Diva från Gategården är väl det närmsta man kan komma "idealet". Detta enligt exteriörbedömningen. Sen är det ju individuellt vad man tycker är en fin islandshäst.

vet du om det finns någon bild på henne på internet?

jag undrar för många isläningar ser ju helt olika ut. min e smäcker som bara den inte särskilt hög o smala ben o inte alls mycket hovskägg. sen i stallet har vi en som är jättestor, kraftig över ryggen, mycket hovskägg starka ben osv..

Rasbeskrivningen säger detta:
Islandshästens storlek varierar normalt från 125 – 140 cm i mankhöjd. Flesta färgvarianter och tecken förekommer i rasen. Hästen utstrålar fysisk och psykisk styrka, självständighet och stolthet, särskilt under ryttare.
Exteriören får variera avsevärt, från en lätt typ (lång, välrest hals en cylindrisk bål och långa ben) till en mer tungt byggd typ (kraftig hals, kort musklad rygg med djupt bröst). Typiskt för rasen är sluttande kors och lång, tjock man och svans samt tät vinterpäls.
Hästens gångarter är unika och skall vara minst fyra – förutom skritt, trav och galopp måste den ha tölt. Vissa hästar har ytterligare en gångart, en mycket snabb ”flygande” pass. Som ridhäst är den utomordentligt mångsidig – en arbetsvillig häst med stor kapacitet för fritidsridning och tävling anpassningsbar till både barn och vuxna, med mycket gott lynne.
Islandshästen växer långsamt men har lång livslängd.

Och avelsmålet:
Avelsmålet är en modig, stark och hållbar ridhäst, med mycket gott lynne som är samarbetsvillig och arbetsvillig, är fyrgångare (skritt, trav, tölt, galopp) eller femgångare (+ flygande pass), med taktrena, spänstiga och vägvinnande rörelser i alla gångarter, med naturlig balans och undertramp, som bär sig väl under ryttare.
Den skall ha ändamålsenlig exteriör och stark utstrålning. Den typiska robustheten, den rikliga behåringen med mycket skyddshår, samt den stora färgvariationen måste alltid bevaras

Sista meningen är något som jag håller med om till fullo. Utan det ingen rastypisk islandshäst tycker jag.

Islandshästen är en härlig ras och alla kan hitta sin favorittyp av häst både vad det gäller färg, byggning och användbarhet. Jag som gillar de lite robustare typerna hoppas att det även i fortsättningen kommer att godkännas hingstar av den typen och inte bara lättbygda. Att man följer rasstandarden och avelsmålet helt enkelt.

Här är bilder på Diva från Gategården:

Diva och Denni på VM

Diva och Denni igen

Bara Diva

Diva och Denni

Diva är världens högst bedömda islandshäst. Exteriörpoäng: 9,02 p med bla 10,0 för benkvalitet. Totalbedömning: 8,82 p.

Men, som jag skrev innan, så är det individuellt vad man tycker är en fin islandshäst. Personligen tycker jag att det finns många hästar som är finare än Diva.

åh, hon är så fruktansvärt vacker... nästan så jag börjar gråta... tänk om "min" skuggi va lika vacker som henne, fast det är han ju! :love: nästan :)

Ja, hon är rätt smäcker och långbent, inte direkt någon "urtyp".

men när hon bedömdes första gången och fick 8,89 på exteriör blev det mycket snack om att hon var för lätt i typen för att vara idealisk och att hon var för mycket som en arab och allt vad nu folk sade och då svarade Ia genom att sätta in en bild i Islandshästen av Diva i februari och det var inte någon gracil pålle på den bilden, utan hon såg ut precis som alla andra isisar i vinterskrud; lurvig och rund.

/Malin

men när hon bedömdes första gången och fick 8,89 på exteriör blev det mycket snack om att hon var för lätt i typen för att vara idealisk och att hon var för mycket som en arab och allt vad nu folk sade och då svarade Ia genom att sätta in en bild i Islandshästen av Diva i februari och det var inte någon gracil pålle på den bilden, utan hon såg ut precis som alla andra isisar i vinterskrud; lurvig och rund.

/Malin

:smirk:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
627
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
193
Senast: Sryoqwe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama