E

emmaivarsson

Håller på att försöka sälja min häst och har hittat en spekulant som verkar bra och kan passa hästen. Men hon vill köpa hästen på "hyrköp", att hon betalar en summa först och att resten sedan betalas löpande under en tid. Vad har ni för erfarenheter av detta? Funkar det eller är det några nackdelar värda att veta? Tacksam för snabbt svar!!
 
Sv: Hyrköp?

Varför ska du agera bank?
Hur mycket mer får du för hästen isåfall, planerar du ordna med ngn form av kreditupplysning?

Jag hade inte gjort det såvida jag inte var vääääldigt desperat.
 
Sv: Hyrköp?

Jag hade föreslagit att spekulanten i fråga tar ett lån på banken och betalar av det, så behöver inte du agera bank med allt vad det innebär.
 
Sv: Hyrköp?

Hade aldrig gått med på det. Vad händer om hästen dör eller skadas innan den är fullt betald?
 
Sv: Hyrköp?

Tack för alla svar. Då var det inte bara jag som tyckte att det kändes dumt då! Skönt!
 
Sv: Hyrköp?

Rekommendera din köpare att ta ett banklån om hon inte kan betala hela hästen på en gång.
Som privatperson är det bäddat för trubbel att sälja hästar under de premisserna, om du söker runt lite här på buke så lär du hitta bra många trådar där folk sålt hästar på detta vis och det har uppstått problem med köparen, där pengarna slutat komma.

Så vill du ha betalt för hästen - låt köparen ta ett lån istället.
Vill du specifikt sälja till just den köparen - förhandla om priset istället.
 
Sv: Hyrköp?

Jag tror inte alls att man hittar så många trådar som handlar om hyrköp här på buke. Avbetalning däremot, men det är en helt annan sak. Citerar vad jag skrev i en annan tråd som handlade om just avbetalning:

Jag kan mycket väl förstå att man ibland chansar på att sälja på avbetalning om det handlar om svårsålda hästar. Om man försöker sälja en häst månad ut och månad in så kan kostnaden man haft på den under tiden mycket väl bli högre än värdet på hästen. Det är ju ingen vanlig "lagervara" det handlar om och billiga hästar är lika dyra i drift som mer värdefulla. Men avbetalning är ett jäkla vågspel och det är stor andel som går åt skogen men det finns sätt att skydda sig om man tänker till...

Man kan skriva ett "hyrköpsavtal". Det innebär i praktiken att köparen varje månad betalar en viss summa i hyra för hästen och den dagen hyressumman sammanlagt har kommit upp till köpesumman övergår hästen till köparens ägo.

Har själv använt mig av det här och i det fallet blev det mycket riktigt strul - köparen slarvade med betalningarna och till slut struntade hon i det helt fast att hon endast hade ett par inbetalningar kvar tills hästen var hennes. Jag tog till slut tillbaka hästen utan att betala tillbaka ett öre till köparen. För det var ju ingen avbetalning hon hade gjort, endast hyra för den tid hon hade haft hästen. Surt för tjejen men helt enligt kontraktet och helt självförvållat.
 
Sv: Hyrköp?

Har man inte råd att betala hästen vid köpet, eller kan få ett banklån till det skulle jag nog som säljare bli mkt kritisk. Har man då råd med alla kostnader som stallhyra osv?
 
Sv: Hyrköp?

Att inte kunna betala hela summan vid köp har väl dock inget med "driften" att göra? Att inte kunna lägga 50.000 (ett exempel) cash betyder inte att jag inte kan betala stallplats och allt sånt för säg 4000/månad. Spara ihop till, absolut! Men ibland kanske man trillar över den rätta tidigare än så.
 
Sv: Hyrköp?

Om man inte får låna de där 50.000 av en bank är det knappast läge för en privatperson att ta kreditrisken?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 645
Senast: SwedEmB
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 062
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 185
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 774
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp