Hur tycker ni denna sadel ligger?

IterBis

Trådstartare
Lånade hem en Prestige Sydney (dock blir det inte detta ex om köp, utan en exakt likadan 17"/34) idag för att prova. Jag tyckte att den verkade ligga bra. Den låg, vad jag kunde känna, stilla när jag red och han gick väldigt bra och verkade trivas. Det enda jag funderar över är om han behöver mer plats för manken? Den kommer inte på något sätt i kontakt med framvalvet och jag får in hela handen utan problem. Men får bara in två fingrar på höjden.

Har dock för avsikt att inom dem närmsta veckorna åka ut till sadelprovare, men vill gärna ha med mig 1-2 potentiella sadlar att prova. Vore intressant att höra vad andra tycker, så vad tycker ni?

Tilläggas bör att våran stallgång som han står på, består av grus och är allt annat än jämn, men man ser ju på ett ungefär. Lite bilder ur olika vinklar:
pics-488_70253153.jpg

pics-492_70253373.jpg

pics-490_70253548.jpg

pics-493_70253920.jpg

pics-491_70254005.jpg


Såhär såg han ut efter ridningen på båda sidor (red utan schabrak):
pics-494_70254737.jpg

Höger.
pics-495_70254820.jpg

Vänster.
 
Sv: Hur tycker ni denna sadel ligger?

den ligger väldigt i bakvikt! men ser ut som du sadlar för långt fram, dra bak sadeln 5-10 cm och ta nya kort. då kommer manken få bättre plats också.
 
Sv: Hur tycker ni denna sadel ligger?

Jag har ju redan svarat i den andra tråden ungefär samma som centaur sa.
Men om du drar bak den kommer du nog att märka att den är för svängd tror jag, och att det kan vara en ev anledning att den glider fram (om du inte sadlar för långt fram från början)

Din häst ser på dessa bilder verkligen inte så svängd ut som sagt. Men du ska ju iväg och prova så kan dom ju se irl hur ryggen är:idea: Svårt när man inte ser hur hästen är uppställd osv.
 
Sv: Hur tycker ni denna sadel ligger?

det tror jag inte faktisk, jag hade prestige sidney på min och ts häst ser mer svängd ut än vad min är.
 
Sv: Hur tycker ni denna sadel ligger?

Du ska inte prova in en sadel med fårskinn annat än om du vet med dig att du lköper en lite för vid sadel för att hästen förväntas bredda sig.

En för smal sadel glider ofta framåt, vilket ser ut att vara fallet på de första bilderna.
 
Sv: Hur tycker ni denna sadel ligger?

Sadeln var för smal redan innan fårskinnspadden, ännu trängre nu. Den ligger ju ovanpå hästen!
 
Sv: Hur tycker ni denna sadel ligger?

Hur kan du slå fast vid att den är för smal efter att endast ha sett bilder?
Sadeln är bomvidd 34, vilket i Prestige motsvarar normal mot vid. Självklart kan så vara fallet, men har svårt att tro att han behöver vid.

Padden la jag på eftersom jag, som tidigare nämnt, tyckte det var lite i minsta laget med plats för manken. Har gång på gång fått höra att sadeln i såfall troligen är för vid, vilket jag inte tror denna är, men ville ändå prova och se hur det blev om den kom upp lite.

Hur som helst har jag lämnat tillbaka denna sadel och ska åka till/ta ut sadelprovare inom kort, förhoppningsvis nästa vecka.
 
Sv: Hur tycker ni denna sadel ligger?

Sadeln är bomvidd 34, vilket i Prestige motsvarar normal mot vid. Självklart kan så vara fallet, men har svårt att tro att han behöver vid.

Häng inte upp dig på 34". 34" i Prestige är ganska smal. (89º)
 
Sv: Hur tycker ni denna sadel ligger?

när sadeln ligger så kraftigt i bakvikt är det ett tecken på att den är för smal. att den ligger nära manken har eg inget med bomvidden att göra, utan beror på sadelns konstruktion och hästens mankhöjd. många av dagens hästar har hög manke men är ändå mkt breda och kräver xvid bom.

det första du ska kolla efter är om sadeln ligger i balans och det gör den inte alls på dina bilder, den ligger i bakvikt. vilket beror på att den är för smal och/eller ligger för långt fram. har du känt efter så den verkligen ligger några fingrar bakom bogbladen?

bra att du åker till en sadelutprovare!
 
Sv: Hur tycker ni denna sadel ligger?

när sadeln ligger så kraftigt i bakvikt är det ett tecken på att den är för smal. att den ligger nära manken har eg inget med bomvidden att göra, utan beror på sadelns konstruktion och hästens mankhöjd. många av dagens hästar har hög manke men är ändå mkt breda och kräver xvid bom.

det första du ska kolla efter är om sadeln ligger i balans och det gör den inte alls på dina bilder, den ligger i bakvikt. vilket beror på att den är för smal och/eller ligger för långt fram. har du känt efter så den verkligen ligger några fingrar bakom bogbladen?

bra att du åker till en sadelutprovare!

Fast kraftigt i bakvkt ligger den väl inte? Isåfall litegrann.

Ja, jag tycker inte heller att hur mycket plats som finns för manken borde ha med bomvidden att göra. Men varenda gång jag kommit tillbaka till Sadelmagasinet och sagt att sadeln tryckt över manken har jag fått till svar att den antagligen är för vid (har provat rätt många sadlar och alla har tryckt över manken såfort jag suttit upp utom denna och en Golden Star). Även på andra ställen har jag fått samma svar...:crazy:

Menar du ligger plant när du skriver i balans? Det är säkert jag som har sadlat för långt fram, hade bråttom igår då jag var tvungen att lämna tillbaka den innan 18.

Är det någon som vet hur Sydneyn är i förhållande till Golden Star?
 

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 899
Senast: caballus
·
Utrustning Vår häst har en Prestige X-Helen i vidd 33, den ligger jättebra både med och utan padd/paddschabrak. Har provat en prestige i vidd 32...
Svar
0
· Visningar
660
Senast: Mirabilis
·
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 038
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 396
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp