Hur stora är era vinterhagar?

bettysmatte

Trådstartare
Tycker att det skulle vara intressant att veta hur stora era vinterhagar eller rasthagar är? Kanske också hur många hästar som går i hagen, annars är det ju svårt att bedöma. Lite intresserad bara :) !

Sv: Hur stora är era vinterhagar?

Ja, vad ska jag gissa, mellan 2000 - 6000 m2 kanske. Antalet hästar varierar mellan 1 och fyra.

Senast ändrad:

I förra stallet var en 0,5 hektar, de andra 2 lite mindre...men inte så värst mycket. Hästantalet var 3 st.

När jag hade häst så var minsta hagen (vilken vi i princip alltid använde som vinterhage) på 1,5 ha.

Drygt 2 ha och jag har två hästar i den.

Ti_Ti

Vi har två ponnyer (C+A) på ca 5000m2 (sommartid ca12000m2)

15 000 kv.m stor. Går 10 hästar i den. Den är förvisso avdelad i två delar just nu så hälften går på vänster sida och andra hälften på höger.

min hage är ganska stor... närmare 50 000 m2 eller mer, men en stor del av hagen är berg, och där håller de inte till så ofta. två hästar går där, en stor och en ponny. det får inte bli för lerigt eftersom jag har en häst som har lätt för mugg därför jag har dem i den stora.

Vi har små hagar under vintern. Vet inte riktigt hur det kommer se ut nu i vinter men förhoppningsvis kommer 2-4 st dela på en hage på kanske... 150 m2. Är inte så bra på att uppskatta ytor.

Nästa vinter kommer hästarna (2-4 st) antagligen att få gå i två hagar (för att kunna öppna till den ena vid lunch) á 0,5 Ha. Helt ok tycker jag då jag är van vid pyttehagar utan sysselsättning. I de blivande hagarna finns det en del skog så det är toppen på vintern. Hoppas att de leker en del också.

ca 1,5 ha. ca hälften skod och hälften äng.
mina 2 hästar bor i den dagtid.

Jag har mina 4 i en vinterhage på ungefär 1 ha. Har inga mindre rasthagar vintertid, utan de går i en större hage hela tiden.

Där stora flocken (i år ca 13-14 hästar) går är det ca 12-15 ha och så har vi en mindre på ca 1 ha och ytterligare en på ca 2 ha som går att dela av så det blir en liten hage och en lite större. Våra sommarbeten är väldigt stora och kan delas av i olika delar för att låta en del växa upp. Alla vinterhagar är kuperade och erbjuder både ängsmark, skog och vatten.

Vinterhagen är ½ ha och långsmal så den är en par hundra meter lång. Man ser inte från ena ändan till andra, är lite träd och andra sikthinder mellan.

Vinterhagen börjar direkt utanför stallet (utsläpp från boxarna) och där är det en belyst och dränerad sandad paddockdel där det aldrig blir lerigt (finsand överst). Från paddockdelen går det en passage över till ängsdelen. Det blir mycket vandranda av och an om dagarna för hästarna. Maten serveras hemma (i lådor) och vattnet finns också där. Utöver det så känner hästarna ett visst ansvar över att kolla vilka som kommer och går på gården så dom måste hem för att kolla det också :) Så det blir många vändor om dagarna bort och hem. Även på vintern med djupsnö.

På vintern när det inte finns gräs lägger vi in grenar att pyssla med så dom alltid har något att göra.

Vi har två hästar och en shettis.

Hästarna föredrar vinterhagen framom beteshagarna så även på sommaren när de är mätta ställer de sig i beteshagarna och ber om att få komma till vinterhagen.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 030
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka