hur skulle ni gjort?

N

Naggur

Fick resultatet från pricktestet igår. bland annat tål vovvsan inte foderkvalster (finns i alla torrfoder)

När vi hämtade henne från kliniken i tisdags hade veterinären skrivit en lapp där det stog att hon skulle ringa upp när hon fått svar på bakterieodligen dom tog i örat. det stod även att vi skulle fortsätta he hanne Hills z/d (som hon ätit ett par veckor) tills hon ringde så vi kunde prata om det.

Nu är det ju så att hunden inte tål det här fodret.

Å vi undrar ju självklart varför vi ska ge henne det då. veterinären är omöjlig att få tag på men fick prata med en sköterska som hälsade att veterinären tyckte det va bäst att fortsätta ge hills tills vi kunde prata.

Jag tycker de känns helt fel att stoppa i hunden det när jag vet att hon inte tål det. Hade tänkt att gå över till färskfoder som inte innehåller någonting av de hon inte tål.

Hur skulle ni ha gjort?

De e ju djurplågeri ju=/
som att tvinga en nötallergiker att äta massa snickers=/
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Skita i vad veterinären säger.

Faktiskt... Jag skippade allt vad veterinärfoder hette när min blev dålig och gick direkt på färskfodret (Gud vad jag tjatar om det ;)) och berättade det sen för min vet. och då sa hon att dte är det absolut bästa man kan ge, men att hon bör prata för sitt foder.

//E
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Det sista tycker jag var ett uselt argument ovärdigt en vet.
Däremot kan det ha praktiska problem att rekomendera färskfoder om inte djurägaren är kunnig.
PL
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Finns inte Hills z/d som "blötfoder" alltså på burk också? Eller hon kanske inte tål det heller?

Tål hon det inte ska hon väl inte äta det..
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Ovärdigt och ovärdigt... Hon gav mig en lång lista på vilka foder min hund kanske kunde äta, dvs det fanns ämnen i det som hon inte tålde (eftersom min hund inte tål ägg, vete eller några alternativa köttkällor som kyckling, anka eller lamm) och då valde jag att ge först ren vomm och hon uttryckte då att det var en bra tankegång från min sida.
Sen fyllde hon på med att hon självklart fick prata för sitt foder, det tycker inte jag är ovärdigt...

Det är ju självklart så att några stålar tjänar de på att sälja Hills osv och då får de ju även sälja av det, jag är ju inte korkad för att förstår det.

//E
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Fast foderkvalster slipper man väl om man kan lagra fodret i frysen ? Fast alla har väl inte så stor frys...
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Jo foderkvalstrena dör i frysen, men det ska tydligen vara avföringen hundarna inte tål. så då hjälper det inte att frysa in.
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Jo det finns det. provade att ge lite sånt för omväxlings skull, de va inte poppis=/
Dessutom skulle det vara väldigt dyrt att ge det. över 60 kr/dag skulle det kosta:crazy:
Sen så är det både kyckling och spannmål i torrfodret, antar att det är samma i blötmaten. så då kan hon inte äta det heller.
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Vi köpte färskfoder igår ändå. och det gav resultat på en gång! Nu har hon slutat slicka å tugga på tassarna. och hon är inte alls lika "gnuggig" mot saker å ting.

Känndes inte rätt att ge henne ett foder som innehöll tre av de saker hon är allergisk emot.
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Nu har jag fått förklaringen varför vi skulle fortsätta med hills z/d.

Pga att det även kan vara något i fodret hon är allergisk emot. Därför tyckte veterinären att vi skulle ge detta foder i två månader till.

Nu är det ju så att tre saker hon inte tål finns i det fordet, så hur man ska kunna utreda nån foderallergi kan jag inte förstå.

Veterinären va väldigt stressad och fick aldrig chans att fråga varför vi skulle ge detta ändå. Hon går aldrig att få tag på när man ringer, utan det är någon sköterska som får springa emellan å fråga = inte så bra svar=/

Vi kommer göra såhär, trots veterinärens "order":

Vi kommer ge henne färskfoder ändå och undvika allt med spannmål, foderkvalster osv.

+ städa noggrant och vaccinera mot de allergier hon har.

Funkar inte det får vi väl börja utreda foderallergi.

För kan nån förklara för mig hur fan man kan utreda foderallergi genom att ge ett foder hon inte tål?
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Det finns ingen logik i det... Om du vill så kan du få numret till min vet. och ringa och prata med dem, de har alltid tid. Hon kör inte på prciktest eftersom hon tycker det är för luddigt. Foderanalysen tar hon ett blodprov på och skickar utomlands för analys, superenkelt.

//E
 
Sv: hur skulle ni gjort?

Nä jag tyckte inte det heller...

så man KAN kolla foderallergi med blodprov? Ska nog forska runt och kolla om det finns nån veterinär runt stockholm som gör det. annars får jag ta en tripp till skåne då=)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 364
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 636
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 968
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 262
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp