Hur skulle ni göra för att få hästen piggare?

Nea86

Trådstartare
Hej!
Undrar hur ni på bästa sätt skulle försöka få en häst piggare?
Hästen i fråga är lite överviktig, har varit lite deprimerad eller är kanske fortfarande pga av förhållandena han kom ifrån samt endast går på hösilge.
Hur bär man sig åt på bästa sätt?

Sv: Hur skulle ni göra för att få hästen piggare?

Försök hitta de saker som den tycker är kul och låta den göra det? Vill den löshoppa låt den göra det, vill den galoppera ute låt den göra det, vill den springa fritt i paddocken och bocka låt den göra det. Busa med din häst och bli en kompis, för mig låter det som om den behöver det. Kan kanske vara bra att inte kräva för mycket form eller krävande övningar under tiden fram tills hästen är mindre överviktig/piggare. Ta allt lite lugnt, antagligen finns väl inte musklerna ännu? Kanske lite tömkörning, varför inte över bommar? Eller ge dig ut och bara jogga med den? Kanon för båda...

Varför är den överviktig? Brist på motion eller fel kost? Börja motionera den. Alla levande varelser behöver fysisk stimulans (om den inte redan får det) Sen är en bra foderstat viktig. Kolla över den som hästen äter idag. Kan något vara fel eller ändras? Havre och betfor brukar kunna kicka igång lite samt att hästen får bra mineraltillskott. Är hö/silage av bra kvalite? Balansgången mellan att övergöda och rättfodra vissa hästar är svår ibland. Min foderhäst blir smällfet på ingenting. Är väldigt billig i drifft. Hon får en exakt mängd av ett näringsrikt hö per dygn, mineraler plus en i mångas ögon löjligt liten mängd fullfoderpellets. Det mår hon kanon på.
Men första steget tror jag är börja motionera lite mer. Det piggar upp psyket och slimmar kroppen.

Jag skulle börja med at kolla upp om hästen är frisk.
Sedan så skulle jag räkna ut en lämplig foderstat för hästen så att den går ner i vikt.
Sedan så räknar man ut vad hästen tycker är roligast och så får den göra det.

hästen jag rider hade inte så mycket glädje innan när hon bara gick och skrotade och när man red henne gick de knappast framåt. nu är hon hyffast igång satt och har precis börjat hoppträna med henne och hon börjar bli lite för pigg. Jag har ridit massor i skogen och haft träningspass i padocken. och bara genom det har hon blivit piggare och gladare. nu får hon till och med några glädjeskutt under ridpassen.

Överviktiga hästar är sällan pigga, det är jobbigt att släpa på övervikt och vara pigg och glad samtidigt. Jag skulle satsa på att banta hästen (om den är frisk?).

Om du kan rida så vore det förhoppningsvis inte allt för svårt att banta den. Testa olika saker så märker du nog vad den gillar lite mer :) Sen får du själv försöka motivera din häst, kanske genom att berömma när den gör rätt och vara bestämd men vänlig så den har klara direktiv vad som gäller.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 250
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp