Hyra häst?

LillaMuffin

Trådstartare
- vet inte om jag placerade tråden rätt, moderator får gärna flytta den-

Jag undrar om det är någon här som har hyrt häst och skulle kunna svar på några frågor?

Ungefär hur mycket kostar det? Tänkte hyra höst till vår så hela året utom sommarlovet.

Var hittade du/ni är "hyr häst"? Bor nere skåne, så trevligt om några skåningar kan svara :)

Ungefär belopp på vad det kommer kostad med utrustning, hovslager, foder m.m.?
( minus stallplats )

Ungefär hur mycket hade ni ridit innan? Har du/ni var medryttare, skötare eller "bara" ridit på ridskola?

Blir även glad om ni berättar om allt möjligt smått och gått som är bra att veta ;)
 
Sv: Hyra häst?

hej! Jag hyrde häst 2 år fårn ett ridläger jag hade varit på :).
Det kostade ingenting att just HYRA henne, men sen betalade vi årsförsäkringen som låg på ca... 1500-2800 (vi valde att höja andra året), och sen såklart månadskostnaden för häst, där det beror på vad din stallplats kostar. FÖrutom det bör du verkligen räkna med ca 400-800kr i träning. För det är superviktigt för att det ska bli rätt och för utveckling. Men för oss kostade det va 50 000 per hyrår (ej sommar).

Tyvärr ligger ridlägret i södermanland :)

Ingen aning om priserna i skåne...

Hade ridit i 6 år och varit medryttare och skötare i ca 3 år. Däremot handlar allt om häst samt hur ödmjuk du är som person och hur villig du är att lära dig och söka information! Även hästvana i familj spelar ju roll, men jag had eingen i familj med hästvana utan skötte allt själv som hovslagare, vaccinering, mätning, träningar osv... Har du någon rilärare eller annan kunnig person som är beredd att hjälpa till om du har frågor osv, eller om du vågar ringa veterinärer om et skulle behöva och läser på när det kommer upp någon fundering.

Nu orkar jag inte skriva mer utförlig historia vid denna tid men Pm:a om du har frågor :)
 
Sv: Hyra häst?

Ett tips är att börja kolla på stallplatser - på så sätt kan du får en uppfattning om vad stallhyran ligger runt. Helinackordering ger inga extra foder eller strö-kostnader, annars bör du lägga till det med. Hovslagare runt 500;- i månaden om hästen ska ha skor, eventuellt busskort för att ta sig till stallet och träningar som någon sa. En bra början på budget iaf :)
 
Sv: Hyra häst?

Jag skickade ett pm till dig men jag tänkte att jag kunde svara på dina frågor också :)


Ungefär hur mycket kostar det? Tänkte hyra höst till vår så hela året utom sommarlovet.
- Jag hyrde under sommaren och den perioden är givetvis dyrare än övrig tid, tror vi betalade 8000 och då ingick försäkringar för hästen, om den skulle skada sig eller någon/t. Vi kunde också skicka tillbaka den om den blev sjuk och få pengar tillbaka (med vet. intyg).

Var hittade du/ni är "hyr häst"? Bor nere skåne, så trevligt om några skåningar kan svara :)
- Vi hittade faktiskt en brochyr i Göteborg under GHS :)


Ungefär belopp på vad det kommer kostad med utrustning, hovslager, foder m.m.?
( minus stallplats )
- Sadel och träns följde med hästen så där tillkom inget. Men vår nuvarande hovslagare tar 1100 kr för att sko runt om, 800 kr för skor fram och 400 kr för endast verkning. Foder betalar jag ca 6000 kr per år för, det beror helt på kvalitet och kvantitet.

Ungefär hur mycket hade ni ridit innan? Har du/ni var medryttare, skötare eller "bara" ridit på ridskola?
- Jag hade ridit ca 6 år på ridskola och varit fodervärd i tre år (jag var 17 år) och min syster hade ridit lika länge och varit fodervärd åt två ponnyer i några månader (hon var 12 år).

Blir även glad om ni berättar om allt möjligt smått och gått som är bra att veta ;)
- Nu vet jag inte hur gammal du är, men se till att det finns ett bra kontrakt mellan parterna och att där står ordentligt vem som står för vad, vad som ingår och vad som händer om hästen blir sjuk/skadad. Det är väl det jag kan komma på just nu...

och just det, fenix park hyr ut sina ponnyer under vinterhalvåret. De ska tilbaka lagom till deras ridläger börjar igen.
 
Sv: Hyra häst?

Stallplats kostar runt 2000 kr / månad vet jag och stallet är nära någ för att jag ska kunna cykla dit. Ridhus, paddock samt. hoppbana ingår. Träningar för ridlärare betalar jag själv så detta är alltså vad mina föräldrar ska betala :)
 
Sv: Hyra häst?

Ungefär hur mycket kostar det? 2000 i månaden inkl. försäkring.

Var hittade du/ni er "hyr häst"? Kontakter :) Farbror annonserade inte ut om detta men han var öppen med det.

Ungefär belopp på vad det kommer kostad med utrustning, hovslagare, foder m.m.? Jag betalade en kallhyra på 500 kr i månaden (hyrde 3 månader på sommaren så hade hästen ute om nätterna), 300 kronor i verkning och en säck grov ponny (hette den då) räckte hela sommaren och den kostar väll en tvåhundring.

Ungefär hur mycket hade ni ridit innan? 5 år men var inte överdrivet duktig. Hade dock hästkunnigt folk ikring mig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 760
Senast: MayGrace
·
Hemmet Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 576
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 739
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp