I händelse av krig

Gry

Trådstartare
Lyssnar på en charmig deckare som utspelar sig under första världskriget, England/ Frankrike (Maise Dobbs). Hör då om rekvirerade båtar, tåg, hästar och industrier.

Jag är tacksam över att vi inte behöver oroa oss för krig. Och att krig i så fall ser ofantligt annorlunda ut än i världskrigen. Och att man självklart ska hjälpa till med det man kan. Men jag undrar ändå över vilka rättigheter Sverige, staten, har att rekvirera saker av privatpersoner och företag. Vilka lagar styr det? Finns ens såna lagar?

Är det någon som vet? Blev lite nyfiken även om jag hoppas och tror vi slipper krig.

Jag vet inte hur det ser ut här idag, men jag kände en person som berättade att familjens hund blev inkallad under andra världskriget. Det var i finland.

Jag har ingen direkt kunskap men om Sverige blir anfallet (dvs befinner sig i krig) misstänker jag att Force majeure inträder och givetvis blir det proklamerat undantagstillstånd. Då kan nog staten göra vad den vill i namn av landets försvar. Vilket jag inte har något problem med.

Jag är inte i det militära men nog tänker jag på alla sätt jag kan försvara landet om det kommer till det. Jag är inte pacifist men gillar heller inte aggression så om någon anfaller tänker jag inte vara passiv. En ren anfallskonflikt skulle jag moraliskt aldrig kunna vara med på (dvs angripa oprovocerat för att erövra land vilket jag utgår ifrån att Sverige aldrig skulle göra idag).

De som är med i civilförsvarsorganisationer skulle givetvis bli mobiliserade.

Under det förra storkriget rekvirerades bilar, gummidäck, brännved etc etc. naturligtvis betalades en ersättning för detta med det var av staten fastställda värden.

I rikets säkerhets namn kan nog staten göra det mesta, de som blir utsatta blir naturligtvis ersätta, men efter en taxa som staten bestämmer... Men idag så har nog inte krigsmakten så stort intresse av våra hundar och hästar, det är nog dieseltankar som ligger närmast till att beslag ta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka