Hur skyddar man bäst fölet vid transport?

F

FAVORA

Hur gör ni som transporterat föl?

Jag ska ta hem ett föl i höst och hon kommer då att vara 8 mån gammal. Det blir en resa på ca 35 mil. Vuxna hästar packeterar vi ju in i helt otroliga mängder skydd (ja, åtminstone har jag haft för vana att plocka på det mesta för säkerhets skull!:D) men hur brukar man göra med de små. Finns det färdiga små transportskydd att köpa? Lindar ni? Hur binder ni upp dem - om ni binder upp dem? Men det måste man väl? Eller?

Ja, jag är ett enda stort frågetecken just nu och önskar helst att jag kunde "zappa" hit henne istället!:o

Råd!!! SNÄLLA!!!

Sv: Hur skyddar man bäst fölet vid transport?

Är det inte bättre utan skydd, med mycket strö i transporten i stället? Det är säkert skönare för hästen och en oskodd unghäst i synnerhet. Om den inte har åkt så mycket förut kanske det är bäst att inte ha för mycket grejer på som stör mer än nödvändigt.

Jag har också tänkt det - att "prylarna" kanske stör och skrämmer henne i onödan. Samtidigt blir det hennes första långresa ensam så kanske blir hon skraj och börjar fäkta ändå, så att hon riskerar göra illa sig?

Transporten är en tvåhästars och jag har som sagt bara transporterat stora hästar förr - med mellanvägg och hög bom i fram. Nu tänker jag att hon kanske kan göra illa sig om hon lyckas krypa under bommen eller nåt annat (om hon skulle stå lös vill säga). Visserligen lär hon väl växa en del innan det är dags...

Vi har kört våra "nakna" och lösa (vi har plockat ur bommar och mellanvägg).

Våra ungar åker lösa utan skydd och mellanvägg. Rejält med höbalar i fram.

Kör lös utan inredning och med mkt strö i trailern. Låt hästen åka utan skydd. Bästa sättet att skydda fölet är att göra det till en lugn, positiv upplevelse genom att köra lugnt och fint. Föl får f.ö. inte transporteras uppbundna, men exakt vid vilken ålder de slutar vara föl per definition är jag osäker på

Tack för era svar!

Det är så skönt att få höra hur andra gjort och hur det gått! Det känns så mycket säkrare då...

Det är nog det mest trivsamma sättet för henne att få åka lös utan inredning och skydd och annat tjafs.

Tack och :bow:

man skall absolut inte binda upp ett så litet föl även om det är van vid det för de är så himla mkt känsligare tänk om den skulle få panik och bryta nacken.

om det går så plocka ur alla inredning i transporten och försäkra dej om att "person" dörren inte kan gå upp innifrån och så halma rejält i hela transporten uppåt väggarna ev med balar osv allt för att det ska bli mjukt att falla för det kommer den kanske göra när den är ovan vid att marken rör sig.

se till så det inte finns något att fastna i om den nu har grimma på sig.

sen är det bara och tuta och köra. men pausa ofta och kolla så det funkar bra.

när ni ska lasta ur gå först in och sätt på grimma/knäpp fast grimskaft och öppna sen försiktigt där bak så den inte blir rädd.

bra att träna innan en så pass lång resa.

Ska följa ditt råd till punkt och pricka!:)

När jag tog hem min 6mån så behöll jag bommen fram i. Lavade halmbalar framför bommen. Givetvis ingen mellanvägg och fölet löst. Han stod bra med stöd, baken mot bommen (stod alltså på fel håll). Enbart grimma på sig. Föl är inte vana att ha saker på benen.
// Linda

man skall absolut inte binda upp ett så litet föl även om det är van vid det för de är så himla mkt känsligare tänk om den skulle få panik och bryta nacken.
om det går så plocka ur alla inredning i transporten och försäkra dej om att "person" dörren inte kan gå upp innifrån och så halma rejält i hela transporten uppåt väggarna ev med balar osv allt för att det ska bli mjukt att falla för det kommer den kanske göra när den är ovan vid att marken rör sig.

se till så det inte finns något att fastna i om den nu har grimma på sig.

sen är det bara och tuta och köra. men pausa ofta och kolla så det funkar bra.

när ni ska lasta ur gå först in och sätt på grimma/knäpp fast grimskaft och öppna sen försiktigt där bak så den inte blir rädd.

bra att träna innan en så pass lång resa.

1, Såpass unga hästar kan inte dra sönder sig i nacken av egen kraft, så jag antar att du menar att det är ifall den ramlar när den är uppbunden den kan skada nacken?

2, INGEN grimma på under transport av lösgående häst!! Hästen kan fastna med hoven i grimman och göra sig MKT illa (har även hört om en häst som ströp sig själv i grimman, han hade kliat sig själv under färden och fastnat)

1, Såpass unga hästar kan inte dra sönder sig i nacken av egen kraft, så jag antar att du menar att det är ifall den ramlar när den är uppbunden den kan skada nacken?

2, INGEN grimma på under transport av lösgående häst!! Hästen kan fastna med hoven i grimman och göra sig MKT illa (har även hört om en häst som ströp sig själv i grimman, han hade kliat sig själv under färden och fastnat)

håller helt med dig.
ja och jag menade det du skrev att ifall hästen får panik och stegrar och kanske ramlar baklänges/på sidan osv och knixsar till sig så den bryter nacken på nåt sätt det kan säker hända.
menade nog mestadels att man inte skall binda upp en så ung häst i bommen utan att ha balar framför eftersom den kanske är mer benägen att hoppa och studsa över bommen än en vuxen häst som är van att vara uppbunden.
och så speciellt när det börjar gunga och ha sig med.

man kan ju oxå stå med i transporten en bit första gången man kör unghästen uppbunden ev stå i transporten och hålle unghästen i grimma och grimskaft men det smartaste är att ha de lösa så de får hålla reda på balansen själva och riskerar inte att skada personen i släpet.

nej exakt jag har aldrig grimma på heller om de skall åka lösa men man vet ju aldrig hur andra gör men jag rekomenderar det verkligen inte.
anser att man ska inte ha grimma på ett föl ute i hagen obevakat heller eftersom de så lätt fastnar.

har aldrig grimma på min vuxna häst i hagen heller.

ta ut all inredning. lägg ett tjockt lager halm på golvet och en massa hö framtill sen låter du den stå lös. d ehade jag gjort för då kan den röra sej å ha sej sammtidigt å den kan lägga sej om den blir trött.

Så gjorde vi när vi hämtade hem våran fölis från djursjukhuset. visserligen bara 12 mil men ändå.

se bara till att låsa fram dörren så bebbe ej kan pilla upp dörren. vi hade ett släp där dörren ej gick att låsa fram så vi drog spännband runt hela släpet för att vara säker på att han ej
kom ut.

Glöm ej stanna regelbundet å titta om bebbe vill ha vatten.

ha aldrig grimma på bebbe i släget om dne åker lös de e så stor risk att den fastnar

Senast ändrad:

Fast när dom blivit 8 månader så är dom rätt stora (mkt vikt) om det är halvblod vi talar om.

När jag kört så pass stora så har dom stått uppbundna med mellanvägg. Då får dom lite stöd av väggen också.

Det är inte kul att köra med så pass mkt vikt som kan knalla omkring där inne. Tänk om den får för sej att ta ett par skutt där inne:eek:
Det kan ju få hela släpet att vobbla!

Det är stoor skillnad på ett litet föl under 100 kg och ett på ett par hundra...

Fast när dom blivit 8 månader så är dom rätt stora (mkt vikt) om det är halvblod vi talar om.

När jag kört så pass stora så har dom stått uppbundna med mellanvägg. Då får dom lite stöd av väggen också.

Det är inte kul att köra med så pass mkt vikt som kan knalla omkring där inne. Tänk om den får för sej att ta ett par skutt där inne:eek:
Det kan ju få hela släpet att vobbla!

Det är stoor skillnad på ett litet föl under 100 kg och ett på ett par hundra...

Du får inte enligt djurskyddlagen köra en 8 månaders fölunge uppbunden.

Vi pratar halvblod och inte shirehästar :D

Har kört 7-8 mån fölungar flera gånger och man måste se till att ha skyddsgaller i fönstrena , fram inga saker i transporten , ingen grimma på fölis och sen måste man kunna låsa framdörrn och bakluckan ska vara ordentligt uppfälld .

Och Ps Månsane körde en Welsch montuin Stavning *S*?? en högviktare på 300-325 kg idag med lilla fröken lös i transporten idag inga problem ( inte min häst ) vet inte varför den skulle vara lös ??

Men men den åkte inte runt som ett bowlingklot bak:o :) och stog med baken mot fönstret .

Mia :)

Jag hämtade en fölunge i höstas, vi åkte inte så långt som du ska göra, men hon var helt ohanterad när vi tog hem henne. Vi tog ut all inredning, ströade med spån, såg till att lastningen blev lugn och stilla och körde försiktigt. Hon stod lös och det skulle jag också rekommendera dig att låta din göra. Inga skydd eller annat på hästen. Jag var jättenervös innan lastning och transport, men för oss gick allt hur bra som helst. Mycket bättre än vad jag kunnat hoppas på.

Min häst har sen råkat ut för en skada, och vi har kört henne mycket i transport till och från klinik. Jag kör fortfarande henne lös i transporten. Hon står alltid stilla och är hyfsat lättlastad trots mycket överskottsenergi (boxvila). Hon väger i dag 250 kg.

Lycka till med din fölunge!!

Ligger gränsen vid 8 månader? (för att få köra löst/uppbundet)

Skulle jag köra den lös skulle jag begränsa utrymmet, med typ mellanvägg och höbalar.

Min stora dinosaurie står också still, men när hon flyttar vikten till ena bakbenet så känns det:grin:

Sen är det ju stor skillnad på vad man kör med för bil och om man har boggie eller inte.
Jag gillar min bil och mitt släp:D låg stadigt hela vägen från sthlm med klass 2 varning (storm) och dinosaurien i bak.

Hade enaxlat och 240 förr och det är inte på långa vägar lika stadigt.

Och inte ska man köra så dom far runt som bowlingklot heller:o:p

Men ibland gör föl konstiga (och rätt gulliga) språng.:angel:

Men för att slippa för mkt rörelse i släpet så kan man ju ha mellanväggen kvar och halma upp rejält + balar framför så dom inte kan komma under. Ska den va lös så är det ju bra om det är en bit upp också så den inte får för sej att hoppa över frambommen.

kombinationen lös och mellanvägg med bom framtill är ju abolut INTE att rekomendera.
antingen kommer hästen försöka vända sig och kanske fastna och få panik, nä den inte kan vända sig kommer den försöka hoppa över bommen.
det är därför som man alltid binder hästen kort när den står med bom och mellanvägg annars kan mkt tråkigt hända.

varför inte bara skita i mellanväggen och i så fall lägga halm balar vid väggarna kanske så de inte kan hoppa runt för mkt men de ska ju kunna röra sig för guds skull man får väl köra försiktigt.
de lär ju få panik om de inte kan röra sig.

Det finns ju även en trafiksäkerhetslag som handlar om att minimera rörelsefriheten för större djur.
vad säger den?
Har för mig att bara föl får transporteras lösa.

Jag köpte ju min 7½ mån. unge för 16 år sen.
Den var van vid att sitta fast. tog det beslutet att sätta fast den.

Den klättrade över bommen efter 50m. men har efter det stått som ett ljus hela livet.
Vi åkte då 20 mil o stannade för att tanka- inte ett knyst- duktig kille.

Senast ändrad:

Som så många andra sagt: ta ur all inredning i släpet, lägg rejält med halm och hö i släpet så den åker bekvämt och kan äta. Ibland lägger de sig tom ner om de känner de får plats. se även till så skötardörr och översta bakluckan ej kan öppnas av hästen.

Stanna till flera gånger och titta till den. Inga skydd, grimma eller täcke.

Jag kör alltid på detta viset och det har fungerat utmärkt.

Jag hade en som skulle hämta hem sin unghäst hos mig, var 7-8mån. Jag sa till dem att de skulle göra som jag beskrivit här, och ve o fasa :eek: när de kommer och öppnar transporten så har de mellanvägg och bommar i. de hade iofs lagt in halm :cool:...

Jaja, det var ju deras häst och de hade ca 35mil hem....

Jag ringer dagen efter och frågar hur det gått, jag hörde inget på kvällen så jag ville veta att allt gått bra.. jag får då till svar att när de kom hem så såg de att hästen blödde på benet, så de fick lasta igen och köra tillbaka 15mil till djursjukhuset....

där fick hästen sen stå i 1v tror ja de va, innan den skulle åka upp igen. Den hade hoppat över bommen och sedan tagit sig över på andra sidan mellanväggen och lyckats skada sig så såret var öppet intill djupa böjsenan....:(

jag blev olycklig och ledsen för hästen skull. den var ju så underbar... :cry: men nu är den tydligen återställd och såld till ny ägare...

Men för guds skull, glöm inte FÖRSÄKRA hästen innan du lastar den och kör hem. Även om man vidtar alla försiktighetsåtgärder så kan en olycka hända....

Lycka till!:bump:

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 766
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka