Hur ska jag tänka?

becca

Trådstartare
Hejsan.
Nu sitter jag här med en häst med muskler på fel ställen och ser ärligt ut som en kossa.
Jag har totallt ingen anning om hur man räknar ut foderstater! Snälla kan ni hjälpa mig hur jag ska tänka och hur jag ska räkna!!:crazy:

Sv: Hur ska jag tänka?

Det är lite svårt att skriva allt vad du bör tänka på. Men om du vill komma igång lätt så ska du söka "foderstat på häst" och få upp ett program som du kan använda , förut satt att du har analys på grovfodret.

Sen undrar man vad du menar att hästen har muskler på fel ställe?

Jag skulle rekommendera att du även försöker hitta boken "Utfodringrekommendationer för häst" SLU´s bok ,för att du ska få mer kunskap om hur man lägger upp en riktigt foderstat på egen hand. Att bara använda ett program via dator utan kunskap är kanske inte den bästa.
Kunskap is the key!

Sv: Hur ska jag tänka?

Muskler på fel ställen går inte att komma åt genom enbart foder. Det krävs korrekt träning för att hästen ska få muskler på rätt ställen.

Att hästen ser ut som en kossa tolkar jag som att den är urgröpt, men det kan vara en feltolkning. Hemligheten för att skapa goda förutsättningar för träningsresultat är rätt näring. Och grunden till det är kunskap om vad hästen behöver för att må bra. Foderstaten bygger på grovfoder, har man valt grovfoder med omsorg behövs i många fall inte mer än så. Om det brister i grovfodret behöver man komplettera med kraftfoder.

Du har redan fått bra tips ovan, det är alltid bra att sätta sig in i grundläggande fakta om utfodringsrekommendationer. Christina Planck har skrivit väldigt bra böcker, finns på biblioteket.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar