idag var prinsessan billig

A

AlterPride

jag hade haft ut min foderhäst
och hon har fått för sig nå dumheter om att hon ska sparka på honom när jag kommer med honom
brukar ha spöet med mig så jag kommer åt henne för hon är ju inte så dum så hon ställer sig så att jag når :devil:

iaf så ställde hon sig bakom mig foderhäst (som är 6 år och inte vågar säga åt en 1 åring)
så han försöker komma bort från sidan och jag försker få lös han från grimskaftet
ryter åt lillan för hon brukar reagera på de.
men inte de hon kickar honom om och om igen :devil:
sen trängar hon in honom mot stängslet så han enda utväg är mellan mig och stänglset och jag ser att han är på väg och hinner flytta mig lite men jg ramkar omkull och inte är ja ju så smart så jag släpper grimskaftet ne jag ligger och släpar nån meter innan jag tappar taget
så jag har fina skrap sår efter hela vänster sida :mad:

sen när jag tagit mig på benen lockat foderhästen till mig så att jag kunde ta loss grimman.
så läxade jag upp henne
nej jag spöade inte upp henne vi gjorde lederskaps övningar
som hon kan flytande
flyttar undan för mig och allt

men vad är de för jäla dumheter hon har börjat göra!! :mad:

så om de var nån som var intresserad av att köpa lillan hade dom en chans där på ungefär en timma och jag skulel no inte ha haft många kronor :devil:
men sen kom hovlagaren och då skötte hon sig som en ängel.
så nu är hon overdelig igen :angel: :D

men iaf har ni några ideer om varför hon gör så här?
har de nått med mitt lederskap att göra
eller är de bara mellan foderhästen och henne?

ja har mina aningar om att de kan vara svartsjuka
för båda vill vara med mig och båda favoriserar mig
kliar jag den ena i hagen står den andra och surar osv.

för annars är dom jätte goda vänner.
står mkt bervid varandra och och gosar
funkar även jätte bra att ha henne med när jag rider.

Sv: idag var prinsessan billig

Vi har också ett sto i stallet som blir jätte avundsjuk om man skulle klia på nån annan häst. Går man snabbt och hämtar sin häst går det bra men om man bara vill hälsa på och klia lite på sin pålle så måste man klia lika mycket på henne.

Jag tror också att det är någon typ av avundsjuka/svartsjuka. Hon blir kanske lite sur när inte hon får följa med ut. Eller så har hon fått för sig att hon kan puckla på de hästar som kommer in "till henne"?

Lite löjlig 6-åring som inte vågar säga till, en liten dam ska ju läras hut för tusan! :p

Tur att det gick bra iaf. Har du nån idé hur man ska lösa det?

ja hon har ju helt tagit över nästan helt i hagen
men du ska veta att tösen är grymt dominant.
de är nog inte så länge kvar tills hon komemr ta över för 22 åringen.
hon far och flyttar lite på han ibland

jo jag tror nästan de är avundsjuka.
hon är van att alltid vara i centrum
och har alltid vart allas lilla gulle gris

ja får helt enkelt ha spö med mig får då kommer jag åt henne.

jo när jag ramlade väntade jag mig bara en hov i ryggen
men de gick bra som tur är :)

u kan ju alltdi hoppas att de andra får nog och visar hennes plats i sinom tid. Hur länge har hon hållt på så här?

Fick hem ett knappt treårigt sto och släppte ihop henne med mammas häst förra våren. Lilltösen hade bossat runt och sabbat friden i stuteriets hagar tillräckligt så hon blev bortskickad :devil: (trots att hon är B-ponny sent född o resten är/blir D...) I början var d så gulligt, hon bestämde totalt över mammas snälla gamla sto (som dock ALLTID bestämt tagit ledarplatsen ända sedan 1-årsbetet) som flyttade sig så fort hon fick en blick av den lilla skiten som bara kutade före hela tiden vid insläppp. Men tillslut så var det nog med fjanterier och nu håller lillan sig undan, fast det tog ett bra tag innan gammelstoet sa i från. Så du kanske kan hoppas på att det blir bättring, det är ju faktiskt inte normalt i hästars ögon att en ettårig bestämmer, det är ju def ett hot mot artens fortlevnad...

Jag har också haft att göra med ett par som varit avundsjuka OCH lite för kaxiga. Ofta har det där sin grund i att de dels är lite avis, men också att de VET att den hästen de ger sig på sitter fast.

Jag har som ABSOLUT regel att när jag går in i hagen är JAG ranghögst och JAG bestämmer. Inbördes rangtjafs får de pyssla med någon annan gång. Men det har mer än en gång hänt att ffa nya hästar sett sin GYLLENE chans att nypa till en ranghögre. Min valack är 10 år och flockledare. Men när jag är där så vet han att det är JAG som bestämmer, och att han inte får hålla på och 'tjafsa'. Vilket innebär att om de andra så nyper till honom så säger han INTE ifrån utan han väntar på att jag ska göra det. Det där upptäcker nya hästar oftast fort, och ser en gyllene chans att utan repressalier kunna t ex nypa honom i häcken.

Så det brukar bli en period när jag får sköta uppläxandet. Och jag är INTE nådig om de inte vet sin plats. backar de inte undan när jag säger till så kan det komma en viftande 'svans' och en 'smäll' (dvs en snurr på grimskaftet och en klapp i bogen med det). Det brukar inte ta lång tid innan de greppar att oavsett vem de muckar med om jag är där så är det MIG de muckar med och det är inte kul.

Inackorderingen hade för sig att min unghäst (som är en MES rangmässigt sett) skulle dö. Det var INTE roligt vid intag. Men efter lite diskussioner om vad som händer med rangordningen när jag kliver in i hagen så kan de nu stå i bredd lugnt och fint, och jag kan leda alla tre ihop i vilka konstellationer som helst. Däremot kan inackorderingen fortfarande vara le på min åring när jag inte är i hagen och 'tagit över'. Samma när det gäller ätande. Står jag där kan alla tre äta ur samma hög snällt och fint, men i samma ögonblick jag lämnar hagen så går deras inbördes rang in (ie unghästen får leta upp en egen hög).

Och just det där att lära dem att när matte/husse kommer in i flocken då är det backe mig till att hålla sams - det är en av de saker jag tycker underlättar MEST av allt när det gäller hantering, och det minskar skaderisker på både folk och fä enormt. Men det gäller att man har en 'plan' för varje gång man går in i hagen till en början, för att kunna 'nå' den hästen som ev mopsar.

jag är ganska övertygad om att hon kommer ta aledar rollen snart
och jag tror ingen kommer säga emot henne. :smirk:
i alla fall inte här hemma.

Hon vet att jag är ranghög
och jag tror inte hon ifråga sätter just de.
För hon provar aldrig något mot mig
eller från början (som 5 månader bebis)
testade hon mig rejält.
Men sedan dess har de aldrig vart nånting om saken.

Och annars när jag är i hagen är de inget,
dom brukar följa efter mig och se vad jag pysslar med och hålla sams.

Just nu har jag de att jag och hästen som kommer in i hagen ska ha en cirkel på ca 10 meter i daimeter och den är våran.
Kommer nån in så backar jag undan den
och de funkar bra hitills :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka