Hur smart tycker ni det här låter?

H

Hammond

Jag håller på att leta häst just nu och har funnit "THE ONE AND THE ONLY"!
En 2årig arabhingst med äckligt bra stamm för endast 23 000kr, han är påbörjad med inridning, enmn typ bara sutten på och tydligen snäll att hantera. Ska ev. snart åka och kolla på honom.

Men hur gör man egentlgien när man kollar på unghäst? Jag kan juh inte direkt provrida han...?? Ge gärna tips om det här.

Min egentliga fråga var, vad tycker ni om detta ev. köp?

Jag är 16år och någotlunda bra hingsterfarenhet.
Jag har hållt på med hästar i ca 7-8år och jag har ridit 6-7år av den tiden... Jag har mycket erfarenhet av 'bråkiga problem hästar' men fått bukt på många av dom.
Har mycket erfarenhet av omskolning och har hjälpt till att skola om ett antal hästar (mest från trav till LA utbildning inom ridningen) och på egen hand skolat om 2 hästar inom westernridning.
På stället där jag kommer ha hästen (min skola) finns det många människor som är erfarna av unghästar och grannstallet håller på att utbilda unghästar. Så, vad tycker ni egentligen?
Förlåt om jag skrev osammanhängande...

Sv: Hur smart tycker ni det här låter?

Din erfarenhet kan jag inte säga så mycket om direkt. Däremot är det ju bra att du tänker i banor som att du ska ha folk omkring dig som är van unghästar.

Man kan inte riktigt jämföra arbete med unghäst med arbete med äldre färdigvuxen häst även om en del kan vara lika i själva jobbet. Det man ska ha koll på med unghäst är munnens utveckling, tandömsning etc. Tillväxtperioderna är också viktiga att ha koll på. Till det kommer foderstat för unghäst.

Svårt att bedöma om det hela är smart eller ej, det kan bara framtiden utvisa men du kan göra det bästa av det genom att läsa på och ta emot erfarenhet. Lyssna till de som kan och våga ta hjälp fort om det kör ihop sig;)

Påbörjad inridning...
Araber brukar vara ganska sen i utvecklingen med sin kropp...
...alla hästägare jag känner med araber har inte påbörjat inridning
förrän vid 4 till 5 års ålder...:angel:

Senast ändrad:

Påbörjad inridning...
Araber brukar vara ganska sen i utvecklingen med sin kropp...
...alla hästägare jag känner med araber har inte påbörjat inridning
förrän vid 4 till 5 års ålder...:angel:

Nja man kan börja rida in dom som 3åringar iallafall. Dom startar ju arabgalopp som 4år och ibland 3år. Men man måste ju följa hästen så man inte bara kör på.....

Har du funderingar på avel eftersom du söker en hingst? Antagligen - och då kan det kanske vara idé att röntga igenom honom innan köp med tanke på cystor och ärftlighet.

Om du själv känner dig säker så går det säkert bra, arabhingstar brukar ju vara snälla.:love:
Vad har han för stam? *nyfiken*

Jag håller på att leta häst just nu och har funnit "THE ONE AND THE ONLY"!
En 2årig arabhingst med äckligt bra stamm för endast 23 000kr, han är påbörjad med inridning, enmn typ bara sutten på och tydligen snäll att hantera. Ska ev. snart åka och kolla på honom.

Men hur gör man egentlgien när man kollar på unghäst? Jag kan juh inte direkt provrida han...?? Ge gärna tips om det här.

Min egentliga fråga var, vad tycker ni om detta ev. köp?

Jag är 16år och någotlunda bra hingsterfarenhet.
Jag har hållt på med hästar i ca 7-8år och jag har ridit 6-7år av den tiden... Jag har mycket erfarenhet av 'bråkiga problem hästar' men fått bukt på många av dom.
Har mycket erfarenhet av omskolning och har hjälpt till att skola om ett antal hästar (mest från trav till LA utbildning inom ridningen) och på egen hand skolat om 2 hästar inom westernridning.
På stället där jag kommer ha hästen (min skola) finns det många människor som är erfarna av unghästar och grannstallet håller på att utbilda unghästar. Så, vad tycker ni egentligen?
Förlåt om jag skrev osammanhängande...
Titta på hur han ser ut exteriört. Kropp (överlinje, bredd över bogarna, kors, länd, djup i bålen), ben (titta extra noga på dem, det finns massor av araber med krokiga ben), halsansättning, allmän harmoni och balans. Titta även på hur han rör sig i frihet, så att han bär sig själv i bra balans i alla gångarter. Om du känner dig osäker själv på de delarna, så ta med någon som är duktig på det.

Fråga även hur han är uppväxt. Utevistelse? Vilken typ av och hur stora hagar? Uppväxt i flock? Foderstat? Avmaskning? Verkning? Vaccinationer?

För övrigt; känn bara efter med magen om du tycker om honom... ;)
Lycka till!

Carina på Silver Arabians - som köpte min första arab, en tvåårig valack, när jag var 16 år.

Peter Upton - The Classic Arabian (bra exteriörhandbok).

Senast ändrad:

Nja man kan börja rida in dom som 3åringar iallafall. Dom startar ju arabgalopp som 4år och ibland 3år. Men man måste ju följa hästen så man inte bara kör på.....

Hmm...sadelvänja och tränsvänja tycker jag verkar okej...men påbörjad inridning låter lite väl extremt...

Hmm...sadelvänja och tränsvänja tycker jag verkar okej...men påbörjad inridning låter lite väl extremt...

Kriteriet är för 3-åringar och det finns många araber som blivit inridna som treåringar och som sedan tävlas framgångsrikt i distans på grund av att de blivit stärkta av de tidiga träningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka