Hur utnyttja jorbruksenheten på bästa sätt.

Hakebo

Trådstartare
En ny era har startat i mitt liv.
För några veckor sedan blev jag och sambon med gård. :)
Något oplanerat men väl värt att chansa på.

Nu behöver jag all hjälp, alla råd och alla tips jag kan få på hur vi på bästa sätt kan utnyttja det faktum att gården är registrerad som jordbruksenhet.
Hur ska jag gå till väga nu?
Jag har hört att man får lov att dra moms när man har denna typ av fastighet.
Hur går jag till väga för att göra detta?
Jag antar att det måste registreras på något sätt?
Hur får jag veta om och vilka stöd jag kan söka?
Är det värt att bli medlem i LRF?
Kan de hjälpa en med frågor kring detta?

Ni som gått igenom denna fas får hemskt gärna lov att beskriva hur ni har gått till väga.
Har ni sökt/fått någon form av stöd?

Gården i sig är lite speciellt uppdelad.
Vi har liksom köp två fastigheter i en kan man säga.
Huset som vi kommer att bo i är en separat fastighet som är avstyckad från jordbruksfastigheten.
På jordbruksfastigheten finns ett bostadshus. Dock är det obeboligt som det ser ut nu.
Jordbruksfastigheten består av 4,9ha åker/bete samt 10ha skogsimpedement.
Marken är inte brukad på kanske 20-30 år och har på sina ställen växt igen rejält.
Någon nämnde att man kan söka bidrag för att rensa betesmarker.
Samt även att man kan söka bidrag för att rensa kring gamla stenmurar.
Är det något som ni hört talas om?

Tacksam för alla tankar och tips kring detta!

Mvh :)
 
Sv: Hur utnyttja jorbruksenheten på bästa sätt.

Jag menar givetvis att det är en lantbruksenhet vi har köpt.
Typkod 120..
Ursäkta förvirringen! :o

Marken är även registrerad som 1ha åker, 3 ha bete samt 10ha skogsimpedement.
0,9ha är tomtmark till vårat bostadshus.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur utnyttja jorbruksenheten på bästa sätt.

Om du har inkomster från fastigheten kan du registrera dig för moms hos Skattemyndigheten, så vänd dig dit med frågorna om det så får rätt svar med en gång. Men oavsett om du gör det eller inte så måste du lämna deklaration för "gården" varje år, det är ju en rörelse även om den ger någon inkomst.

När det gäller bidrag så har du lite oflyt just nu. Man håller på att ändra en hel del i det och det inte klart med hyr det kommer att se ut under 2014 ännu. Sverige gjorde lite prioriteringar av hur man betalde ut bidrag som inte EU gillade. Så man har blivit tvungen att göra förändringar. Man vet alltså inte hur det kommer att se ut framtiden.
Men det finns en risk att er "gård" är för liten för att ni ska få ut bidrag. Det finns undre gränser för hur lågt ett bidrag får vara för utbetalning.
Värt att änka på är att impediment står obrukbar mark och tyvärr verkar ju merparten av er mark vara just det.
 
Sv: Hur utnyttja jorbruksenheten på bästa sätt.

Tag mitt inlägg med en nypa salt.

Jo, man kan göra momsavdrag för de utgifter som gäller jordbruksfastigheten.
Men man får som regel inte kvitta det mot vanlig lön, så det är inte till mycket hjälp om du inte egentligen driver någon verksamhet på gården.

Sedan tror jag att man är tvungen att separera fastigheten från en del av bruket.

Som exempel: jag har en 120-taxerad liten fastighet.
Där finns ett bostadshus, där jag inte får göra avdrag för exempelvis underhåll (målarfärg, penslar etc).
Där finns två bra uthus. När jag köper färg och liknande dit, får jag göra momsavdrag.
Jag tror att man kan behålla och utnyttja som förlust den dagen man säljer, men är osäker på detta.

Stallinredning torde jag inte kunna göra avdrag för eftersom jag använder stallet för hobby-bruk. Hobbyn får jag ju inte göra avdrag för.

Men det kan vara klokt att diskutera med Skatteverket direkt.
 
Sv: Hur utnyttja jorbruksenheten på bästa sätt.

Jag tackar så mycket för båda svaren. :)
Angående det här med bidragen så har jag nu läst på lite mer och har också insett att det verkar vara nya regler på gång..

Jag kommer inte att ha någon vinst drivande verksamhet så det verkar bara krångligt att "göra det till ett företag".
 
Sv: Hur utnyttja jorbruksenheten på bästa sätt.

Kul att ni blivit med gård!

Hur marken är definierad i taxeringen (åker,bete,skog etc) är vad den tidigare ägaren deklarerat, och fultt möjligt att ändra på om det skulle vara lämpligt för er.

Ingen vet i dagsläget exakt vad som händer med EU-bidragen, men det är rimligt att anta att man för att få gårdsstöd behöver bruka (beten eller åker) minst 4 ha mark. Om det kommer vara så att man kan arealstöd för mindre än 4 ha vet ingen just nu. Men ni har ju 4,9 ha i taxeringen, så det finns ju gott hopp för er! Och skulle t.ex. 5 ha bli en gräns i de nya reglerna, så kan ni nog "hitta" 1000 kvm på gården som kan göras om till betesmark....
För 2014 är många stödformer som t.ex. restaurering av betesmarker inte möjliga att söka, men ni borde ju kunna förbereda er på lämpligt sätt.

Att registrera sig i momsregistret hos skatteverket, och knyta en enskild firma till gården kan vara en fördel när och om man får smärre inkomster från skogen eller andra produkter från gården, och om man har ekonomibyggnader som man renoverar så att man kan kvitta momsen.

Boka ett möte med t.ex. LRF konsult för att fråga om EU-regler (stöd) och skatter och deklration och hur just ni skulle kunna göra. De brukar inte försöka ta betalt för en sådan inledande rådgivning.

Att gå med i LRF kan vara en god ide, i synnerhet om ni är "nya på orten". Det är ett bra sätt knyta kontakter och man kan få stöd och rådgivning via föreningen. Dessutom är faktiskt medlemsförsäkringarna riktigt bra!
 
Sv: Hur utnyttja jorbruksenheten på bästa sätt.

Mitt tips är att du och sambon sätter er ner och gör upp en långsiktig plan och en kortsiktig plan.
Vad vill ni med gården?
Vad finns det för möjligheter beroende på läget och storleken?
Ska ni bedriva avel?
Ska ni hyra ut boxplatser?
Ska ni hyra ut bete?
Vilka djur ska ni ha?
Finns det gott om timmer i skogen? Går det att sälja som ved möjligen?

Ett gårdsliv är slitsamt och kräver stora investeringar innan man ens kan fundera på att leva av det, om ens då.
Oftast går man plus minus noll eller i vanligaste fall minus.
Jag tror att svenska staten vill att formen lantbruksenhet ska finnas kvar för att dels undvika att storbönder köper upp och brukar all mark som finns och dels för att landsbygden ska bli levande istället för steril åker eller kalhyggen. Man är medveten om att livet på landsbygden är kostsam och därmed ser man mellan fingrarna när det kommer till att smågårdar går med förlust år efter år.
Dock började man intressera sig för mindre lantbruksenheter där men bedrev småskalig hästverksamhet då ju "alla vet" att hästar är en rikemanssport, dvs potentiella skattefuskare...därmed är kontrollen av "hästgårdar" mycket hög och man måste verkligen veta vad man gör och inte trilla i några fallgropar.

Mitt råd är därför att förutom ovanstående, läs på ordentligt på alla områden (skatter, lag och rätt, jordbruksverkets regler etc etc). Bli kompis med grannbönderna och fråga om det du inte har koll på själv, hör efter med andra hästgårdar i närheten hur de ser på sin verksamhet. LRF är kunniga men ganska dyra. All gratisinformation är bra information. ;)
När ni har hela bilden klar för er anmäler ni er till Skatteverkets momsregister och kör igång. Men börja inte bara någonstans utan ha en långsiktig och detaljerad plan. Den kan komma till nytta i många situationer.

Lycka till! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp