I valet och kvalet av hane för parning

K

Kicki_J

Så har damen äntligen börjat löpa. Tilltänkta hanen är till åren men jag vill så gärna prova honom. Gubben vill ta en annan yngre förmåga för större säkerhet att det ej blir "tomskott". Parade en annan tik förra sommaren med den äldre men det blev inget, nu vet jag iof inte om det kan ha berott på tiken. Hon har väldigt mysko löp som är svåra att se och har aldrig tidigare släppt till hanen, bara med denna äldre gentleman fick hon till det. Har provat para henne vid flera löp men icke att det har lyckats.
Så nu går diskussionerna vilda här hemma.:confused:

Sv: I valet och kvalet av hane för parning

Varför inte be hanhundsägaren att göra ett spermaprov? Då vet ni ju säkert om han fortfarande är fertil.

Min hunds pappa var tolv år vid parningstillfället. Så åldern i sig behöver inte betyda att fertiliteten är dålig. Har du andra skäl att misstänka dålig fertilitet? Vet du andra tikar som gått tomma?

En äldre hane kan ju ha avkommor som i sin tur blivit ännu bättre. Många använde ju Sekundants Ichi Ban ett tag, men nu vörjar man istället gå över på hans avkommor som också de visat framfötterna.

Svarar er alla!
Det är Siberian Husky, hanen är tio år, blir elva i oktober. Han har inga kullar tidigare men väldigt bra meriter, både på utställning och (viktigast!) inom drag. En supertrevlig individ dessutom. Tiken vi ska para nu är tre år, första gången för henne, så om hon går tom finns det fler chanser. Eftersom hon börjat löpa nu så hinner vi antagligen inte med ett fertilitetsprov på hanen.
Jag har ingen erfarenhet av parning med äldre hanar själv men det man hört är ju att fertiliteten sjunker vid hög ålder...:confused:
Hur som helst så pratade vi med hanhundsägaren igår och vi kom överens om att vi hämtar upp honom hit till oss under helgen (20 mil bort) och så får han vara kvar tills löpet är över, presis som vi gjorde i somras, så han bör känna igen sig. (Jippi, det är här de snygga brudarna finns!)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu löper tiken igen och vi har tagit blodprov för att slippa förra löpets missade parning (massor med resande på olika dagar men...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 928
Senast: simpan
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar