag är som sagt helt okunnig om detta med igångsättningar. :)
Jag har i alla fall kommit fram till att en vecka skrittpass får det bli till att börja med, upp till en timme långa. Känns det bra i slutet på veckan går jag vidare med lite trav, för att sedan eftersom tiden går lägga in lite galopp.

Dandylinn: Sulorna blev behandlade morgonen efter inflammationen upptäcktes med metacam samt plastning (som en bärrand), och hon blev oöm i sulorna redan efter 1-1½ vecka, så det är jag inte direkt orolig över. Jag har haft kontakt med vet under hela läkningsprocessen. Anledning till att hon har fått vila är att man väntat på att hovväggen ska växa ut för att ta sin del av belastningen, för plasten kan ju inte jämföras med riktig hov. Och nu, sedan 2 veckor, har det funnits såpass mycket hovvägg att man har kunnat ta bort plasten och limma på skor. Dock har det varit problematiskt att få tag i limskor, varav den långa väntan, men äntligen på onsdag nästa vecka är det bokat för att få på skor. :D Så helt barfota har hon varit nu i 2 veckor, dock med hovboots som slitskydd när hon är ute för att inte riskera slita ner det som vuxit ut.

Det låter bra. Det du ska tänka mest på är att ha bra, ganska fast underlag åtminstone i början, mjukt/djupt underlag och vissa ridbanor kan bli jobbigt i början för en häst som inte är igång, men det är samma där, börja med korta pass o utöka.

Tack för tipset! Det ska jag ha i åtanke. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 525
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 459
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 895
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit