Hydrosensualisering

J

jappisen

Jag tror det heter Hydrosensualisering. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vad var hunden allergisk mot och hur lång tid tog det innan man kunde se effekt av sprutorna?

Sv: Hydrosensualisering

Ta inte illa upp men det blev lite :rofl::rofl:.
Först tänkte jag att det var ngn ny bluffmetod.
Sen insåg jag att du måste mena hyposensibilisering.
En relativt dyr metod som kan fungera skitbra eller inte alls
Här står lite http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001694/01/Atopisk_dermatit_hos_hund.pdf
Kommer ihåg när min lillebror kom hem från sjukhuset o mådde skitdåligt efter att ha fått massvis av sprutor men det bidrog nog till att han klarar sig så bra som han gör 50 år senare.
PL

Jag håller på med hyposensibilisering på en av mina hundar. Har hört som peter_lundin skriver att vissa hjälper det bra medan andra inte alls blir bättre. Vi har hållit på sedan i mars då sprutorna gavs ofta och innehållet var lite. Nu ger vi varannan vecka men just nu misströstar jag. Hon kliar sig ofta och jag schamponerar även så ofta jag kan. Min hund har allergi mot två sorters kvalster. Enligt veterinären så kan man inte säga om det hjälp eller inte förrän c:a 1,5 år efter start. Vi ger även laxolja som ska vara bra.

Jag tror det heter Hydrosensualisering. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vad var hunden allergisk mot och hur lång tid tog det innan man kunde se effekt av sprutorna?

På cirka en tredjedel hjälper det bra, på en tredjedel mindre bra och sista tredjedelen inget alls. Det går bara att göra en hyposensibilisering för omvärldsallergiker, fungerar inte för foderallergiker.

Tack för svaret. Kliar din hund sig mycket? Det togs blodprov på min och om jag förstod det rätt så visade det utslag på kvalster och damm. Men det var så litet utslag att vet är osäker på om detta lilla kan ge hans klåda eller om det är någon han äter. Han går redan på specialmat men tydligen kan de utveckla allrego mot ngot de tidigare kunnat äta?

Hur ofta ger man sprutorna i början?
Vi ska fortsätta testa med allregitabletter (antihistamin?) i tre veckor till för att se om det ger effekt. Han har även fått fiskolja sedan ca tre veckor tillbaka. Det tar ju sådan tid för allt sånt här att ge effekt och det känns som en evig väntan av oro.

Gjorde ni bar ablodprov eller även pricktestet för att få detta konstaterat? Måste man göra pricktestet för attfå fram rätt vaccin?

Hur ofta badar du din hund? Kan man bada med Aloe vera scahmpo eller måste det vara med special schampo?

Tänkte bara säga att hundar kan vara allergiska mot fisk och då är inte alltid laxoljan så bra heller. Vill man vara på den säkra sidan när man ändå ger dyr specialmat bör man byta ut den mot annan olja med hög andel essentiella fettsyror.

Jag vet inte vad jag ska svara på att hon kliar sig mycket. För mycket för att jag ska tycka att hon ska ha det så. Hon kliar inte sönder sig. Jag ska schamponera henne så ofta det bara går. Minst en gång i veckan. Det är en procedur bara det. Hon ska värmas upp i 42 grader i en kvart innan schamponeringen. Då öppnas hudporerna för till skillnad mot oss människor så tas kvalsterna upp i huden. Jag använder varmvatten för hennes uppvärmning. Sedan schamponeras hon med Duoxo Lindra som jag köper hos veterinären. I början fick hon sprutor väldigt ofta. Typ var tredje dag. Väldigt liten mängd och det var viktigt att jag inte missade en spruta. Vi tog bara blodprov. Hennes medicin är skapad för henne och skickas från Norge. Jag ger min hund färskfoder och det innehåller inga kvalster som torrfoder kan göra. Redan efter en kort tid så finns det kvalster i säcken eller tunnan. Jag har bara en matta för att minimera förekomsten av kvalster. Helst skulle den också ut men jag tvättar den då och då istället. Dessutom har jag införskaffat en dammsugare med HEPA-filter.

Har erfarenhet från en hund - och där fungerade det tyvärr inte alls. Hon var dock gravt allergisk mot massor olika typer av kvalster och olika typer av pollen. Inte ens kortison hjäpte i slutänden.

Gäller det kvalsterallergi kan jag ändå rekommendera några saker att tänka på: Bada hunden ofta för att få bort kvalster ut pälsen och från huden. Tvätta liggunderlag/fällar varje vecka i 60 grader. Dammsug ofta. Håll gärna långhårig hund nerklippt, för annars bli nog badandet jobbigt...

Färsk mat. Torrfoder tenderar dra till sig kvalster, så färsk föda är att föredra.

Min ena tik fick sprutor från att hon var året tills hon var 7, funkade utmärkt på henne, så jag har slutat.

Så dyrt tycker jag inte att det är, 1000 spänn för 10 sprutor som räcker i 10 månader.

Min ena tik fick sprutor från att hon var året tills hon var 7, funkade utmärkt på henne, så jag har slutat.

Så dyrt tycker jag inte att det är, 1000 spänn för 10 sprutor som räcker i 10 månader.

Vad tidigt din hund visade allergin. Vanligast är att den visar sig vid 2-4 års ålder. Sprutorna som jag ger kostar 3.500:-/flaska. Den första räckte till behandlingsdag 204. Och nu är vi inne på flaska nr 2. Beroende på vilken försäkring man har så täcker den även själva medicinen.

Lokis är lite speciell, de tror nämligen att hennes kvalsterallegi hänger ihop med hennes foderallergi och därför kom det så tidigt. Jag har ju egentligen haft mest bekymmer med foderallergin på henne, kvalsterallergin har varit sekundär.

Foderallergin i sig triggades nog mest pga dåligt foder från start och foderbyten därefter. Att kvalster skulle vara ett problem upptäcktes inte förrän vid utredningen.

Senast ändrad:

Min hund är kvalsterallergiker. Hon har fått sprutor i ca två år och svarar jättebra på det - helt symptomfri (förutom då vi försökte sträcka ut det till femveckorsintervaller istället för fyra, då återkom det). Vet inte hur mycket det påverkar, men hon har en mild form - får utslag men kliar sig i princip inget alls, får även rinniga ögon, öronproblem och eksem mellan tårna.
Diagnostiserad endast med blodprov. Jag minns inte hur lång tid det tog innan jag såg effekt, men jag minns det som att det gick relativt fort, typ ett halvår (men jag kan ha helt fel om detta).
Jag kör normal städning, badar inte hunden alls ofta, hon sover i sängen och äter torrfoder. Sprutorna räcker för att hon ska fungera helt normalt.

Kostnaden är beroende på hund och vad det innehåller. Till min kostade varje flaska 2400 kr och det var ändå ca 6-7 år sedan. Dock var det för 8 olika ämnen. All hyposensibilisering är ju individanpassad.

Tänkte bara säga att hundar kan vara allergiska mot fisk och då är inte alltid laxoljan så bra heller. Vill man vara på den säkra sidan när man ändå ger dyr specialmat bör man byta ut den mot annan olja med hög andel essentiella fettsyror.

Jag läste på flaskan och det står att det är essentiella fettsyror och naturliga antioxidanter

Tack för alla svar. Min hund är 7 år och har sedan han var liten haft kronisk tarminflammation. Därför går han på specialfoder och tål inte färskfoder, tyvärr. Han har från och till haft problem med jästsvamp på tassar och öron men det har varit lätt behandlat med schampo. Så man har misstänkt allrgi innan men när han var liten visade blodprovet negativt.

Jag har plockat bort några mattor men har två stora kvar. Han ligger mest i min säng så jag funderar på att käpa kvalsterskydd till bäddmadrassen och täcket för at kanske skydda lite. Nu är problemet att även om jag gör så gott jag kan hemma med städ osv så är han hos min mormor på vardagarna när jag jobbar.

Jag har en pudel och har honom i lite längre frisyr men en liten man. Det konstiga är att jag tycker han kliar sig där han är kortast klippt. Hanske kommer mer intill huden där eller så¨är det bara en tillfällighet.

Jag badar just nu i aloevera schampo och det var ok för tillfället så vet. Men vet inet hur ofta jag ska bada. Han badades igår.

Usch man är så oroligoch hoppas man ska få rätt på detta.

Tack för alla svar. Min hund är 7 år och har sedan han var liten haft kronisk tarminflammation. Därför går han på specialfoder och tål inte färskfoder, tyvärr. Han har från och till haft problem med jästsvamp på tassar och öron men det har varit lätt behandlat med schampo. Så man har misstänkt allrgi innan men när han var liten visade blodprovet negativt.

Jag har plockat bort några mattor men har två stora kvar. Han ligger mest i min säng så jag funderar på att käpa kvalsterskydd till bäddmadrassen och täcket för at kanske skydda lite. Nu är problemet att även om jag gör så gott jag kan hemma med städ osv så är han hos min mormor på vardagarna när jag jobbar.

Jag har en pudel och har honom i lite längre frisyr men en liten man. Det konstiga är att jag tycker han kliar sig där han är kortast klippt. Hanske kommer mer intill huden där eller så¨är det bara en tillfällighet.

Jag badar just nu i aloevera schampo och det var ok för tillfället så vet. Men vet inet hur ofta jag ska bada. Han badades igår.

Usch man är så oroligoch hoppas man ska få rätt på detta.

Veterinären som min hund går hos säger att det är viktigt att porerna i huden öppnas vid bad och då måste man värma dem med varmvatten till 42 grader för det är då som först som de öppnas. Det gör man genom att duscha dem med vattnet i 15 minuter innan schamponering. Hunden kommer att börja flämta för att kyla ner sig men det är helt ok. Annars tvättas en mycket liten del av kvalstena bort. Testa det och se om det hjälper bättre.

Tack så mycket för hjälpen och alla bra tips. Jag har alltid trott att det är dåligt att ha för varmt vatten till hunden så jag har haft ljummet. Ska testa med varmare ett tag och spola honom. 15 min låter som en evighet;)

Lycka till mned din hund också och hoppas allt går bra för er

Tack så mycket för hjälpen och alla bra tips. Jag har alltid trott att det är dåligt att ha för varmt vatten till hunden så jag har haft ljummet. Ska testa med varmare ett tag och spola honom. 15 min låter som en evighet;)

Lycka till mned din hund också och hoppas allt går bra för er

Tack! 15 minuter är en evighet men ett nödvändigt ont. Just nu misströstar jag lite då jag inte tycker att sprutorna hjälper men vi kämpar vidare. Hoppas att din hund kan få lindring!

Liknande trådar

Hundhälsa Hur går en allergiutredning hos veterinär till på hund? Kan man reda ut vad de är allergiska mot eller är det uteslutningsmetoden som...
Svar
8
· Visningar
765
Senast: Honey07
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
966
Hundhälsa Min hund fick diagnosen idag. I morgon börjar vi med Vetoryl 20 mg han väger 9 kg och är 7 år. Har läst massa skräckhistorier på nätet...
Svar
3
· Visningar
654
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka