Hur ska jag bära mig åt för att sluta spänna mig?

Vira

Trådstartare
Varje gång jag tävlar dressyr så spänner jag mig, vilket gör att hästen slår av och det går uruselt. Det som är mest irriterande är att jag bara är lite nervös och det är inte alls särskilt mycket jag spänner mig, men det är tillräckligt för att hästen ska bli extremt tungriden och seg. Har ni några tips på hur jag ska göra för att slappna av?

Det känns nämligen som om jag har provat ALLT. Jag har nästan tio års tävlande bakom mig, så det är inte nybörjarnerver och jag har börjat tappa hoppet om att det ska gå över med tiden. Jag har:

*gjort avslappningsövningar innan jag ska in och medan jag rider
*satsat på att ha superkul, strunta i resultatet och tokflina hela programmet
*nynnat på en låt i huvudet för att tänka på något annat
*samma som ovan fast i stället memorerat en sifferserie på 70 siffror och sedan räknat den om och om igen :o
*varit hyperkoncentrerad på ridningen/programmet och gå igenom varje punkt medan jag rider
*varit förbannad
*tänkt på något sorgligt
*tänkt att formen inte spelar någon roll och satsat på att bara rida på framåt för att i alla fall komma undan det här med att hästen blir seg

Inget av det har fungerat. Vad finns det mer att göra? Är det bara att ge upp det här med tävlingar som ett hopplöst fall eller fortsätta att tävla på med samma usla procent varje gång? Det enda jag spontant kan tänka på är att öva och öva på att rida program (det räcker med att det är någon form av bedömning för att nervositeten ska komma, det behöver inte vara en riktig tävling), men i och med att jag har hållit på i så många år redan vete tusan om det hjälper. Hästen kan för övrigt programmen bättre än jag vid det här laget ... Eller mental träning av något slag? Eller kanske få hästen att gå fram fastän jag spänner mig, hur nu det ska gå till?

Har någon annan här haft liknande problem?

Sv: Hur ska jag bära mig åt för att sluta spänna mig?

Jag har definitivt inte tävlat lika länge som du (en handfull gånger bara) så jag kan fortfarande skylla den lilla nervositeten på att jag är nybörjare. Men det går bättre och bättre och när jag väl kommer ihåg att andas med långa djupa andetag så upplever jag att det gör en markant skillnad. Jag yogar (kundaliniyoga och mediyoga) och tränar mycket på andningen då. När man spänner sig så är andningen det första som sticker. Därför tror jag det är vettigt att kombinera ridningen med yoga som ju också ökar fokusen.

Är det du som spänner dig då? Det är inte så att det är hästen som blir nervös och spänd = tappar bjudningen?
Det låter ju som att du verkligen jobbat med olika tekniker, men jag tänker att det kanske inte ens är i rätt ände.
Blir det samma på en annan häst?

Om problemet bara ligger hos dig så tror jag att det "bara" är att träna "tävlingsmoment" och programridning. Mental träning är inte fel heller. Vet inte vart du håller till, men jag vet att det finns kurser i mental träning just med fokus på tävlingsridning.

*tänkt på något sorgligt

Det var bland dom märkligaste/roligaste tricken jag hört för att förhindra nervositet:D.

Det enda jag tror som hjälper är dock att fortsätta utsätta dig för tävlingsmomentet och fokusera på ridningen inne på banan. Ett tips som kanske kan funka är att bli filmad ofta när du rider. Tänk att filmen ska läggas ut på Buke och du ska bli bedömd, så tränar du kanske din mentala inställning till att bli bedömd;).

Jag har ett tips som inte har med spänning specifikt att göra, men med känslan som jag hade svårt att få på tävling för att jag lätt började "fixa" då jag fick lätt panik över att hästarna aldrig var som hemma...

Jag har tränat en väldig massa yoga för att lära mig kroppskontroll och lära min kropp hur den ska reagera genom tankekraft. När jag sen har tränat för mina dressyrtränare och hästen reagerat bra har jag försökt att lära mig hur just den känslan känns i kroppen. Var jag spänner mig, var jag slappnar av, hur min position är med händer och ben och allt annat. Sen har jag försökt att kopiera det tillräckligt många gånger på lektion så i helgen när jag var och tävlade så kunde jag plocka fram det.

Det blir någon sorts affirmation: jag kan rida, jag är inte rädd/nervös/har prestationsångest osv. Jag kan rida, jag gör bara så här! Och så funkar det! Helgens tävling var den första gången jag provade det här på riktigt, och det gick bättre än någonsin.

jag har börjat göra lite samma på träning. Typ när skolorna känns bra så tar jag in hur det känns i min kropp och så försöker jag komma dit nästa gång jag rider dem.

Kan det vara något för dig också? Att göra ett muskel- och kroppsminne av hur det ska kännas och så får du fokusera på hur musklera i dig själv känns?

Flummigt kanske? :meh:

Jag ska starta mitt livs (-och jag har levt läääänge:o) första dressyrtävling på lördag. Jag har bestämt mig för att låtsas att det är en helt vanlig träning och att min trygga tränare står i en hörna och talar om vad jag ska göra. Ingen aning om det funkar:)

en mental tränare kanske skulle vara något?

Tänkte också på det.

Ts: Många som tävlar på elitnivå har en mental tränare. Det är inget hokus pokus utan har att göra med hur hjärnan arbetar och fungerar.

Jag har definitivt inte tävlat lika länge som du (en handfull gånger bara) så jag kan fortfarande skylla den lilla nervositeten på att jag är nybörjare. Men det går bättre och bättre och när jag väl kommer ihåg att andas med långa djupa andetag så upplever jag att det gör en markant skillnad. Jag yogar (kundaliniyoga och mediyoga) och tränar mycket på andningen då. När man spänner sig så är andningen det första som sticker. Därför tror jag det är vettigt att kombinera ridningen med yoga som ju också ökar fokusen.

Hmm, yoga kanske skulle vara värt ett försök. Jag har varit omgiven av yogalärare i hela mitt liv men har barnsligt trotsigt sett till att undvika allt vad yoga heter - men de har inte gett upp sina försök att göra yogamänniska av mig, så jag kanske skulle ge efter för dem och se hur det går :p.

Är det du som spänner dig då? Det är inte så att det är hästen som blir nervös och spänd = tappar bjudningen?
Det låter ju som att du verkligen jobbat med olika tekniker, men jag tänker att det kanske inte ens är i rätt ände.
Blir det samma på en annan häst?

Om problemet bara ligger hos dig så tror jag att det "bara" är att träna "tävlingsmoment" och programridning. Mental träning är inte fel heller. Vet inte vart du håller till, men jag vet att det finns kurser i mental träning just med fokus på tävlingsridning.

Det där är en riktigt bra fråga. Under flera år skyllde jag allt på hästen, men sedan jag insåg att jag faktiskt inte slappnar av själv så har jag lutat åt att det är där problemet sitter. Det känns ju också som det enda jag kan göra något åt, även om det skulle vara hästens spänning som är huvudproblemet. Den enda andra hästen jag har tävlat regelbundet på förvandlades till ett slow motion-monster på tävling oavsett vem som satt på, så det kan jag inte riktigt avgöra något från.

Det var bland dom märkligaste/roligaste tricken jag hört för att förhindra nervositet:D.

Det enda jag tror som hjälper är dock att fortsätta utsätta dig för tävlingsmomentet och fokusera på ridningen inne på banan. Ett tips som kanske kan funka är att bli filmad ofta när du rider. Tänk att filmen ska läggas ut på Buke och du ska bli bedömd, så tränar du kanske din mentala inställning till att bli bedömd;).

Eh ja, jag har som sagt försökt med det mesta :o :D.

Jo jag får nog traggla på, för jag vill ju ändå fortsätta att tävla! Det där med filmen var en bra idé, för om det bara fungerar nervositetsmässigt ger det ju massor av möjlighet att träna inför "bedömning" :).

Det där med kroppsminnet är ett bra tips. Jag har ridit ett par pass för en fantastisk tränare som har fått mig att tänka åt det hållet när jag rider, och när det fungerar är det verkligen guld värt. Ett av mina problem på tävling är just att det där "kroppsminnet" eller vad man nu ska kalla det blir stört när jag spänner mig. Tror jag. Dock så har jag ju inte vävt in någon yoga i det, men det ska testas!

en mental tränare kanske skulle vara något?

Tänkte också på det.

Ts: Många som tävlar på elitnivå har en mental tränare. Det är inget hokus pokus utan har att göra med hur hjärnan arbetar och fungerar.

Är det typ mindfulness ni tänker på då, eller finns det diverse andra typer av mentala tränare? Jag kanske skulle lägga någon timme på att googla runt på det och se hur det verkar och om det finns några vettiga kurser :).

Väldigt förenklat:
Hjärnan kan inte skilja på riktiga minnen och påhittade minnen. Så om du visualiserar att du rider lugnt och avslappnat så kommer hjärnan att tro att du har ridit avslappnat helt enkelt.

Detta är något som du kan göra när du tex ligger i badkaret eller bara slappar i soffan.

Tror inte du behöver gå någon kurs så här till att börja med utan ta och googla lite så hittar du säkert många bra tipps på hur man går till väga.

Tack! Jag har provat något liknande (föreställt mig att jag rider programmet perfekt och "ridit" igenom programmet i huvudet), men inte så strukturerat eller regelbundet. Jag får försöka med det helt enkelt och se om jag kan googla fram några övningar eller så :).

Ursäkta oväsentligt svar, men kan du memorera 70 siffror O_o

Tänk att filmen ska läggas ut på Buke och du ska bli bedömd, så tränar du kanske din mentala inställning till att bli bedömd;).

Jag är inte helt säker på att det är ett bra knep för att slappna av.... :rofl:

Jag är inte helt säker på att det är ett bra knep för att slappna av.... :rofl:

Nä inte att slappna av, men det är tanken på att bli bedömd som är det issue. Då får man jobba kognitivt på att känna sig bedömd iaf:p.

Det där var verkligen bra!

Det känns ju så tydligt i kroppen när man slappnar av och det lossar och hästen jobbar rätt.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 482
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 841
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama