HUr ska hösilage lukta???

Mysaan

Trådstartare
Jag använder det inte själv men stallägaren använder det och det luktar som en gödselstack i hela jäkla stallet nu. Efter 1 dags användande av det. Jag får kväljningar av att gå in i stallet. :crazy:

Är det normalt att det luktar så vidrigt??? :confused:

Sv: HUr ska hösilage lukta???

Men det ska ju lukta gott... Fräsht..

*kl*

Detta luktar allt annat än fräscht surt och gödsligt svårt att förklara.

Är det något fel på detta då eller?

I början tyckte jag det luktade kattpiss :o Men har stött på ensilage som luktar mer fruity joice (dvs som tuggumit lite sött).

Hösilage ska ju lukta gott.

För ungefär en månad sedan sedan kom jag till stallet och det luktade ungefär som du beskriver. Såg då att en av balarna var ordentligt möglig. Den stod lite vid sidan av på väg att slängas och en ny fräsch bal var öppnad.

Nej, hösilage ska inte lukta ammoniak, då är det något som är fel.
Hösilage ska lukta lite syrligt, fruktigt som banan eller, som någon annan skrev, juicy fruit-tuggummi.:)

Immer

Är det väldigt blött, liksom geggigt, nästan slemmigt?

*lånar knapp* Tycker att vårat hösilage luktar fikon. :D
Blir alltid sugen på o smaka jag älskar doften av hösilagen.. hehe

Jag vet hur ett bra hösilage ska lukta men jag tycker ändå det luktar skunk! Jag vet att vårat silage är bra, luktar rätt, men JAG tycker det luktar allt annat än frächt, tuggummi, gott osv.

Nu för tiden så har jag vant mig vid doften och reagerar inte så för det, värre första året jag använde det och innan då jag bara hjälpte till i stall med ensilage *pyton* det stank i hela stallet och jag höll andan när jag skulle nära balarna.... Tänkte att hur i hela friden kan dom använda detta stinkande till foder :eek: Att hästarna äter det :eek: osv.

Tror inte det behöver vara fel på erat silage, det är snarare så att vi uppfattar lukten olika.

(Det är väll samma sak som att vissa människor älskar bananer och andra spyr av dom?!)

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 841
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur