Hur tränar man en snabbrädd häst?

J

Jillan

Hej!
Jag är medryttare på ett 9-årigt sto. Hon är jätteenkel att hantera och lydig och lättlärd i NH. Hon är inne på sin andra termin i miljöträning och hon är cool med presenningar under och över sig och annat "läskigt" som prasslar, blänker etc. Hon blir dock snabbrädd vid plötsliga ljud. När vi rider ut kan hon bli antingen paralyserad eller kastar sig vid farligheter som ponnys eller om t ex någon bär på rör, slangar. Det har gått bra genom att sitta "tungt", hålla om och ge stöd och släppa lite på tyglarna utan att förlora kontakten. Hon har känt stöd, men innan dess är hon inte mottaglig för kontakt.

För 2,5 månader sen hände detta och olyckligtsvis föll jag i full fart och några tvära kast gjorde att jag landade på axeln och bröt nyckelbenet, 7 revben och det gick hål på lungsäcken. Allt är OK utom nyckelbenet som inte läker och antagligen får opereras. Detta har gjort att ridningen inte kommit igång. Jag tänker dock starta i paddocken i början, skogsturer i älgjaktstider är det inte tal om.

Efter att inte träffat henne mer än en gång efter olyckan så lyssnar hon och har förtroende för mig, galopperade till mig i hagen och sedan följde hon mig som vanligt i markarbetet. Mysigt.
Men hon är alltså fortfarande väldigt snabbrädd, hon blev sedan så skrämd av att jag hoppade runt lite på vägen jämte paddocken när ägaren tömkörde henne att hon reste sig och gick omkull.
Kan det vara att hon har lite dålig syn och därför uppfattar rörelserna sent och otydligt och det skrämmer henne?
Hon är som sagt väldigt positiv och vill verkligen förstå vad vi vill med henne. Och vi försöker också "prata" häst med henne.
Hur 17 gör man vid polishästträning? Någon som har några tips?
 
Sv: Hur tränar man en snabbrädd häst?

Tycker nog att du i första hand ska prata med ägaren om hur ni kan hjälpas åt.

Att hästar kan bli rädda får man ta med i beräkningen.

Tycker nog inte att du ska rida ut själv, utan ta med dig ngn riktigt erfaren- ingen kompis eller så
 
Sv: Hur tränar man en snabbrädd häst?

Jodå, ägaren och jag samarbetar även med miljöträningen på hemmaplan och försöker att vara konsekventa i vår ridning och hantering av hästen. Hon kan bli rädd även om vi är 2 som rider ut då med en äldre mer erfaren häst, men rätt som det är uppfattar hon något som skrämmande och den andre inte.
 
Sv: Hur tränar man en snabbrädd häst?

Vad säger ägaren?
Är hästen sådär även när h*n rider?

Kanske vore det på sin plats med en koll av syn och hörsel, bara för att vara säker på att det inte är där felet ligger.
Om hon ser och hör bra så behöver ni kanske träna henne på just överraskande rörelser.. har hon inte "varit ute i världen" så mycket? En del hästar som växt upp alltför skyddade, kanske bara ridna på ridplan hemma, kan säkert ha lite svårt med nya grejer. Kör med mer miljöträning från marken (så ingen trillar av), låt henne "bete sig" och beröm när hon lugnar sig.
 
Sv: Hur tränar man en snabbrädd häst?

Det är nog inte fel att kolla upp hästens syn och hörselförmåga utifall att det är där problemet ligger.
 
Sv: Hur tränar man en snabbrädd häst?

Som flera skrivit, kontrollera syn och hörsel. Därefter kanske en nh tränare eller någon kan hjälpa till mer eller träna själva på plötsliga saker. Knyt upp plastpåsar och träna en blåsig dag osv.
 
Sv: Hur tränar man en snabbrädd häst?

Jag har läst ditt inlägg igen o rider man "i full fart" får man nog vara medveten om konsekvenserna om det är ngt på marken, i träden eller på andra sidan ån;) som den kastar sig för.

Rid lite mer kontrollerat.

Det var du som brast i din uppmärksamhet o troligen även i sämre balans.

Sluta att försöka skylla på hästen för att du har ridit omdömeslöst"

du kan heller inte vara så gammal o erfaren om du- citat- hoppar runt på vägen jämte ridbanan, o hästen reser sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tränar man en snabbrädd häst?

Synproblem gör ofta att de reagerar väldigt kraftigt för de ljud de hör och inte känner igen. Det gör också att de kan tolka mindre hästar som rovdjur, barn på cyklar som farliga hästätare - tänk på att hästen är ett flyktdjur som är programmerad att fly från andra djur som äter dem.

En bra veterinärklinik kan kontrollera syn och hörsel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp