Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?

finapina

Trådstartare
Hur tusan bär man sig egentligen åt för att köpa den rätta hästen? Hur kan man på ett par provridningar avgöra om detta är " den rätta" ? Är det okej att köpa en häst man känner väl och gillar och som man rider hellre än jätte- bra? Jag menar man kan ju gilla den jättemkt fast man ridmässigt kanske kunde prestera bättre på en annan häst? ( Nu menar jag inte typ på den nivån att hästen skenar runt med en, utan nog under kontrollerade former :p ) Det måste ju vara närapå omöjligt att hitta den perfekta hästen som matchar med en? Hur vet man? Hur ska man tänka?
 
Sv: Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?

Allt beror på vad du ska ha hästen till. Tävla, träna mot ett mål eller bara hobby.
Sedan behöver inte hästen vara perfekt från början, men ha möjlighet till det.

Min häst är helt perfekt för mig, visste jag mer eller mindre från första ögonblicket. Lite seg, men arbetsvillig. Lyssnade från början.

Men då visste jag vad jag letade efter. Efter att ha "nöjt" mig med mindre passande. Så visste vad jag skulle undvika. Samt vad som verkligen passar mig. Har inga tävlings ambitioner, vill bara ha närhet till hästen.
 
Sv: Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?

Så bra uttryck av dig!" Vill bara ha närhet till hästen." Så känner jag också egentligen, att den är en kompis. En riktig bästis. Att tävla är absolut nej för mig men jag vill gärna träna, inte bara skogsmulla på en outbildad häst.
 
Sv: Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?

Jag har vetat att jag vill ha DEN hästen med det samma jag fått ögonkontakt med dem i princip...

Det måste klicka!! Man skall bli kär i hästen!! Allt annat går att jobba med,
men om inte det finns en connection så kvittar det hur duktig hästen än är, det kommer ändå aldrig bli bra.
 
Sv: Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?

Ridningen är ju en sån liten del av allt med att äga häst så det tycker jag inte är lika viktigt som att man klickar med hästen på alla andra plan.
 
Sv: Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?

Där får jag nog säga emot! Har träffat på den typen där man blir kär direkt vid första ögonkontakten och det blev helt perfekt! Men också där jag köpt hästen enbart för att det såg bra ut på pappret och jag visste att det skulle bli bra med lite jobb. Kontakten växte fram och nu tycker jag om den hästen precis lika mycket! :)

Det viktigaste är väl magkänslan, man behöver inte bli kär direkt men det skall iallafall kännas bra och finnas nåt att bygga på. Grunden måste ändå finnas, att det inte går helt tokigt till vid ridningen tex utan att det ändå funkar såsätt.
 
Sv: Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?

Min klickade ingenting när jag provred honom.
Jag köpte med hjärnan och inte med hjärtat.
Listade upp en rad egenskaper som min blivande häst skulle ha.
Åkte inte och tittade på något som inte uppfyllde kraven.
Tittade på en häst och köpte den.
Första året var inte skoj, alldeles för mycket häst för mig.
Nu efter 1 1/2 år så är han helt rätt. En fantastiskt bra och trevlig häst med alla de egenskaper jag vill ha på en häst.
1. bra temperament, med stabilt psyke 2. svenskfödd exsemfri 3. ung och välutbildad 4. bra stam, exteriör och gångarter 5. rätt storlek och så vidare.
Han blev dyrare än jag tänkt mig och nykastrerad så det fick jag ta.
 
Sv: Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?

Jag satte mig ner och funderade igenom vad jag ville ha för häst. Innan jag började titta. Kallblod, ju grövre desto bättre. Mankhöjd ca 155 cm. Ålder 6-12 år, något år hitt och dit spelade ingen roll. Riden och lugn i det. Vet att jag stressar upp mig ibland och ville ha en stadig häst.

Vissligen dök rätt häst upp för tidigt, var redan tingad. Men det löste sig. Jag letade inte, skulle bara titta vad en sådan häst kunde kosta.

Sedan kan man göra som min sysster. Hon skulle inte ha någon häst. Ev. Skulle hon börja om på ridskola om ett par år, då hon inte ridigt på sju år.
Då hon följer med som smakråd. Jag känner att det inte klickar, med den hästen. Lite ung, lite mycket fart i, men hade det lila extra. Hon föreslår att vi ska dela, så hon tar de första smälarna och vi stöttar varandra. Samt att när hon tröttnar, får jag bestäma hur det blir med hästen. Efter fyra månader köpte hon ut mig. Hon skulle aldrig äga en fjording. De är ju sega, bjuder aldrig fram och om hon skulle ha en ny häst skulle det vara ett varmblod. Kallblod är inget för henne.
Hon kan inte tänka sig att byta ut sin turbo fjording, nu när hon lärt känna honom. Jag hade antagligen sålt vidare. Då det är för mycket häst för mig.

Så är du inte säker leta vidare. Ha med någon du litar på, som vet vad du passar med.
 
Sv: Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?

Det måste klicka!! Man skall bli kär i hästen!! Allt annat går att jobba med,
men om inte det finns en connection så kvittar det hur duktig hästen än är, det kommer ändå aldrig bli bra.

Håller med och tänkte berätta om hur det gick till med min ponny...
Jag såg honom för första gången flera år innan jag köpte honom och var direkt pangförälskad. Sååå vacker ponny :love:
Men jag skulle inte ha någon ponny, så trots att min häst bodde i samma stall (fast olika "delar") hade jag noll kontakt med ponnyn. Det var bara någon enstaka gång jag såg honom och jag blev lika blixtförälskad varje gång.

2-3 år senare fick jag en fråga om jag kunde tänka mig att börja rida honom ett par gånger i veckan. I början gick det skit, men vi växte ihop med tiden och efter ca ett år köpte jag honom och det har jag inte ångrat en dag. Jag har aldrig trivts så otroligt bra med någon häst som med min, när vi väl lärde känna varandra.
Kärlek på första ögonkastet tror jag på!
 
Sv: Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?

Hej!

Jag tror att man i steg ett bara ska titta på hästar som stämmer in på de grundkrav man har, tex ålder, kunskapsnivå och sånt. När man sedan provrider tror jag man bör uppleva någon typ av kärlek vid första ögonkastet. Är man "kär" i sin häst blir allt så mycket lättare när livet och hästeriet blir jobbigt (tex om hästen blir långvarigt sjuk/skadad).

Men det beror nog på vad man är för typ av person också. För vissa är det viktgaste att ridningen funkar, för andra att de har en känsla med hästen i övrigt.

/Lavinia, köpt både på känsla och utan. Den helt utan såldes efter något år, det var inte alls lika kul längre.
 
Sv: Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?

När jag ska köpa hästen tar jag hänsyn till två saker i första hand:
1. Vad ska jag ha hästen till? Tävlingshäst, hobbyridning? osv.
2. Priset -tittar inte på hästar som jag inte har råd med.

Jag provrider bara hästar i "rätt" prisklass och som har kapacitet för det jag tänkt (jag vill tävla, har som mål att kvala SM). Eftersom jag vet att alla hästar jag provar kommer klara det jag tänkt & hästar jag har råd med så går jag sedan efter magkänslan/kemin mellan mig och hästen :)
Man ska ju ändå träffa hästen troligtvis varje dag och då måste det vara en individ som man gillar och längtar efter att umgås med och som "alltid" är rolig att rida!

Hästen som jag äger nu var lite yngre än vad jag tänkt, men bra pris och kapacitet. Hade henne på träning och visste att hon skulle säljas så småningom, blev kär egentligen första gången jag satt upp och efter 2mån köpte jag henne :) provred flera hästar eftersom jag tyckte att hon var för ung egentligen, men kunde inte släppa den lilla tjejen :)
 
Sv: Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?

Hej!

Jag tror att man i steg ett bara ska titta på hästar som stämmer in på de grundkrav man har, tex ålder, kunskapsnivå och sånt. När man sedan provrider tror jag man bör uppleva någon typ av kärlek vid första ögonkastet. Är man "kär" i sin häst blir allt så mycket lättare när livet och hästeriet blir jobbigt (tex om hästen blir långvarigt sjuk/skadad).

Men det beror nog på vad man är för typ av person också. För vissa är det viktgaste att ridningen funkar, för andra att de har en känsla med hästen i övrigt.

/Lavinia, köpt både på känsla och utan. Den helt utan såldes efter något år, det var inte alls lika kul längre.

Håller fullständigt med dig! Hästar är som partners. Finns ingen attraktion från start spelar det ingen roll hur många check box där är. Å andra sidan för att det ska funka i längden måste de där boxarna checkas.. B-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 143
Senast: mamman
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 579
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag, min mamma och lillasyster har en 22 årig (riktigt pigg) C-ponny som vi "delar på". Jag och min lillasyster tävlar regelbundet...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Bass3
·
Ridning Efter ett sex år långt hästuppehåll har jag tagit upp ridningen igen. Rider i dagsläget på ridskola en dag i veckan samt är medryttare...
Svar
5
· Visningar
2 034
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp