hur ska jag göra??

Z

Znooty

våran 2 åriga travar valak håller på som om han vore en hingst.
bits och stegrar sig så fort det är ett sto i närheten...
jag vill gärna lösa detta på ett så naturligt sätt som möjligt..

tacksam för svar :bow: :bow:

Sv: hur ska jag göra??

Innan man kan lösa någonting på hästars vis, så måste man förstå och kunna göra sig förstådd på deras vis. Har du tidigare hanterat hästar på det sättet?

Det finns inga regler som säger att "när det här händer gör man så" eller "när det där händer gör man si". Man måste alltid utgå från individen och en handling kommer improvisoriskt utifrån hästens individ, upplevelse och inställning i situationen. Du måste förstå hästen innan du vet vad du ska förmedla för att bli av med beteendet.

Kanske behöver du börja med att bygga en ny relation med hästen innan du kan hantera hans beteende. Men en sån relation är ett måste i all hantering, anser jag, och detta främst för hästens skull, men också för att få en säker tillvaro med dessa vackra, men starka, djur.

Det finns dock en del bukefalister som har mycket kunskap att dela med sig av, och kanske kan de hjälpa dig att med hjälp av den här situationen(som är ett beteende du vill få bort) börja bygga en relation. Det är dessutom ofta ganska bra att använda sig av ett problem när man vill bygga ett förtroende med en häst. Hästen reagerar tydligare så du har lättare att tolka honom.

Prova pm:a någon kunnig bukefalist, själv upplever jag att Tassetas har en bra filosofi och dessutom har ganska omfattande kunskap. Men det är min personliga erfarenhet, och det finns säkert fler kunniga.
Lena_O.. nånting, verkar också väldigt kunnig, men henne har jag inte sett lika mycket.

Nu gjorde jag bukefalist-reklam.. :angel: hoppas det var ok...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
779
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama