Hur Stort sommarbete??? 4hästar.

annso80

Trådstartare
Hejsan!!!

Nu är det dags att stängsla in sommarbetet och funderar just nu hur mkt det kan gå åt, har en hel del mark... :D
Har fyra hästar , tre varmblod och en shettis , ska släppa dem på bete i början av juni men funderar hur mkt man bör stängsla in..Hur stort bete har ni åt era pållar??? Ska gå på bete till slutet av august början av september men är beredd att stöd fodra i slutet av sommaren ...Tips råd :bow: :bow:

Sv: Hur Stort sommarbete??? 4hästar.

jag har fått lära mig att ett bra riktmärke är 1 ha/häst/sommar och 1/2 ha/ponny/sommar. sedan kan det ju variera lite på hur bördig marken är om det behövs mer eller mindre.

Hejsan..
Vi har 2 st sommarhagar,en på 8 ha och en på 13 ha, just nu går dom (halvblod,varmblod,nordis samt russ) i hagen om 8 ha men om ett par veckor får vi ytterligare 4 st hästar hit på bete. Våra hästar har gått ute i ca 2 veckor nu.
Vi kör även växelbete med grannens kor, så nu ska kosserna in en sväng på 13 ha hagen, längre fram i sommar ska vi skifta.

Ohhh så underbart med så stora hagar!!!!!!!!!! Tyvärr finns inte sånt i mina trakter. Men vilken lycka för hästarna!!

För ett bete utan extrafodring brukar jag tänka 2ha/häst..

För ett bete utan extrafodring brukar jag tänka 2ha/häst..
Så mkt? :confused: Mina två stora, glupska hästar delar på 2ha sommarbete, och då tar vi dessutom en förstaskörd hö på hälften, och gräset räcker och blir över! Brukar finnas gott med bete ända fram tills oktober... Förra året hade vi 3½häst på samma bete och då räckte det alldeles lagom till mitten av september utan stödfodring även på de sv¨årfödda kusarna...

Sen är det ju alltid trevligt att ha så stora hagar som möjligt förstås!

för maj till september vill jag ha så. Men har inte det själv, utan jag stödfodrar.

Det riktmärke jag har hört har däremot varit ett tunnland per häst. Dvs 2 hästar per hektar. Tilläggas bör att vi har tre hästar på två hektar nu och det räcker och blir över. Beror givetvis lite på vad man har för sorts växtlighet osv.

ett tunnland per ponny brukar det vara som riktmärke. en stor häst behöver oftast mer/sommar om det inte är väldigt bördigt :angel:

själva tänker vi inte så mkt. på det då vi har riktigt stora hagar, mellan 5-10 ha/hage som vi växelbetar med kossor och bara 2 hästar och 3 ponnys.

1 tunnland är 5000 kvm och 1 ha är 10.000 kvm

nja. stort och stort. det beror ju på vad man jämför med ;) minns jag inte helt tokigt så är en "fotbollsplan" ungefär ett tunnland. har blivit lite "bortskämd" dom senaste åren då vi haft tillgång till väldigt stora hagar både vinter och sommartid :angel:

dom gamla riktlinjerna är väl säkert oxå för att inte trycket på marken ska bli för stort, vet igentligen inte men jag har hört sedan jag va jätteliten att man bör beräkna på minst 1ha/stor häst och 1 tunnland/ponny och sommar och här har det stämt bra ;) och att man helst ska växelbeta med kossor för parasittrycket samt att man bör låta vinterhagen "vila" från hästarna varannat år.

här gör vi så att där kossorna betade förra sommaren ska hästarna gå i år och där hästarna gick förra sommaren ska kossorna gå i år.

Har ca 13 ha bete till 2 hästar och låt se...8 nötkreatur.

Men då är större delen magra naturbetesmarker.

Generellt tycker jag 1 ha/häst låter rimligt. Men med väldigt bördiga marker kanske det räcker med 1/2?

Det beror ju förstås också på hur lång betessäsong man räknar med. Här brukar vi ha djuren på bete utan stödfodring från maj-oktober (med undantag för högsommaren då gräset torkade bort några veckor förra året).

Senast ändrad av en moderator:

När vi hade bara två hästar (en mkt stor, mkt matglad på 170, vintertid åt han 25-30kg hö/dag, samt en ponny) på vårat bete (2ha varav det tas en förstaskörd hö på hälften) så gick de där från början av maj till slutet av november (!) Då fanns det fortfarande så mkt gräs kvar att deras intresse för hö var i princip obefintligt men vi flyttade dem för att skydda marken från att trampas sönder=blött... Så ibland räcker marken långt... Lite slöseri med så bördiga hagar till två lättfödda nordsvenskar, men men... ;)

Ouups, tänkte fel. 8 ha bete ska det vara, resten tas foder på.

Har ca 13 ha bete till 2 hästar och låt se...8 nötkreatur.

Men då är större delen magra naturbetesmarker.

Generellt tycker jag 1 ha/häst låter rimligt. Men med väldigt bördiga marker kanske det räcker med 1/2?

Det beror ju förstås också på hur lång betessäsong man räknar med. Här brukar vi ha djuren på bete utan stödfodring från maj-oktober (med undantag för högsommaren då gräset torkade bort några veckor förra året).

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 782
Senast: svea
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 598
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej Funderar över bästa lösningen i sommar för mina lättfödda polare, en ponny och en häst. Jag skulle vilja släppa dem tidigt i halva...
Svar
18
· Visningar
2 417
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka