hur skulle du göra?

F

foreverflugan

hej! mitt sto har varit halt i 5 dagars tid. lite "diffus" hälta, ca 1 grad, men det är mer på v. bak iallafall. är öm och stel i bakbensmuskulaturen. är annars pigg och glad, och jag tycker att hon har blivit mycket bättre under dessa 5 dagar. jag promenerar bara med henne. hältan kom morgonen efter hårt arbete.

nu till min fråga... hur skulle ni göra? skulle ni köra in henne till kliniken för hältutredning, vänta och ge antiinflammatoriskt (vet har varit ute) eller bara vänta och låta henne vila?

Sv: hur skulle du göra?

Ta ut en vetrinär, det är du skylldig din häst.

Vänta och ge antiinflammatoriskt ngr dagar till iallafall eftersom du upplever en förbättring.

hältan kom morgonen efter hårt arbete.
Vilken typ av arbete gjorde hästen dagen innan hältan upptäcktes?
Om det är första gånngen den visar hälta hade jag avvaktat ca 10 dagar med vila, alt skrittmotion samt gett smärtstillande och antiinflammatoriskt under tiden.

Kan man ge antiinflamatoriskt bara sådär? Måste man inte veta att det är en inflammation först och var? Jag ser all form av medicin, avmaskning m.m som "gifter" som man bara ger i nödfall. Men den vet som var ute och gav inflammatoriskt borde väl ha talat om pga vad och hur du ska göra?

Veterinär hade varit ute enligt inlägg nr 1.

Din syn på antiinflammatoriskt tycker jag att du ska omvärdera! Visst är så gott som alla mediciner potentiell "gifter", de kan vid överdosering orsaka skada och ger dessutom till och från upphov till biverkningar, men vid en ledinflammtion eller muskelsträckning är det, enligt min åsikt, viktigt att snabbt bryta inflammationen (som obehandlad kan ge upphov till kroniska förändringar i leden) och dessutom lindra smärtan som annars kommer att medföra ett stört rörelsemönster för hästen med allt vad det betyder i form av muskelspänningar och sekundära problem.

Däremot bör man vara medveten om att en smärtlindrad häst, till skillnad frå oss männsikor, inte har vett att hålla sig stillhet utan mkt väl kan fara runt och förvärra skadan. En smärtlindrad häst utan säker diagnos bör därför hållas så att dess möjlighet till röresle begränsas, t ex ensam i en mindre hage eller kanske tillsamman med en kompis om ensamheten i sig gör att kusen springer.

Veterinär hade varit ute enligt inlägg nr 1.

Din syn på antiinflammatoriskt tycker jag att du ska omvärdera! Visst är så gott som alla mediciner potentiell "gifter", de kan vid överdosering orsaka skada och ger dessutom till och från upphov till biverkningar, men vid en ledinflammtion eller muskelsträckning är det, enligt min åsikt, viktigt att snabbt bryta inflammationen (som obehandlad kan ge upphov till kroniska förändringar i leden) och dessutom lindra smärtan som annars kommer att medföra ett stört rörelsemönster för hästen med allt vad det betyder i form av muskelspänningar och sekundära problem.

Däremot bör man vara medveten om att en smärtlindrad häst, till skillnad frå oss männsikor, inte har vett att hålla sig stillhet utan mkt väl kan fara runt och förvärra skadan. En smärtlindrad häst utan säker diagnos bör därför hållas så att dess möjlighet till röresle begränsas, t ex ensam i en mindre hage eller kanske tillsamman med en kompis om ensamheten i sig gör att kusen springer.

Jag utryckte mig nog fel, självklart måste man behandla en inflammation, men inte om inte vet bedömt det, man kan ju inte chansa o hoppas det blir bra om man inte vet eg problemet.
Håller helt med om smärtlindring

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka