Hur ska jag göra?

J

Johanna223

Jag har en häst som är connemara/fullblod. Jag tog hem honom för 2-3 veckor sedan, han var inte riktigt tjock, men lite överviktig. Så nu undrar jag hur jag ska kombinera träningen med foderstaten!
Just nu får han: (uppdelat på morgon och kväll)
ca 0,5 kg betfor
ca 1 kg havre
6 kg hö
en massa mineraler

Jag rider honom:
i genomsnitt 4 dagar i veckan i paddocken, då rider jag ungerfär 1 timme. Vi brukar då träna på LA nivå ungefär. (har kapacitet för MVS:B)
Jag har hoppat honom 1 ggn, hur många ggr i månaden ska jag hoppa? han tycker att det är kul, har kapacitet för 140, är 150 cm. hittills har jag hoppat honom en ggn (90cm som mest).
Dom andra 3-4 dagarna rider jag ut och låter honom koppla av från arbetet. Mitt mål just nu är att tävla 80 i höst. Och LC:1 till vår.
Tacksam för hjälp!

Sv: Hur ska jag göra?

Jag har en häst som är connemara/fullblod. Jag tog hem honom för 2-3 veckor sedan, han var inte riktigt tjock, men lite överviktig. Så nu undrar jag hur jag ska kombinera träningen med foderstaten!
Just nu får han: (uppdelat på morgon och kväll)
ca 0,5 kg betfor
ca 1 kg havre
6 kg hö
en massa mineraler

Jag rider honom:
i genomsnitt 4 dagar i veckan i paddocken, då rider jag ungerfär 1 timme. Vi brukar då träna på LA nivå ungefär. (har kapacitet för MVS:B)
Jag har hoppat honom 1 ggn, hur många ggr i månaden ska jag hoppa? han tycker att det är kul, har kapacitet för 140, är 150 cm. hittills har jag hoppat honom en ggn (90cm som mest).
Dom andra 3-4 dagarna rider jag ut och låter honom koppla av från arbetet. Mitt mål just nu är att tävla 80 i höst. Och LC:1 till vår.
Tacksam för hjälp!

Är själv jättedålig på sånthär men reagerade lite på att du skrev att han fick en massa mineraler,, det är ju inte bra för hästarna att få i sig för mkt.

Hur mkt gick han innan han kom till dig'?

Sv: Hur ska jag göra?

Det bästa du kan göra om du vill ha ner honom lite i vikt är att skritta och trava mkt ute. Långa turer i lugnt tempo förbränner fett och får honom långsiktigt i bra kondition. Skritta ochså i kuperad terräng; lite uppför och nerför så får han allsidig träning.

Hur ofta du kan hoppa beror helt klart på hur vältränad och gammal han är och hur du gör när du hoppar. Gymnastikhoppning på lägre höjder utan för många språng kan göra ett par ggr i veckan på en häst i bra form. Att hoppa på högre höjder gör man mer sällan eftersom det sliter ilandningarna.

Vill du få ner din häst i vikt (förbränna fett från kroppen) skulle jag tillfälligt dra ner lite på kraftfodret. Behöver han istället bygga upp muskler och blir fastare i hullet kan man höja proteinintaget, och ev även energin något om han inte är överviktig utan snarare muskelfattig. Det bästa är att räkna ut en ordentlig foderstat.

Och jag skulle fundera på att lägga till lite mer hö. 6kg är väldigt lite och det är inte bra för magen att var tom så ofta och länge. När du drar ner på fodret måste man alltd var försiktig med att ta bort för mkt hö. Minst 1,2 kg torrsubstans/100 kg kroppsvikt, dvs om du ger ett normalt hö ( ts 84%) till en häst på 500 kg måste du ge minst 7,14 kg hö för att magen ska må bra.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama