Philosophia
Trådstartare
Jag kontaktade ett företag för att jag ville få en offert på dränering, samt återställande/plattsättning framför entrén. Fast pris efterfrågades. Vi fick besök och offerten kom. Det fanns en post som hette "Följande arbete ingår i prisförslaget" och där fanns bara dräneringen med. Återställandet/plattläggningen stod under en post som hette "Övriga arbeten" där det inte framgick någon kostnad.
Jag kontaktade företaget och berättade att jag tyckte att offerten primärt såg bra ut, men att innan vi accepterade den hade några frågor. Den första frågan gällde posten "övriga arbeten". Eftersom vi hade bett om ett prisförslag där även det ingick så blev det oklart om övrigt arbete ingick i offerten och det prisförslag som angavs. Min exakta fråga var: "Ingår det som står under "övriga arbeten" i offerten". På den frågan fick jag svaret "Ja" och "Priset för plattläggning är 9000 kr exkl. ROT".
Eftersom företaget hade svarat "Ja" på frågan om plattläggningen ingick i offerten så tolkade jag det som att kommentaren om 9000 kr var en specificering av vilken del i kostnaden som var plattläggningen. Men nu påstår företaget att det var "vid sidan av" eftersom det ligger under övriga arbeten - trots att de hade svarat "ja" på frågan om det ingick i offerten.
Jag ser visserligen möjligheten att tolka det som företaget har gjort eftersom posten "övrigt arbete" inte hör till posten "följande arbete ingår i prisförslaget". Men det var ju på grund av den tolkningsmöjligheten som jag ställde frågan om övrigt arbete ingick i offerten: Vi hade ju efterfrågat ett fast pris på allt arbete. Och i avtalet som företaget formulerade efter min fråga så förändrades inte priset. Hade inte övrigt arbete ingått så hade det varit rimligt att efter min fråga ha lagt på ytterligare 9000 kr på det fasta pris i avtalet som vi tecknade. Men det var samma som tidigare.
Jag är nyfiken på hur ni hade tolkat det hela? Någon som har ett hum om huruvida jag har en chans att bestrida en separat faktura på den post som heter "övriga arbeten".
Jag kontaktade företaget och berättade att jag tyckte att offerten primärt såg bra ut, men att innan vi accepterade den hade några frågor. Den första frågan gällde posten "övriga arbeten". Eftersom vi hade bett om ett prisförslag där även det ingick så blev det oklart om övrigt arbete ingick i offerten och det prisförslag som angavs. Min exakta fråga var: "Ingår det som står under "övriga arbeten" i offerten". På den frågan fick jag svaret "Ja" och "Priset för plattläggning är 9000 kr exkl. ROT".
Eftersom företaget hade svarat "Ja" på frågan om plattläggningen ingick i offerten så tolkade jag det som att kommentaren om 9000 kr var en specificering av vilken del i kostnaden som var plattläggningen. Men nu påstår företaget att det var "vid sidan av" eftersom det ligger under övriga arbeten - trots att de hade svarat "ja" på frågan om det ingick i offerten.
Jag ser visserligen möjligheten att tolka det som företaget har gjort eftersom posten "övrigt arbete" inte hör till posten "följande arbete ingår i prisförslaget". Men det var ju på grund av den tolkningsmöjligheten som jag ställde frågan om övrigt arbete ingick i offerten: Vi hade ju efterfrågat ett fast pris på allt arbete. Och i avtalet som företaget formulerade efter min fråga så förändrades inte priset. Hade inte övrigt arbete ingått så hade det varit rimligt att efter min fråga ha lagt på ytterligare 9000 kr på det fasta pris i avtalet som vi tecknade. Men det var samma som tidigare.
Jag är nyfiken på hur ni hade tolkat det hela? Någon som har ett hum om huruvida jag har en chans att bestrida en separat faktura på den post som heter "övriga arbeten".