Hur tjocka väggar i stallet?

Sandra -74

Trådstartare
Skall mura upp stallet i lecablock men funderar på hur breda block vi skall använda?
Tänker då på hur stabil väggen blir samt hur bra isoleringen blir, det skall bli ett kallstall men vi vill ju inte ha fullt med kondens på innerväggarna.
Vi bor på västkusten så vi har det ju inte dom kallaste vintrarna men bvi vill ju inte bygga för tunna väggar ändå.

Ni med stall i lecablock, hur tjocka väggar har ni och var bor ni?
Hur funkar det för er?
 
Sv: Hur tjocka väggar i stallet?

JAg bor i skåne- det gör de andra stallen jag har varit runt när de har byggt. Vi har vanliga lecablock- ingen isolering.
Isoblock lägger du om du vill ha ett uppvärmt utrymme. Då behöver du isolera plattan och taket också. Det har jag gjort i min sadelkammare. (Den ligger i början av byggnaden.)
Väggarna bör alltså vara 20 cm tjocka som blocken är. Stabiliteten beror ju på hur mycket armering du lägger. Jag lade varannat skifte istället för var tredje för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Hur tjocka väggar i stallet?

Plattan är isolerad då vi tänker att om man ska sluta med djur kan man ha byggnaden till annat eller om man säljer och köparna vill ha den till annat.

Det fryser inte för er inne så mycket? Ingen kondens på väggarna?
Blev lite fundersam då vi läste i stallboken att de rekomenderar 29cm väggar för att få ett bra inneklimat sommar som vinter. Vi har tänkt att bygga med 19 cm breda block, men ska vi ändå lägga så mycket pengar vill vi bli nöjda och inte bli snåla.
 
Sv: Hur tjocka väggar i stallet?

Puttar upp tråden.
Finns det inga fler som står/äger stall med lecablock?
Hjälp oss.....
 
Sv: Hur tjocka väggar i stallet?

"Min" ridskola klarar sig bra med 19cm block- precis som min granne som har 2 uteboxar...
Kondens är där inte i ngt av stallarna- men iofs är där ju ventilation i maskinform på ridskolanHur menar du frysa annars? Vattnet fryser såklart om man inte kan stänga till och behålla hästvärmen på plats så att säga...
 
Sv: Hur tjocka väggar i stallet?

Att det fryser om man inte stänger vet jag, men i hur väl isolerar 20 cm. Fryser vattnet vid -2 grader eller om det blir -25 grader.
 
Sv: Hur tjocka väggar i stallet?

det där kan man enkelt räkna på, får jag bara data på materialet kan jag räkna på det åt dig.
 
Sv: Hur tjocka väggar i stallet?

Vad är det för data du behöver. Det är ju helt vanliga lecablock 19 cm breda, 20 cm höga och 59 cm långa.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 513
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 080
Senast: Cilla
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 938
Senast: shia
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 915
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa råttgiftet?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp