Ickeridning tips

hej kan nu under en tid framöverinte rida "min" häst pga rygg ont eller vi vet inte riktigt(en vet. är på väg)
Så nu vill jag ha en delövningar osv som inte kräver för mkt utrustning förrutom linor-tömkörningsgjord. Jag själv kan inte gå långa sträckor till skog oh dyl pga dåliga knän så tyvärr kan jag inte komma till någon plats där det finns backar eller ojämn terräng. Harr tillgång till terrängbana-gräsbana-ridbana och ridhus. Så kom med alla era knep och knåp vad man ska göra när hästen inte kan ridas men skall hållas igång.
Gärna lösgörande övningar men inte för mycket tömkörning av det hela ändån....humm knasigt inlägg ändå nåväl hoppas ni förstår och vill ge mig några tips :bow:

Sv: Ickeridning tips

Löshoppning så klart, med ridhus och ridbana kan du släppa hästen lös och träna lydnad med klicker, bra för det egna tänkandet.

Finns ju massa att göra, enklaste och lataste är ju att låna en annan häst och ha med din som handhäst om det finns möjlighet.

Jag brukar "busa" med hästen och släpper den då på ridbanan i bara grimma och låter den gå runt och sen söker jag kontakt och försöker få hästen att följa mig eller gå bort från mig. Jag tycker man lär känna hästen bättre om man arbetar med den helt löst, ställer ju mycket högre krav på samarbetet än om man har den i lina.

Bygga olika hinderbanor med hjälp av någon annan kanske, låt hästen ta sig förbi olika saker för att komma till nästa hötuss eller vad det nu kan vara för belöning man ger den. Det kan ju vara gå över presenning eller över små hinder eller vad som helst.

Att träna typ bruksridning kan ju vara bra, då menar jag alltså inte att rida banan utan att leda hästen runt banan, några exempel är vända i trångt utrymme, backa i vinkel, göra halt 10-30 sekunder, gå slalom, gå förbi läskiga saker, genom vatten o.s.v.

Annars finns det ju longering, tömkörning, löshoppning o en massa annat att hitta på med en häst som inte går att rida på. Kanske köra in hästen?

ok låter som om du har en god fantasi iaf. tanken är ju att han skall hållas igång och musklas och det ser jag inte att han gör under ledarskapsövningar. Löshoppningen inte så aktuellt då han kanske har ngt med benen som inte är nice vi vet liksom inte(är inte min häst utan är medryttare) tänkte mer på avancerade tömkörnings övningar över bom och dylikt någon bild? eller finns det någon sida där jag kan hitta inspiration från?

tips

Lägg ut olika labyrinter med bommar... att gå igenom, backa igenom, ta sig sidled igenom (lösgörande)
en hel hög med bommar typ som "plockepin" - som h*n får
gå igenom - klurigt o nyttigt för hjärnan ;)

varvat upphöjda o liggande bommar att gå över,
också klurigt, och rena sjukgymnastiken att gå över.

:idea:

Jordgubben från Skåne skrev:
hej kan nu under en tid framöverinte rida "min" häst pga rygg ont eller vi vet inte riktigt(en vet. är på väg)
:

Men hopsan!! har dinn häst ont i rygen, jag vil minas at jag set många inlägg av dig i trådar där du klankat på rytare som rider sina hästar med framtunghet, ej med bakbenen o ingen rygverkksamhet...
Kanske har du själv ridit så eftersom din häst nu har omt i rygen!! :confused:
Man ska inte kassta sten i glashus hörö

det där var väl lite elakt sagt?

vet inte bakgrudnen till det du skrivermen det kan väl finnas mängder med orsaker till att en häst har ont i ryggen?
och ingen är faktiskt perfekt.

Liknande trådar

M
Träning Hej, Hjälper till ett par dagar i veckan att motionera en supertrevlig och positiv men framtung häst som går på bogarna. Det är ett...
Svar
2
· Visningar
1 188
Senast: moldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama