Hyra ut stallet?

pajaztar

Trådstartare
Då mitt stall blev tomt och sannolikt kommer vara tomt det närmsta året, funderar jag på att eventuellt hyra ut. Det är ett ganska litet stall med tre boxar, så det skulle ju inte bli någon jätteinvasion av folk direkt. Men jag känner viss skepsis efter att mina föräldrar i sitt lilla stall haft diverse märkliga inackorderingar... Plus att det känns lite konstigt att ha folk springande på gården varje dag. Samtidigt är det trist att det ska stå tomt då det är relativt nyrenoverat och fint.

OM jag bestämmer mig för att hyra ut - vad är viktigt att tänka på? Skriver självklart kontrakt om det blir aktuellt, men vad behöver specificeras för att det ska fungera så bra som möjligt för mig och den som hyr?

Och om någon vill dela med sig av skräck- eller solskenshistorier angående stalluthyrning så går det också bra!
 
Fråga om referenser. Det är nog det bästa sättet att få ett hum om de som vill hyra är seriösa och sköter sig och sina hästar på ett bra sätt. :)
 
Jag brukar gå mycket efter hur folk är när man träffas.
Om de är positiva och glada och lugna matchar det min personlighet.
Om de är påstridiga halvtrista och verkar allmänt mer pessimistiska än optimistiska passar de inte min personlighet som exempel, vet inte vad din personlighet är.
Referenser hade inte sagt mig så mycket så länge jag inte kände till den som ger referenserna bra.
Tror det är viktigt att vara bestämd men snäll när man hyr ut samt att man verkligen är okej med att ha folk hemmatill.
 
Bästa sättet att hålla stallet nyrenoverat och fint är förstås att inte ha hästar i det. Hästar sliter, och risken är att det slits ännu fortare om det är ett hyrt stall än om det är den som sett till att det blivit nyrenoverat och fint som använder det (även om hästar förstås alltid sliter och skitar ner...)
 
Jag har varken hyrt ut eller hyrt stall (har bara stått inackorderad) men min första tanke när jag läste din trådstart är att när kontraktet skrivs vara övertydliga och noga med att ta med Vem som gör vad och vem som ska betala vad. Nu är det ju inte jätte lång period det gäller MEN jag har stått i flera stall där stallägaren står handfallen av många olika anledningar...
Tex: Det är den som hyr som har ansvar att byta ut tex stolp i hagen, men det är stallägaren som ska betala kalaset = den som äger har ingen lust att att betala, den som hyr "får inte" köpa in stolp och så står man där med ett staket som typ är ihop tejpat med silvertejp..
Stod i ett stall där det dom rent och slätt hade kommit överens om att ägaren skulle stå för allt material ute. Ägaren hade då tänkt tex fönster och färg till väggen. Dom som hyrde antog att det handlade även om hagarna..
En annan är där man kommit överrens om att ägaren var ansvarig för all inredning. Men vart gränsen för inredning gick var i bestämt innan utan i slutänden stod man och diskuterade krokar..

Så det är mitt tips! Man kan aldrig vara för noga!
 
Var noga med avtal, vad som ingår och vad som inte ingår i hyran, vilka ytor de disponerar et c.

Vi driver inackorderingsstall och en stor skräck är att få hästar dumpade i stallet (och folks skrot, för den delen). Vi har t ex varit noga med att skriva in vad som gäller med uppsägning, avhysning och liknande samt att daglig skötsel, hovslagare et c är hyresgästens ansvar.

Vi har också en bilaga med stallregler till kontraktet. Om jag hyrde ut helt stall på gård skulle jag t ex skriva in vilka tider på dygnet bullrig verksamhet ska undvikas, vad som gäller för hundar, parkering och uppställning av fordon (så det t ex inte plötsligt är amatörbilverkstad på halva gårdsplan). Även om hagskötsel - vem fixar stängsel, ska hagarna mockas/röjas/putsas?
 
Är det inte bara bra att t ex hagarna får stå ett helt år och vila :), ska du ha hästar senare så hade jag i alla fall låtit stallet stå tomt.
Göra i ordning hagarna ordentligt så de är ogräsfria med bra staket, piffa till stallet så det är helt, rent och fint osv. Så att när du sen tar hem ett par hästar inte har skitiga/upptrampade mask hagar, sönder sparkade boxar med intorkad skit på väggarna, saker som gått sönder i stallet och besvärliga hyresgäster som inte vill flytta ;).

Är ju mycket jobb att ha inaccorderings stall även om du hyr ut det helt.
 
vad är viktigt att tänka på?
Låt bli att hyra ut.
Det är inte värt det.
Hästarna och deras ägare kommer att ha sönder och slita mer på stallet än ni kommer att få betalt i hyra.
Jag tog för 5 år sedan in hyresgäster i ett hus och på min gård.
De ockuperade en del av stallet och sedan så har jag hållit på i 3 år med att få ut dem ur stallet.
Nu så har jag äntligen fått ett slutdatum, jag blir av med dem sommaren 2018.
Då så åker de även ut ur huset p.g.a. dåligt uppförande.
 
En sak som känns viktig här är att nämna för tilltänkta hyresgäster att uthyrningen (eventuellt?) är tidsbegränsad. Det kan vara viktigt att veta, jag skulle tex inte välja detta för hästens skull om jag hade fler olika stallalternativ.
 
Nu är svaren i den här tråden ganska eniga och jag kan bara hålla med :angel:

Tänk på att det är ditt hem och att du bor där. Även om du får bra hyresgäster så innebär det frågor om ALLT (och dåliga hyresgäster gör saker utan att fråga). De bra hyresgästerna är säkert också positiva med driv och det kommer att föreslås förbättringar och ändringar på din gård. OM du hyr ur platser så bör du veta hur stall och hagar fungerar och hur du vill ha det och håll fast vid det!

Sen är det där vattentätta kontraktet där ALLT står som sagt jätteviktigt. Finns bra trådar med exempel redan. Glöm inte att lägga till om det är något som du vet med dig är viktigt för dig (minsta utevistelse per dag, mängd foder, aktivering - även sånt som du är supersäker på att den trevliga hyresgästen absolut har samma syn på som du...). Det är som sagt ditt HEM och det är INTE kul att titta ut på en ponny som inte blivit skodd på alldeles för länge varje gång du ska gå till jobbet..!
 
Ja det verkar ju onekligen som att det är mer besvär än nytta, särskilt när det sannolikt bara handlar om något år framåt. :) Tack för alla svar!
 
Ja det verkar ju onekligen som att det är mer besvär än nytta, särskilt när det sannolikt bara handlar om något år framåt. :) Tack för alla svar!
Det behöver inte vara nattsvart. Även om det är lätt att tro på det.

För att hyra ut ett helt stall ett år vore kallhyra utan service hela stallet gärna företagare typ travtränare, ridtränare. enkelt kontrakt, typ sköt allt utan klagomål. Går något sönder betala för det oavsett. Bara drömmar men det vore ok tycker jag , sedan om den som hyr stallet tar in sina kompisar och tar betalt är inte ditt problem.
 
Då mitt stall blev tomt och sannolikt kommer vara tomt det närmsta året, funderar jag på att eventuellt hyra ut. Det är ett ganska litet stall med tre boxar, så det skulle ju inte bli någon jätteinvasion av folk direkt. Men jag känner viss skepsis efter att mina föräldrar i sitt lilla stall haft diverse märkliga inackorderingar... Plus att det känns lite konstigt att ha folk springande på gården varje dag. Samtidigt är det trist att det ska stå tomt då det är relativt nyrenoverat och fint.

OM jag bestämmer mig för att hyra ut - vad är viktigt att tänka på? Skriver självklart kontrakt om det blir aktuellt, men vad behöver specificeras för att det ska fungera så bra som möjligt för mig och den som hyr?

Och om någon vill dela med sig av skräck- eller solskenshistorier angående stalluthyrning så går det också bra!

Skriv ett tydligt avtal om vad som ingår och inte.

Jag skulle nog i första hand rekommendera att du hyr ut stallet, skriver vilken/vilka hagar som ingår, och inte säljer tjänster som fodring eller annat.

Om du är det minsta delaktig i stallets skötsel så blir du som stallägare ansvarig för hästarnas väl och ve även om betalning inte inkommer som avtalat.
 
Jag tänker också lite så att om man ska ha inaccorderings stall så ska det inte vara ett eget stall, utan då ett rent inaccorderings stall där man låter de inhyrda röja runt lite som de vill och att man har det som ett jobb man sköter. Dvs att man sköter det med lite distans, dvs allt som är i stallet är räknat som förbrukningsmaterial och att allt i stallet ska vara lättskött och basic.

Jag har länge letat letat efter en inaccordering till mitt lilla stall, men det faller alltid på att jag egentligen inte vill ha in någon i mitt stall :angel:, dvs ngn med egna idéer om renhållning, förvaring och rutiner.
Och jag hade heller inte velat stå inaccorderad i ett litet privat stall, blir för nära ägaren med allt.
Det större inaccorderings stallet som medryttarhästen står i är däremot perfekt :), alla sköter liksom om stallet och ägaren är vettig och bra utan att vara nitisk eller lägger sig i någon annans häst hållning (så länge det inte är helt åt skogen ;)).
Är mer ett företag än någons privata stall :).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 062
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 848
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: fejko
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp