hur ska jag börja träna hästen?

C

caka

hej
jag jag har precis börjat rida en travare som har varit skadad i ryggen och inte blivit riden på drygt ett år. nu är han frisk och jag har börjat rida honom. Han har blivit riden innan och kan alla fattningar osv.
saken är den att jag för ett litet tag sedan har kommit i kontakt med ägaren till de här hästarna och undrar nu om jag kan få lite tips och övningar på vad jag ska göra för att bygga upp musklerana igen på honom?
ha det bäst /caka

Sv: hur ska jag börja träna hästen?

Hej, börja med att gå promenader om han absolut inte har någon kondition.
Har han skaplig kondis, skritta på honom i en månad, i cirka 20-30 min varannan dag, ut i skogen och så tex.
Sen kan du kanske ta något travsteg, då och då. kanske 30 meter en gång i veckan. när du har hållt på med det sista jag skrev i en månad, börja trava kanske 200 meter en gång i veckan och 30 meter varannan dag, efter det kan du ringa i kanske i en timme, med 500 meter skritt utbrett på, ridpasset.
Och vill du att han ska bygga upp mycket myskler, så klättra en gång i veckan också.
Sen kan du kanske ta en kort galopp då och då!
Lycka till!

Sv: hur ska jag börja träna hästen?

Jag tycker att du ska ut och promera honom för hand, tex runt i skogen,mellan träd & över stock & sten. Det kan du gör i ca3veckor och sedan kan du tömköra hästen rakt fram i ca 2*10 min om dagen i ca 3veckor, och sedan kan du börja tömköra i skogen, lite slalom mellan träden och över stockar & kullar, det kan du göra i ca 3veckor och träna även lite halter när du tömkör. Efter det kan du hoppa upp och skritta ca 15-20 min om dagen bara rakt fram i ca 2veckor & därefter kan du skritta i skogen ca 2veckor (SKRITTKLÄTTRA MYCKET), och efter dessa veckor kan du börja med lite travsteg på jämn mark i 2veckor & sen på liite mer kuperad mark i 2veckor, och sedan kan du börja skritt & tarvklättra mycket(helst i ett sandtag om du har tillgång).
Red igång & musklade ryggen på min vbl-valack på detta sätt :)

Mvh Linnea

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 695
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
810
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama