Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?
Det har varierat.
När jag köpte min Betty för ett antal år sedan, fick jag med träns, sadel som skulle ha varit utprovad till henne, och några vojlockar. Allt var slitet och otvättat.
Det visade sig snabbt att sadeln satt illa. Bettet var ett pessoa-bett som det inte föll mig in att använda.
Å andra sidan hade jag betalat 1000kr för häst inklusive utrustning, så skicket på utrustningen var faktiskt fullständigt oväsentligt. bettet slängde jag. Sadeln passade inte och var så pass gammal och sliten att jag skänkte den till en kompis som skulle ha den som leksak på ett dagis. Vojlockarna tvättade jag och den sista kastade jag för en månad sedan, hade då haft den i sju år eller något liknande.
En annan gång fick jag en travhäst på foder. Med honom följde en bra, ganska ny grimma (finn tack; ingen billig skit), ett huvudlag och ett fodrat regntäcke. Ägaren bad om ursäkt för att täcket var otvättat och lerigt (i verkligheten inte så farligt). Tränset behövde visserligen oljas in men även det var av god kvalitet.
Hästen är på livstidsfoder/skänkt och jag tycker att det är helt OK att behöva olja in ett träns som man får med en gratishäst.
Saken är ju att man som regel behöver olja in även nytt läder, innan användning. Så att jag har behövt olja in träns och liknande som jag fått, tycker jag inte är så mycket att säga om.
Saken hade varit annorlunda om det var en foderhäst för en viss period och jag fick som "straffarbete" att omedelbart rusta upp utrustningen.
Det jag "råkat ut för" med foderhästar är i stället att de kommer hit i akut behov av verkning. Gällande en av dem, tog jag ut hovslagare dagen efter att hästen kom hit. Där bad ägaren om ursäkt för att hästen behövde skos och erbjöd sig att betala för skoningen. Ägaren betalade också för vaccination, som behövde ordnas första veckan hästen var hos mig, inklusive bensinpengar för mig att köra hästen till klinik. Det var inte jag som behövde be om ersättning utan ägaren som självklart erbjöd. Eftersom den hästen var hos mig ganska kort tid - tre eller fyra månader - så tycker jag att det var rimligt att ägaren betalade.
Gällande den andra hästen, var hovarna katastrofala när den kom hit och i fodervärdsavtalet stod det att hästen skulle återlämnas nyskodd... ganska fult men jag vet att den hästägaren kör med den strategin: lämnar ut hästar i akut behov av verkning/skoning och begär att återfå dem nyverkade och nyskodda.