Hurrta storlek i halsband

C

Chebban98

Blir inte klok på Hurttas storlekar på halsband. (halvstryp)
Hade med Bossons gamla till affären och skulle ha en storlek större, då blev det Hurttas storlek 45. dock hade inte affären kopplet i samma färg, så jag köpte aldrig det.

Kollar lite på nätet nu om man skulle ta och beställa ist, men frågan är ju om det står en lapp i halsbandet på 45, vad motsvarar det storlekarna som är angivnina såhär;
30-40
35-45
45-55

rent logiskt tänker jag 45-55 då, men vafan 55 cm till en sheltie? :O hehe

:confused:
hade vart tacksam för hjälp.

(haha bra att man kan stava rätt i rubriken :p)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hurrta storlek i halsband

Jag har 45-55 till min hund som har halsomkrets 42-43cm, och det är åt helsike för stort! Fick sy in det flera centimeter för att det skulle passa.

45 är när halsbandet är helt åtdraget, och 55 när det är helt utsläppt. Så rent krasst skulle jag gissa på att din hund behöver 35-45.
Mät om halsen och ta det halsbandet där första talet ligger närmast (beroende på hur mycket strypfunktion du vill ha).

Tack för svaret!
Tanken för oss är ju att det ska vara lite större pga all päls som fastnar i halsbandet. Så när det är åtdraget helt sitter det gamla precis åt liksom och så fasnar pälsen och man får knappt av det, så tanken är ju att det ska vara liite kvar rent av innan det är helt åtspänt.

Är ju som sagt inte ute efter strypet, utan att det ska vara lätt att ta på och av min pälsiga hund :p

det gamla är 30 cm i åtspänt läge, därför blir jag så jäkla förvirrad när det stod 45 i Hurttas halsband i affären som var en storlek större.. därför min förvirring

Men då kanske storleken menar hur stort halsbandet är i utspänt läge? :)
Så ni ska väl ha 35-45!

Ja de måtte ju vara det!
då stämmer det ju med det gamla till och med ;)
Jag var så jäkla låst att de mäter i stängt läge. men i och med att det ska vara strypfunktion (och inte som vi använder det egentligen) så måste det ju vara i utspännt läge.

Då vågar jag testa ett 35-45 då? ;)

Tack så jättemycket för hjälpen förresten!! :D

Är det gamla lagom egentligen men för litet pga pälsen, så borde 5cm större räcka tycker jag, ja :D

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte överraska en släktings hund med att köpa ett halsband och koppel. De har ju givetvis redan båda sakerna, men hittade ett "set" på...
Svar
12
· Visningar
3 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar