Hur snabbt kan man öka oljan i fodret?

F

FTW

Hur snabbt kan man öka givan av matolja i foderstaten? Har hört både det ena och det andra.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka oljan i fodret?

jag började med en halv dec i en vecka och ökade sedan till en dec per dag till en D-ponny. (Majsolja), kändes bra :angel:
 
Sv: Hur snabbt kan man öka oljan i fodret?

Ingen konstig mage då?
Hästar har väl ingen galla, så en del säger att man måste vara jätteförsiktig med att införa olja, men rätt många kör på rätt snabbt, verkar det som.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka oljan i fodret?

Jag brukar börja med att ge 1/4 dl i ca 3-4 dagar, därefter ökar jag till 1/2 dl och ger detta i ungefär lika många dagar, sedan ökar jag till 3/4 dl och ger även detta i lika många dagar, innan jag till slut ökar på till full giva, vilket i mitt fall är 1 dl.

Har aldrig haft några problem med magen på mina hästar med denna "metod". ;)
Jag är väldigt försiktig med invänjning av nytt foder, och tycker detta har känts lagom fort.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
845
Senast: Lingon
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 469
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 774
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp