Hur tycker ni den här hästen är i hull ?

Minelli

Trådstartare
Har ni lust att titta på hullet på min lilla beiga häst och säga vad ni tycker ? Jag vet inte själv vad jag tycker så jag behöver hjälp.. Har blivit hemma blind..

lizastall.jpg
 
Sv: Hur tycker ni den här hästen är i hull ?

Liiite tunn i överlinjen. Skulle vilja ha lite mer muskler där. Annars en fin häst
 
Sv: Hur tycker ni den här hästen är i hull ?

Hm... Jag hade nog sett att den var lite rundare, speciellt ser den ut att vara tunn över ryggen/bakdelen.
 
Sv: Hur tycker ni den här hästen är i hull ?

Vad olika man kan se det. Jag tycker att bakdelen är det bästa på hästen, men tyvärr syns det inte på bilden. Den ser mindre ut, men den är rätt rund...
Hur i h*lv*te får man upp en häst i vikt som redan ligger på 120 MJ eller sådär och en kvot på minst 7 ?
 
Sv: Hur tycker ni den här hästen är i hull ?

Jag skulle prova att sänka kvoten, höja energin, ge e-vitaminer och rida mycket uppbyggande arbete.
 
Sv: Hur tycker ni den här hästen är i hull ?

Redan provat det men det har inte fungerat.
Det är inte heller så lätt att sänka kvoten när man har ett hö med kvot på nånstans mellan 6,5-7 (minns inte riktigt) och hästen inte kan äta havre. Får inte heller i henne mer än 11 kg hö och det räcker inte.
 
Sv: Hur tycker ni den här hästen är i hull ?

Alltså sänka kvoten genom att t.ex lägga till olja, då höjer du energin också samtidigt. Vad ger du idag i foderväg? Hur länge provade du lägre kvot och högre energi?
 
Sv: Hur tycker ni den här hästen är i hull ?

Hur går det med korn då? Fibergi vet jag folk som ger sina svårfödda hästar, vet dock inte i vilken variant... Kan du öka på betforen? Hullet ser precis OK ut i nuläget, dock skulle jag gärna se mer muskler och med en "tunn" häst skulle jag se till att ligga i lite överhull innan jag förväntar mig några muskler.

Jag skulle räkna på om hästen får sitt proteinbehov fyllt, både enligt kvot och enligt g/kg kroppsvikt för underhåll + muskelbyggnad. Om du behöver lägga till protein får du ju automatiskt mer MJ. Får den tillräckligt, skulle jag prioritera MJ upp oavsett ur vilken källa, så att jag får upp lite hull.

Det sliter mindre på organismen att ha lite överhull med alla behov täckta än att be om mer än vad som finns, även om det är bara lite! Noteras kan också att det hos människor krävs mer protein om man ligger i energiminus än om man ligger i energibalans, och energiminus kan man hamna i efter ett enda träningspass...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp