Hur skapa bete av klöveråker? Totalt okunnig

ostgote

Trådstartare
Hej, osäker på var jag ska lägga tråden men när jag sökte kom det upp trådar om vall i denna avdelning. Gissar därför att här är minst fel.

Vi har köpt ett hus på landet och ska nu hägna in en bit mark som ska bli bete till en islänning och två shettisar. Idag odlas klöver till nötkreatur. Vore skönt att ha ett hum om hur vi ska göra innan vi pratar med närliggande bönder. Det är kanske ett drygt tunnland det rör sig om.

Hur gör vi? 1. Plöja ner klövern? 2. Harva? 3. Så ängsblandning? 4. Släppa på djuren när det vuxit upp?
När gör vi detta? Allt i vår?
Vad är det rimligt att betala?

Ibland vore det lättare om vi inte hade intressen... ;)

Tack på förhand. /Ostgoten.
 
Spontant tänker jag att i och med att det ska vara bete, antingen släpper man hästarna när den mesta näringen gått ur växterna och låter de beta ner, alternativt får man plöja och så om åkern. Det är min spontana gissning.
 
Hej, osäker på var jag ska lägga tråden men när jag sökte kom det upp trådar om vall i denna avdelning. Gissar därför att här är minst fel.

Vi har köpt ett hus på landet och ska nu hägna in en bit mark som ska bli bete till en islänning och två shettisar. Idag odlas klöver till nötkreatur. Vore skönt att ha ett hum om hur vi ska göra innan vi pratar med närliggande bönder. Det är kanske ett drygt tunnland det rör sig om.

Hur gör vi? 1. Plöja ner klövern? 2. Harva? 3. Så ängsblandning? 4. Släppa på djuren när det vuxit upp?
När gör vi detta? Allt i vår?
Vad är det rimligt att betala?

Ibland vore det lättare om vi inte hade intressen... ;)

Tack på förhand. /Ostgoten.
Det är extremt viktigt att du tar reda på vad det är för klöver, alsikeklöver är farligt för hästar.

Om ni behöver så om (beror på vad som växer där nu) kan du inte räkna med att använda markbiten förrän om två år, det tar tid att få bärighet för hästar. Klöver är kraftigt, så för din typ av hästar kan det bli för mycket, samtidigt är ett tunnland inte särskilt mycket mark. Själv hade jag kunnat tänka mig att behålla klövern, min erfarenhet är att klöver inte tål bete särskilt bra och därför trycks undan av andra växter ganska fort, men det förutsätter nästan att du stängslar av så att hästarna inte får tillgång till allt på en gång.
Om ni ska plöja beror det på var ni bor. I södra Sverige kan det plöjas nu, så höstvete eller nåt liknande, skörda det i augusti och gör en vallinsådd, då kan du nog använda det i början av 2018.

Är det viktigt att kunna använda det 2017 så får du nog behålla det som det är, förutsatt att det inte är alsikeklöver då.
 
Jag hade inte släppt hästar på klövervall. Det är verkligen som att be om problem.

Om ni behöver spruta ner det innan bearbetning är väl frågan. Här finns en bra översikt http://grannliv.granngarden.se/hast/odla-vall/

Och bäst är att kontakta någon vettig bonde i närheten för att få tips om jordmån och lämplig vallblandning. Ev kanske han kan tänka sig ta hand om ev skyddsgröda.

Lämpligt är att inte släppa hästar förrän tidigast efter första putsning år 2.
 
Ta reda på som skrivet innan vad det är för sorter som finns på vallen. Då inte bara typ av klöver utan även andra växter. Sedan så ta reda på hur gammal vallen är? När den blev sådd?
Åldern har ganska stor betydelse för hur mycket näring och vilka växter som finns kvar i vallen. När du har svar på det är det lättare att avgöra om den kan betas direkt, om det måste göras om från grunden eller något mittemellan.
 
Tack för era svar! Har inte lyckats svara då jag haft problem att komma in på buke.

Jag ska ringa personen som brukat marken och får då passa på att fråga vad det är exakt som såtts. Det enda jag vet just nu är att det är något som liknar rödklöver och ska bli foder.

Har också läst länken till granngården, den var till stor hjälp. Ska kolla vad enklare utrustning kostar, men blir nog att försöka få någon bonde att hjälpa oss.

Mvh
Ostgote
 
No problemas! Putsa alternativt skörda nu!!! Så direkt gräs så den hinner etablera sig före vintern, dvs så ut gräsfröet på marken. Ev gå efter med gräsharv. I vår dödar du klövern med kalksalpeter och ger nya gräset fint kväve som den fått via död klöver och gödning. Klöver hatar tillförd kväve men älskar sina bakterier. Bör dock ta en skörd kanonhö innan betessläpp. Plöja nu och så gräs på våren innebär lite gräs och extremt mycket ogräs.
 
Vi har haft beten med ganska mycket inslag av klöver (om än inte då ren klövervall som i ditt fall) och vi har skött noga med betesputs regelbundet och sen sått in gräsfrö samt gödslat, som tagit sig fint och tagit över klövern.
Jag håller med @Skogsmulle99 i dennes tänk. Dock behöver ju hagarna då givetvis vara ifred utan hästar i perioden man putsar, sår i och gödslar och putsar igen (beroende på tillväxten då) . ( Vi har haft stora gräshagar som vinterhagar och få hästar i varje (dvs låg belastning på hagen och bara lera framme vid grindarna vintertid) . Det är dessa hagar som klöverinslaget ökade och vi löste det enl ovan.

Som exempel vilade dessa hagar då från ca slutet av maj tom sista sept på en höft, med puts, insåning, puts, gödsling ).

Om det är ren klövervall som verkar vara fallet hos dig dock, hade jag garanterat kontaktat en duktig bonde för bästa råd. Vi hade grannbonden som löste det åt oss på det sätt jag beskrev - guld .
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Har haft en del klövervall här till mina hästar.

Släpps de för tidigt så blir de magsjuka.
När fröna har drösat så funkar det. Dessutom tycks det hämma klövern då de skaver ner den så gräset får lite försprång till våren, då de inte får beta där just därför.

Klöverfrö ligger rätt länge i backen, och det är gott om dem, så bearbeta bort dem är svårt, man får vara duktigt envis kanske i flera år.

Men en rimlig betesplanering så går det att använda om det funkar för hästarna. Men det kan mycket väl bli så att det bara är en period på året som det är lämpligt att beta dom vallarna.

Många bud,och inte så värst många motsättningar mellan dem, de är olika vägar att gå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp