hur värderar man en häst?

lillamy73

Trådstartare
Funderar på vad ett fyra årigt hispano arab sto kan vara värd?

Som är mycket mark arbetad, sutten på och skrittad i paddock ett par gånger.
Snäll i all hantering.

Hur värderar man egentligen en häst?
 
Sv: hur värderar man en häst?

Man tittar på vad marknaden kan tänkas ge. Ett test kan vara att lägga ut hästen på annons för att se om någon nappar. Tyvärr kan man också bränna hästen genom att tvingas gå ner i pris flera gånger. Brukar effektivt skrämma bort köpare.
 
Sv: hur värderar man en häst?

Ja det är svårt för vi har ju ofta olika saker vi värderar. Men om man vill sälja något så är ju ingenting värt mer än vad någon vill betala för varan.

Jag hade väl gjort som föregående talare skrev: titta runt på annonser på liknande hästar och lägg sedan en prisidé utifrån det. Just ordet prisidé tycker jag öppnar för diskussion men visar ändå var jag som säljare lägger värdet. Sedan får du vara beredd på spekulanter som lägger skambud eller har andra konstigheter för sig men det får du själv avgöra hur man bemöter det.
 
Sv: hur värderar man en häst?

Ja det är svårt för vi har ju ofta olika saker vi värderar. Men om man vill sälja något så är ju ingenting värt mer än vad någon vill betala för varan.

Jag hade väl gjort som föregående talare skrev: titta runt på annonser på liknande hästar och lägg sedan en prisidé utifrån det. Just ordet prisidé tycker jag öppnar för diskussion men visar ändå var jag som säljare lägger värdet. Sedan får du vara beredd på spekulanter som lägger skambud eller har andra konstigheter för sig men det får du själv avgöra hur man bemöter det.
Klokt inlägg! jag fetmarkerade det jag tycker är extra viktigt i sammanhanget.
 
Sv: hur värderar man en häst?

Man kollar på vad hästarna ute påannonserna vill ha för snarliknande så får man gå tll sin häst och se vad den kan och vad den inte kan.

Tex jag som köpare betalar mer för en häst med bra lynne en snäll och trygg häst som är utbildad till msvdressyr och 1 meter hoppning.
Är den dessutom inkörd betalar jag mer ju mer mångsidig en häst är ju mer betalar jag!

En hopphäst som bara hoppat men onte ens kan gå i form i trav och galopp när man rider dressyr ger jag inte många kronor för,
Sedan kan hästen hoppa höghus de spelar ingen roll den är i mina ögon dåligt utbildad.
Färg betalar alltid mer än en brun utan tecken även om folk inte vill erkänna de.

En isabellfärgad hbl är mer värd än en likadan fast i brunt utförande.



Men i slutäänen är det köparen som avgör, och de jag kan tänkas betala mkt för kanske någon annan inte skulle ge 5 kr ens för=)

Och just nu är det svårt att sälja hästar öht, man ser hästar som legat ute i närmare 1 år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 634
Senast: JohannaB
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 871
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 485
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp