Hur smarta är hästar?

Thera

Trådstartare
Idag kunde vi äntligen släppa hästarna i stora hagen efter att ha röjt efter stormen.
Det fanns inte mycket bete direkt så vi kommer att ha i princip fri tillgång på hösilage tills det växer ordentligt.

Problemet är att mitt högdräktiga sto knappt rörde hösilaget under hela dagen, hon gick och petade i sig gräs lite här och var istället.
Mestadels gammalt gräs, mossa + några färska strån där det fanns.

Som den hönsmamma jag är blir jag naturligtvis orolig att hon inte ska få i sig tillräckligt med näring.

Vad säger ni, är de så smarta att de helt enkelt äter vad de behöver eller behöver jag vara orolig?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur smarta är hästar?

Är de ute på natten?

Hon äter nog när hon blir hungrig ska du se... och om nåra dar är det inte lika kul med nya hagen så då blir det nog bättre...
 
Sv: Hur smarta är hästar?

Sån där är mitt sto också... Hö passar verkligen inte om det finns några gamla vissna pinnar från förra året i närheten... :d

De vet nog vad de behöver. Antar att hon får kraftfoder också, så du behöver nog inte oroa dig.

/Malin
 
Sv: Hur smarta är hästar?

Hon är inne på natten och får kraftfoder och hö inne så förhoppningsvis går det nog bra, men visst blir man lite fundersam eftersom jag räknat med att hon får i sig halva grovfodergivan ute.
Hoppas de är så smarta att de själva känner vad de behöver...
Tack för era svar!
 
Sv: Hur smarta är hästar?

Jag tycker inte de verkar så smarta alla gånger. Jag har sett flera hästar som så fort det börjar bli en liten aning grönt i hagarna hellre går och nopprar rötter än äter hö, oavsett om de magrar av.
 
Sv: Hur smarta är hästar?

Dom tycker ju gräset är godare så dom vill hellre äta det, men blir dom hungriga så äter dom nog höet också. Jag har samma situation här, dom ratar höet som jag lägger ut åt dom och äter istället de små gröna stråna. Men jag tror nog att dom vet vad dom gör :)
 
Sv: Hur smarta är hästar?

Vet vad de gör för att överleva - med största sannolikhet.
Vet vad de gör för att faktiskt hålla sig i bra hull - tveksamt om jag gör på vad jag sett.
 
Sv: Hur smarta är hästar?

Mina varvar hö med gräset så jag får iaf en känsla av att dom vet precis vad dom gör. Min unghäst har blivit bättre i hull sedan dom började äta nygräs så jag är glad.

Dom äter grässtråna hela dagen, för att dom är goda och för att ha något att göra hela tiden, men när höet kommer så äter dom av det ett bra tag och återgår sen till dom goda stråna igen :d
 
Sv: Hur smarta är hästar?

Min var och betade i sommarhagen i helgen... då kunde man inte äta hö det är ju tort och tråkigt... efter 5 timmar i hagen var det gräset som var tråkigt och fåglarnas julkärve försvann ner i häst magen.
Se den äter nog när det passar. :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö jag har en äldre Kwpn-valack, han blir 24 nästa helg. Han har alltid varit ganska lättfödd men samtidigt behövt ha mer protein än...
Svar
18
· Visningar
3 039
Senast: Lager
·
Foder & Strö Hej! Har precis fått hem en ny häst som mestadels under sommaren bara stått i en skogshage och skrotat. Fd ridskolehäst som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 513
Senast: Tillis
·
Foder & Strö Har en fundering... Var i Frankrike med en annan bukefalist och hennes man, vi var på ridresa till camargue (så ni kan ju gissa vem...
2
Svar
30
· Visningar
3 774
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp