Hyra häst?

Wallisj

Trådstartare
Hej:)
Jag är 14 år och älskar hästar. Jag har ridit i 10 år på ridskola och är nu i en av dom svåraste grupperna. Jag har haft medryttarhäst men det klickade inte riktigt. Nu funderar jag på att hyra en häst. Skulle jag ha tillräckligt med kunskap för det? Hur mycket måste mamma & pappa hjälpa till? Hur mycket tid är det som skall läggas?
Tacksam för svar:)
 
Sv: Hyra häst?

Om dina föräldrar är mycket kunniga och är beredda att vara med dig varje gång så visst. Men om du har kunskap för detta själv? Nej. Medryttarhäst, halvfoderhäst är viktiga steg. Om du ska åka ut och mocka, rida, göra i ordning föder, sköta hästen tar det ju olika tid beroende på perosn och häst, men räkna med ca 2-3 timmar per dag. Sen om det är restider till stallet blir det ju mer. Man ska inte heller glömma att det tar tid att ta ut hovslagare och veterinär. Att äga/hyra egen häst är inte samma sak som att gå på ridskola. Det är inte bara att komma dit och rida. Det är mycket småsaker runt som man aldrig kanske tänkt på förut, samt stora saker man kanske inte har så stor koll på som man trodde (t.ex. sjukdom och skador). Och en till sak. Att ha en häst är alltid dyrare än vad man tror.
 
Sv: Hyra häst?

Tack:) min tränare säger att jag har ryttarkunskaperna för att rida varje dag/ hyra häst. När jag har jouren i stallet så cyklar jag alltid en mil själv till stallet jag rider i kl. 6 på morgonen och när jag rider lektion. Vi har hittat ett stall som det är 8 minuters cykelavstånd från vårdat hus som den isf skulle kunna stå i. Jag är väldigt självständig av mig och har alltid varit och djur har alltid varit min stora passion. Jag fick en hund när jag var 12 år och då började jag på valpkurs, efter det tärningskurser och sen tävlingskurser mm. Gått upp kl.6 varje morgon och gett henne mat och varit ute med henne 3 ggr om dan. Pengarna finns till att hyra häst, så långt har vi kommit. Mina föräldrar har inga stora kunskaper till hästar men jag har ganska stora. Men måste dom verkligen hänga med varje dag? Hade bara tänkt 1-2 gånger. Annars är det ganska kört...:/
 
Sv: Hyra häst?

Hade du stallat upp hästen i vårt stall med kollektiv skötsel hade du inte fått sköta morgonutsläppen själv pga din ålder. Så med okunniga/ointresserade föräldrar går den typen av uppstallning troligen bort i de flesta fall. Det har att göra med ansvaret mot de övriga hästägarna och deras hästar.

Föräldrarna är ansvariga för vad du gör och vad som händer i stallet så länge du inte är myndig, oavsett om de är med dig eller inte.

Vi har inte krav på att föräldrarna är med i den dagliga skötseln av den egna hästen, men när det rör hantering övriga hästar får en omyndig inte sköta det själv.

Men det är olika regler i olika stall, det är en av sakerna att kontrollera när du väljer uppstallning. :)
 
Sv: Hyra häst?

Ja, det kanske du har:)
Det finns ju folk som skaffar sig häst bara efter ett par år på ridskola och det fungerar hur bra som helst. Ofta är det för att de har någon annan i stallet som de kommit överens med att skall stötta vid behov men å andra sidan så behöver ju/väl alla hästägare stöttning och hjälp ibland. Men kolla bland vuxna hästvana kring dig, t.ex din ridlärare som kanske har bra kontakter med kringliggande stall.
Sen bör ju dina föräldrar främst vara införstådda i ekonomin kring en häst och kunna åtminstone mocka, få in hästen från hagen etc om du typ skulle få influensa och det är din tur att ha stalltjänst(om du står i sådant stall där ni turas om.).
Men jag tror visst att du borde kunna klara det och klokt att hyra först så att du faktiskt kan lämna tillbaka hästen sen om du känner att det var rena rama vansinnet vad man får jobba i stall(men även där beror det ju på typen av stall och avtal.). Lycka till!
 
Sv: Hyra häst?

Väldans vad negativ du är.
Jag fick egen häst när jag var 13, var oftast själv i stallet. Skötte mockning och skötsel varje dag, även när jag var sjuk. Ut och insläpp ingick.
Gick hur bra som helst! Mina föräldrar körde mig till och från stallet och till träningar.
 
Sv: Hyra häst?

Tycler inte direkt man kan svara om du har ku skap nog eller inte. 10 år kan inrhålla mycket varierande erfarenheter från person till person! Men om din ridlärare säger att ryttarkunskaperna är tillräckliga (med fortsatt träning inte att glömma!) så är ju en del "klar". Det är mycket runtom häst som man inte kommer i kontakt med pö ridskolan riktigt. Tänk att du antagligen blir den enda skm hanterar och rider hästen varje dag. Den formas exakt efter vad du gör- vilket en ridskole och medryttarhäst inte gör.


Se till att du kan få hjälp av en annan kunnig (ex ridläraren) om du hamnar inför några frågor och fundeingar, att ha en tränare som redan känner dig är nog att rekommendera om det du gerar och även att du VÅGAR fråga och alltid vilja lära dig mer så att du försöker ta reda på mer om det är något du inte vet :). Då kommer man långt. Och hyra häst är super innan köp då det alltis går att lämna tillbaka i värsta fall som någon annan innan nämnde. Så gjorde jag själv :).

Välj stall som passar, skaffa inte på dig för mycket "stalltjänster"såsom in och utsläpp, sålänge dina föräldrar inte kan hjälpa dig då. Även om du får sköta det sjäv innan 18 år så är det väldigt skönt att inte vara själv på ex vintern. Dessutom är det bra om något händer.
Sen borde ni göra upp en budget för hur mycket ni har "lver" efter alla andra kostnader och sen lägga upp en budget för vad det kostar att ha häst på ett ungefär samt extrakostnader som kan tillkomma ich sistnämnda är bra att göra MED en hästkunnig ex din ridlärare som vet vad det finns för utgifter :)
 
Sv: Hyra häst?

Juste tid. Jag tar ca 2-4h varje dag (mer när det är saker med ridskolan med).
Mina föräldrar skjutsar mest och framförallt nu på vintern, men försöker ta bussen så gott jag kan! Resten sköter jag och så har det varit även när jag hade hyrhäst vid 15 :)
 
Sv: Hyra häst?

Jag tycker absolut att du ska leta efter en medryttarhäst eller halvfoderhäst (eller om du kan hyra häst av en ridskola, en del erbjuder ju ex lektioner må-ons och hyr ut hästarna to-lö) :)! Just eftersom dina föräldrar inte är hästintresserade/kunniga, så tror jag att det blir lättare (och i slutändan roligare) om det fortfarande finns en vuxen med i bilden. Det kan bli lite väl tufft för dig att ha ensamt ansvar, eftersom många kollektivstall inte låter de som är under 18 sköta jourer.

Halvfodervärd är ju nästan som en egen häst, men ni är två som delar på kostnaden och du har en hästintresserad vuxen som kan stötta dig (ägaren).

Eller så provar du att hyra en sommarhäst, visst, det är lättare att ha häst på sommaren, men det är också därför som det är ett bra tillfälle att prova på att ha egen.
 
Sv: Hyra häst?

Hej:)
Jag är 14 år och älskar hästar. Jag har ridit i 10 år på ridskola och är nu i en av dom svåraste grupperna. Jag har haft medryttarhäst men det klickade inte riktigt. Nu funderar jag på att hyra en häst. Skulle jag ha tillräckligt med kunskap för det? Hur mycket måste mamma & pappa hjälpa till? Hur mycket tid är det som skall läggas?
Tacksam för svar:)


Vad var det som "inte klickade med medryttarhäst"?

Vill du hyra häst, hyr den då en "obekväm tid på året" helst under smällkalla vintern, då ser du om du har tillräckligt med kunskap och intresse för att ha egen häst.

Du har egen hund, sen 12 års ålder, vem ska fortsätta sköta och träna den, när du inte är i skolan, med kompisar eller hos hästen?

Jag är inte negativ utan kunskapsmässigt är du säkert mogen att ha hyrhäst. Men ansvaret ligger alltid hos dina föräldrar, då du inte är myndig och inte själv får skriva under hyrhästpapperen. Utan det står alltid på dina föräldrar och därför är det ju ganska viktigt att dina föräldrar också har ett hum inom hästbiten.

Så försök du i första hand, att hitta en medryttarhäst, där det också är dina föräldrar som ska skriva under kontraktet eller sköthäst "där det klickar" för er, häst, hästägare och dig.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Hyra häst?

Tack!:)
Ja det som inte klickade var att hästen var ganska gammal och inte min typ av häst. Jag red den 2 gånger i veckan och då var jag tvungen att rida med deras lilla son eftersom han inte ville rida ensam, och per månad då så kostade det 1000 kr och det kände vi var lite för mycket pengar för den lilla kakan om man säger så.
Jag har sedan dess kollat på blocket och andra sidor som man kan hitta medryttarhäst på i hopp, men det vill sig ej. Och jag älskar hästar så otroligt mycket. Att allt ska gå ihop har jag delvis tänkt på. Min älskade hund skulle kunna hänga med varannan vecka till stallet och kompisar får högprioriteras mer på sommaren. Men då mina allra bästa kompisar är häst inresserade och en av dom hyr en häst så skulle dom nog inte ha något emot att hänga med i stallet ibland;)
Jag är mest med kompisar på kvällarna, men som sagt, familj, vänner, hund, skolan och hästen måste prioriteras, men om man älskar något tillräckligt mycket så är det inget som är omöjligt.
Jag ska faktiskt rida lektion 3 veckor i streck varje dag nu i december. Stallet är 8 km bort så ska åka buss och ev. en lugn dag cykla. Får se där, men kommer uppenbarligen älska hästar dubbelt efter det.
Mina föreldrar börjar bli mer vana vid mitt hästintresse då mina 2 syrror är fotbollsbrudar och är mer vana vid såna. För kan säga att det är en ganska stor skillnad på hästsporten och ridsporten.
Mamma och pappa kommer och kollar på när jag rider ibland och har till och med börjat hjälpa till och borsta hästen.
Mamma red när hon var liten och hjälpte till i stall mm. tills hon blev sparkad och blev väldigt rädd och är rädd att det ska hända mig, så hon vill helst inte utsätta mig för fara varje dag som hon ser det i hennes ögon.
Jag har 1000000 hästböcker och är ganska packad med kunskap nu, har jourer för att jag kan. Så här är det verkligen inte inom allt, men ålder är bara en siffra. En 14 åring kan ha mycket mer kunskaper, självförtroende mm. än en vuxen.
Pengarna finns så det är inget problem med dom.
tack:)
 
Sv: Hyra häst?

Visst kan du ha 1000ggr mer kunskap, självförtroende och engagemang än en vuxen, i det är ålder bara en siffra :).

MEN: I lagens ögon så är du omyndig, och det är dina föräldrar som har det slutgiltiga ansvaret. Det är därför som vi alla "tjatar" om att det är bäst om du har hästintresserade/engagerade föräldrar, eller väntar tills du själv är myndig. Eftersom det är dom som kommer att stå som ägare, dom som måste betala veterinärer, hovslagare, uppstallning, tränare, foder, utrustning, skjutsa dig/se till att du far dit VARJE dag, och dessutom måste vara med dig vid jourer (om du inte hittar ett stall som tillåter att barn sköter jourer).

Och för att se till att varken du eller dina föräldrar tar er vatten över huvudet och det hela slutar med att ni måste sälja ponnyn efter bara en kort tid, så tipsar jag om att vara halvfodervärd eller fodervärd först, innan ni köper en egen :).
 
Sv: Hyra häst?

Om jag vore du hade jag haft en lånehäst på din ridklubb, just för att då finns det vänner och kunnigt folk runt omkring. Ridhus är bra, annars tröttnar man rätt lätt när alla andra tränar i ridhus men du inte kan..

Jag skulle välja en ponny beroende på längden, eller en liiiten häst, och börja träna med som är över 12 år iallafall. Ta en rätt utbildad och som har lite tålamod och är snäll, varit riden flera år och har mycket erfarenhet!
Be din tränare om hjälp att hitta en ponny, jag skulle inte välja ex varmblod eller pigga fullblod osv som första häst om jag fick välja idag, jag fick ett galet travsto som förstahäst och jag förstår inte varför idag. Mamma kanske hatade mig?

Fick min första häst som 12åring. Jag hade ridit ett år privat, kunde inte något inom dressyr bara hoppat något enstaka och ridit i skogen. Gick skitbra detta, vi tävlade tillomed efter ett par månader. :p

Dock fick ja gå till och från stallet varje dag, hanskades med 15 unghästar föl och avelsston och ridhästar.. Men de va snälla som tur va =)
 
Sv: Hyra häst?

Jag fick min kuse som tonåring. Mina föräldrar var inte hästkunniga och hade inte så mycket insikt i vad som skulle kosta och liknande eller hur man skötte om en kuse. Eller ja, de visste väl det mest grundläggande som att mocka, rykta osv eftersom de följt med mig till medryttarhästar i flera år så de kunde vid nödfall hjälpa till med det (det hände två gånger). Däremot så förstod dom inte riktigt att man behövde utrustning eller ridlektioner. Så för min del slutade det med att jag satt i ett litet privatstall (där jag var den mest kunniga, dvs dom andra kunde inte ett jota) och en dröm som inte var så mycket som en dröm. Man kunde knappt rida ut (man fick inte rida någonstans) och ridbanan var helt värdelös, man kunde inte göra så mycket. Men det var det enda stall jag kunde ta mig till själv. Skjuts till träningar var bara att glömma.
Det här är varför jag avråder dig till att hyra häst om dina föräldrar inte är engagerade/kunniga, för det är faktiskt inte lika roligt/givande när dom inte förstår vad som tillhör att ha häst. Nu ville jag inte låta som en tjurig snorunge som inte fick träna med sin kuse, poängen var bara att det kanske inte blir som man tänkt sig. Jag såg framför mig ett roligt hästliv med träningar, aktiviteter med andra jämlika osv, inte att jag skulle vara helt själv dag ut och dag in. Mycket av detta var ju pengarelaterat och helt ointresse från mina föräldrars sida.
Fundera över vad du vill få ut av din tid med din hyrhäst, vill du bara mulla i skogen eller vill du träna och kanske tävla? Om dina föräldrar är med på dina planer och du har kunnigt folk runt omkring kan du ta en hyrhäst, det tycker jag :)
 
Sv: Hyra häst?

Tack! Jag skulle träna och efter ett tag börja hopptävla:) börjar få mer insikt i detta att hyra häst och vet inte om jag vill lika mycket mer, är så rädd, vill alltid göra det bästa av allt, men man måste alltid kämpa sig fram! Men iallafall är det ju bra att det är en hyrhäst i fösta hand och att jag inte köper en häst;)
 
Sv: Hyra häst?

Jag är väldigt kluven till det där med hyrhäst.

Å ena sidan är det en chans att prova på att ha en häst, där hästen har ett hem att återvända till om det inte skulle funka.

Å andra sidan är det tyvärr många ställen som har en cynisk hästhantering där man vill suga ut så mycket pengar som möjligt ur varje häst, och hästarna får åka runt som vandringspokaler till nya hem varje vinter och gå på ridläger på sommaren. Ställen som spar in på sånt som vaccinationer och tandvård och som inte ens drar sig för att lämna ifrån sig halta hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
851
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 179
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 388
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp