Igångsättning efter 6 mån vila

S

susby

Är den någon som har erfarenhet av igångsättning efter vila. Vår ponny fick fång i februari hon var ganska illa däran. Hon har nu stått fram till för 10 dagarsedan då vi började att skritta henne vi är nu uppe i 40 min skritt om dagen. Är rädda för att pressa henne för hårt tror ni vi kan börja trava snart.

Sv: Igångsättning efter 6 mån vila

jag hade fortsatt skritta några dagar till sen hade jag bara travat kanska 10 steg. går det bra kan man öka för varje dag. du känner bäst själv dock. :)

har fått lära mig att igångsättning ska ta lika lång tid som hästen har vilat. så om hästen har vilat i 5mån så ska de ta 5mån att få tillbaka hästen till konditionen och musklerna den hade innan den började vila.

fortsätt skritta hästen i två tre veckor till, upp till 1.5-2h om dagen på lång tygel. Sedan kan du börja klättra osv. för att sedan trava en liten kort stund om dagen. Skritta mycket!

Squarepants..
Har du erfarenhet av fång häst?? Eller har du gått på egen känsla!!

Vi hade en valack i stallet som fick fång, relativt kraftig fång.
Efter att han vilat 6-7 månader fick vi ordinationen att skritta i 3 månader (ridpass som va 30min-1,5h) för att sedan lägga in minimala travpass (inte mer än ett par minuter i trav totalt av rundorna i början) i 2-3 månader.

Och det fungerade på honom.
Lycka till med er ponny!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 284
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 461
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar