Hur ska man transpotera föl?

Z

zzmamma

Hur ska man transpotera ett FÖL?
ska det stå bunden i transporten, ska man ta ut mellan väggen?
Vi ska åka rätt så långt med fölet?
Hur många gånger behöver det ut & sträcka på bena?

Tack för alla goa svar !

Sv: Hur ska man transpotera föl?

Jag undrar också hur ni andra brukar göra.
Jag ska snart ta hem min fölunge och tänker att jag ska ha henne lös i transporten utan mellanvägg... Idealiskt skulle vara att ha mamma med på färden, men i vårt fall går inte det att lösa tyvärr.

Beror lote på hur stor den är oxå. Hästen ska ju stå säkert och kunna använda frambommen som stöd om den ska sitta fast.

Jag körde min unghäst som vanligt när jag köpte henne, då va hon 7-8 mån. Band upp henne i båda sidor av grimman. Ägaren bodde en bit in från allmän väg, så min kompis åkte med henne inne i trailern på grusvägen :D Sen körde vi hela sträckan utan stopp ca 10 mil.

Om man behöver stanna beror på hur långt man ska åka.

Små hästar som inte kan bindas upp ordentligt o riskerar att lägg komma under frambommen är bättre att köra lösa tycker jag.

Föl får enligt djurskyddslagen inte bindas i transporten.

Mellanvägg ut och skötardörr väl spärrad, stängd överdel på baklämmen är nog det vanligaste sättet att transportera föl.

Jag har hämtat ett ponnyföl (ca 5 mån) och kört ca 50 mil. Vi "strippade" finkan helt invändigt och halmade enligt rek av veterinär. Gick jättebra.

Okej tack för alla goa svar! Nu har ja lite mer koll hur ja ska få hema vår lite gosse!

Vi brukar alltid köra fölen lösa utan mellanvägg även om mamma är med. det brukar aldrig vara problme att köra hästarna utan problemet brukar vara när man ska lasta ur dem. Ta alltid med en extra person än det som behövs så inte fölet kastar sig ut innan luckan är nere! det kan hända riktigt otäcka olyckor då. Det är då de transporter med "dörrar" istället för lem är superbra!

Vi brukar alltid köra fölen lösa utan mellanvägg även om mamma är med. det brukar aldrig vara problme att köra hästarna utan problemet brukar vara när man ska lasta ur dem. Ta alltid med en extra person än det som behövs så inte fölet kastar sig ut innan luckan är nere! det kan hända riktigt otäcka olyckor då. Det är då de transporter med "dörrar" istället för lem är superbra!

Men man brukar ju iofs gå in till fölet genom skötardörren och hålla fast det INNAN man börjar fälla ner bakluckan... Jag har aldrig haft några problem med mina föl när det gäller transportering. Åker de helt själva så ut med rubbet invändigt i transporten, se till att strö upp ordentligt och att säkra skötardörren.

Såhär står det på jordbruksverket ang transport:

"Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,
ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande."

Hur långt ska du åka? Det är ju ganks olämpligt att stanna och ta ut fölet om man inte måste innan man är hemma.

Vill passa på att berätta en sak som hände mig. Min fölunge var tvungen att åka till Helsingborg när hon var sju månader. Hon hade innan denna resa enbart varit hemma på gården. Lasttränat hade vi gjort lite grann och lastningen gick bra. Körde henne lös i "strippat" släp. Hon vände sig om en gång och sen vände hon tillbaka sen stod hon still alla 33 milen. Eftersom jag körde själv så var det inte tal om några bensträckare eller ens öppna dörren. Jag stannade och kikade på henne genom fönstret ett par gånger och hon såg cool ut.

När jag kommer ner till Helsingborg och ska lasta ut på deras parkering som var asfalterad och förmodligen ganska nyasfalterad för den var kolsvart vägrar fölungen att lämna transporten. Hon hade då aldrig gått på asfalt, hemma har vi bara grus och gräs. Och denna svarta parkering tänkte hon absolut inte sätta sin fot på. Så veterinären får hoppa in i transporten och knuffa på varav fölungen till slut tar ett jättehopp ut. Det kunde slutat illa men vi klarade oss.

Har aldrig tidigare varit med om att hästen inte vill kliva ut från släpet men denna kolsvarta asfalt som blänkte i solskenet var tydligen väldigt otäck

Hur långt ska du åka? Det är ju ganks olämpligt att stanna och ta ut fölet om man inte måste innan man är hemma.

Vi ska åka ca 45 mil ..det är ungfär ca 6 timmars bilfärd plus minus!

Men vi stannar några gånger efter vägen och kikar in på det lilla krabbaten.

Stot ska stå bundet och fölet löst. :)

när jag köpte min 16åring som 7 mån.föl, så övervägde uppfödaren o jag.
Den hade åkt med sin mamma lös, men var van vid att stå uppbunden.

tog beslutet att sätta fast den. efter 200 m så hoppade den över bommen med frambenen.
öppnade fram fort som attan o släppte lös den iom att den inte kunde komma ner o stängde dörren på en gång. Öppnade lilla luckan bak o pratade med den- då hoppade den ner. satte fast den igen.

Den stog då alldeles stilla i 30 mil- inkl. tankning o har gjort så sen dess.

kanske ej att rekommendera. villkoret är att den måste vara van vid att sitta fast. o extremt försiktig körning.

Tränade att den skulle gå in med mig o sen själv -när den var 11 mån.

Vi ska åka ca 45 mil ..det är ungfär ca 6 timmars bilfärd plus minus!

Men vi stannar några gånger efter vägen och kikar in på det lilla krabbaten.

Men varför tar du inte den lilla på lastbil. Den åker ju mycket bttre då än på ett släp. Inte är det dyrt heller.

*KL*

Tillägger då att min köptes efter årsskiftet och då klassas som åring, så eg va mitt svar onödigt i denna tråd :crazy:

Jag tycker dock att de flesta verkar vara överens om att föl ska åka lösa, med eller utan sin mamma...

Jag håller med Åke:)
Ska man åka så långt är det faktiskt inte speciellt dyrt att ta en transport. Jag tog min häst hela vägen från Helsingborg till Sundsvall. Han åkte som en kung och det kostade 3500kr. Det är nästan hundra mil. Från Sundsvall ner till mig sedan kostade det 1500kr (35mil). Jätteskönt att slippa köra själv när det är vinter och halt och dessutom en häst som inte är van att åka transport.
Vad hade det inte kostat mig om jag åkt själv och dessutom behövt sitta i bilen och oroa mig? Nej om jag vore dig skulle jag höra med någon hästtransportör hur de ställer sig inför att transportera föl.
Jag hämtade själv ett föl (sju månader) häromdagen, men vi skulle bara 4 kilometer. Vi fyllde främre delen med halmbalar och så fick hon stå lös. Det gick jättebra, men jag var pinsvettig när jag kom fram, för att jag var så orolig att det skulle hända henne något. Inte kul!
Finns möjligheten? Anlita en chaufför! Jag är mer än nöjd med min och har även vänner som har använt honom och även de är skitnöjda:banana:
Lycka till!

Liknande trådar

Hemmet Eftersom vi på Buke har koll på livets bekvämligheter så undrar jag nu; -Bu och Bra reclinersoffor? Helst med skinnklädsel och...
Svar
10
· Visningar
584
Senast: sthu
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 885
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
0
· Visningar
133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka