Hur tillverkar man hö/hösilage?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare EagleEye
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 553
E

EagleEye

Ja, det är min fråga. Hur gör man ifrån att det växer på åkern till att hästarna får det som mat? :banana:

Tacksam för svar!

Sv: Hur tillverkar man hö/hösilage?

Hos oss görs det hösilage.

Gödning på åkern, det växer. När det är torrt och fint väder och lagom vuxet då (runt midsommar har det varit i år) slås det av. Strängas och vänds.
Till slut rullas det ihop till balar och plastas in.

ok, tack så mycket.

nån som har en lite närmare förklaring och även hur man gör hö?

Likadant, förutom att det ligger längre tid och torkas, vänds en gång innan strängning och sen när det strängats balas.

Idealiskt är det torrt redan på åker, annars får man torka det sista med fläkt på skulle.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
802
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
529
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna