Hur tränar man en häst på bästa sätt?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Caroleen
  • Startdatum Startdatum
C

Caroleen

Hejsan
Jag har precis fått min första häst som jag ska träna helt ensam och nu bubblar det upp en massa frågor som jag inte tänkt på när jag hade mina passhästar eller mina egna som jag samtränar med familjen.
Ska förklara biten kanske ni har fina tips och råd till mig.
Hon är 6 år gammal sprungit in ca 20.000 och har väldigt fin grundkondition och styrka. Just nu tränar jag backträning en gång i veckan, snabbjobb en gång i veckan , dressyrpass plus skogsturer i snabb skritt för att mjuka upp musklerna.
vad tror ni om det här funkar det eller??
Dessutom undrar jag om det är bättre att köra intervaller i galopp istället för trav??
Har också hört att när jag rider backträningen är det mer effektivt om hon inte går för fullt utan kort galopp eller motionstrav???

Sv: Hur tränar man en häst på bästa sätt?

Vore intressant att höra hur hon tränats tidigare.....

Är damen den hetsiga sorten,eller den mer sega typen....

Intervallerna i galopp kan fresta på om hon inte är van....

Är det mer en fråga om att tända till,blir det lättare än om hon är m.k.t. het.......

Nej hon är inte speciellt het men pigg och glad. Tidigare har hon blivt väldigt hårt tränad men tryck i backe och intervallträning två, tre ggr per vecka. detta har gjort henne väldigt öm och less så därför vill jag lägga om hela hennes träning. Har börjat ridträna henne mycket och nu har hon blivit otroligt mycket piggare och gladare som häst. Det jag tycker är så svårt är att veta vad som är bra allsidig träning för henne samt träning som är bra nog då hon är i full tävlingskondition och den vill jag ju inte förstöra....=)

Ser ganska bra ut tycker jag. :)
Risken med backträning är att man tar det alldeles för hårt så hästen får för mycket mjölksyra och inte orkar hela vägen vilket gör att hästen lättare gör illa sig och ffa att den blir mentalt slutkörd. Så det bästa med backträning är nog att ta det lite lagom lugnt (är det riktigt brant räcker det kanske med skritt), och så kanske inte göra den sista vändan som man hade tänkt. Hellre låta hästen känna att den har lite ork kvar när man slutar, så tycker den kanske det är roligare nästa gång och tar i lite mer!

"Tidigare har hon blivt väldigt hårt tränad men tryck i backe och intervallträning två, tre ggr per vecka. detta har gjort henne väldigt öm och less så därför vill jag lägga om hela hennes träning"

Hade jag haft den hästen skulle jag förmodligen skippa backen och bara ridträna galoppintervaller. Och så lite långsam skogskörning/ridning. Enligt mina erfarenheter gör det susen på hästar som är lite trötta på träningen osv. :idea: kanske köra fort nån gång ibland så håller de formen och man har koll på att travet funkar :)

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 758
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 351
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej på er! Jag köpte en ny häst för några månader sedan. En aldeles fantastisk individ som passar mig som handen i handsken :-) Det är...
Svar
7
· Visningar
4 636
Senast: Linnpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama