Huvudet på sne´

W

Whiskey

En av hästarna lägger nosen (mycket) till vänster när man rider honom. (Han vill inte heller ta jämnt stöd på betet.) Då jag inte tror att det går att lösa m ridningen undrar jag:
1 Vad kan det bero på?
2 Vem (vilken utbildning har denna person) kan åtgärda det?
:confused:

Jag misstänker ju ngn låsning i halskotpelaren eller liknande men eg har jag ju ingen aning.
Tycker att han rör sig "rakt" lös. Under ryttare far baken görna till höger o höger bakben vill inte gärna träda in under sig i tex en öppna.

Vill inte låta vem som helst som anser sig vara en "förståsigpåare" rycka/trycka/dra hur som helst på min häst.

Sv: Huvudet på sne´

Whiskey skrev:
En av hästarna lägger nosen (mycket) till vänster när man rider honom. (Han vill inte heller ta jämnt stöd på betet.) Då jag inte tror att det går att lösa m ridningen undrar jag:
1 Vad kan det bero på?
2 Vem (vilken utbildning har denna person) kan åtgärda det?
:confused:

Jag misstänker ju ngn låsning i halskotpelaren eller liknande men eg har jag ju ingen aning.
Tycker att han rör sig "rakt" lös. Under ryttare far baken görna till höger o höger bakben vill inte gärna träda in under sig i tex en öppna.

Vill inte låta vem som helst som anser sig vara en "förståsigpåare" rycka/trycka/dra hur som helst på min häst.

Hör dej för om någon som du känner har någon bra kiropraktor/equiterapeut (stavning?) Annars låter det som han är ojämt musklad och olika stark i Höger/vänster sida. Rid mkt volter o tömkör/longera mkt så an själv får träna upp balansen o sätta under sig höger bak. Men kolla så att allt står rätt till med honom först så att du inte förvärrar något!

Glömde... Gårdsveterinären har kollat munnen o sett honom springa upp på rakt spår utan att hitta ngt. Han kunde inte heller se ngt särskilt på honom när han stod uppställd.

Så gjorde min valack för tre år sedan och det var en tand som slitits snett o skavde i gommen. Nu åker vi in till djurvårdstandkliniken vart tredje år (har gjort igen i fjol) för att slipa ner den tanden som inte slits ner som de andra pga underbett.

Ofta kan inte en veterinär se ordentligt i munnen vad som är fel.

Håller definitivt med föregående inlägg.
Ta kontakt med en riktig hästtandläkare i första hand, det finns inte så många men det är absolut värt det. TL ska väl vara en av de bästa?
Om denne inte hittar något, ta ut en duktig, erfaren equiterapeut.

Under tiden skulle jag personligen inte rida med bett, om det nu är så att hästen har ont eller obehag i munnen.
Däremot skulle jag köra bettlöst och kanske från marken, men inte kräva något förrän jag visste vart felet satt.

MVH och Lycka till/

Josefine

Fenomenet kan ha olika orsaker, dels tandproblem som näms tidigare men också en skevhet bakifrån.Hela motoriken kommer från bakbenen, när de tar ojämnt kan hästen ställa huvudet lite på sned som en kompensation.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 373
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 089
Hästvård Vilket bakben ska naturligt arbeta/belastas mest vid galopp på rakt spår i snabbt tempo? Alltså det handlar inte om att bära sig utan...
Svar
12
· Visningar
4 768
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III