Hur skulle ni göra!?

M

MadickenII

Har nu suttit o grubbalt en längre stund, så jag tänkte få in lite synpunkter på mitt lilla dilemma...:confused:

Jag kommer nästa höst att ha tre hästar, En dräktig och digivande connemara, hennes fölunge och en något fetlagd, äldre nordsvensk, som rids ca 5 dagar i veckan, ganska lätt.

Connemaran och hennes föl ska ju ha ett bra foder som dom kan äta fri tillgång av, typ 8-10 i mj och typ 70-80 smb rp el mer. Men nordisen kan ju inte äta detta, eller kan hon det? Hon väger ca 1000 kg och denna vinter har jag satt hennes behov av mj på ca 90-100 och av smb rp ca 550-600 g. Det har hon hållit sig fin, välmusklad och pigg på.

Hur tycker ni att jag ska göra? Jag har möjlighet att få tag på riktigt fint hösilage och jag vill ju gärna ge så lite kraftfoder som möjligt...

Kan nordisen äta fri tillgång av ett dunderhösilage, nån som har erfarenhet? Hon äter ca 15-20 kg/dag om hon får....

Ahhh, detta är jobbigt, jag vill ju inte ha en fethög, och två smalisar eller tvärtom!:crazy:

Sv: Hur skulle ni göra!?

Satsa på ett proteinrikt grovfoder tycker jag..... Jag har en lite nordis på ca 550 kg som jag först inte vågade ge fri tillgång eftersom jag var rädd att han skulle bli fet, men det funkade riktigt bra. Vad jag har märkt så gör det heller inte åt mer grovfoder nu än tidigare..

Sv: Hur skulle ni göra!?

" Tackar för svaret och puttar upp"

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 227
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern