Hejsan!
Undrar hur era ridpass ser ut? Har en travare som skolas om till ridhäst. Just nu så rider jag 6 dagar i veckan, hoppning en gång, longering en gång och dressyr resterande dagar.
Undrar hur era pass ser ut. Och hur ni får era ponnyer att komma igång och få lite kondis då vi har en A-ponny som är RIKTIG överviktig och hon blir svettig av att trava en liten bit
.... Tacksam för svar
Jag rider då jag hinner och orkar. Brukar försöka hålla det till ca 5 dagar/v. Ridningen kan också bytas ut till arbete för hand ibland. Men det är sällan nu. Det kan mest bli om jag har väldigt ont i kroppen någon dag eller om jag har brådis och ändå vill hinna röra på kusen lite. Då kanske jag kastar på ett träns och trampar lite tex.
Hur jag lägger upp ridpassen beror helt på. Jag rider ju dressyr och håller på att skola min i det. Så jag rider nästan alltid dressyrövningar om jag så gör det i skogen eller inne.
Sen rider jag olika sorters jobb olika dagar inom det. Och lägger ribban olika högt.
Men generellt på alla hästar har jag ju en lista med saker som jag alltid vill checka av.
Vad beror lite på deras utbildningsnivå och om de har någon problematik av något slag.
Min är fullt frisk och iaf inte längre bara inriden.
På honom kollar jag lite dagsform först. Svarar han fram utan att takten ökas till för snabb? Går det att ta tillbaks utan att han antingen tappar takten. Går ställningen igenom? Går det att böja?
Funkar balansering helt och att lägga honom på linjen?
Går formen att variera utan taktförändringar eller förändrad bjudning eller balansmissar.
Allt det här hör ihop med genomsläpplighet mentalt och fysiskt.
Min är känslig och kan spänna till av saker som händer kring. Jag har inte riktigt hunnit träna bort det helt. Så det är något som måste stämmas av och ev jobbas med.
Funkar ovan börjar vi med övningar. De kan variera beroende på dagsform och vad jag vill prioritera det passet om jag tänker långsiktig plan också.
Ibland blir det inte så mycket mer än att bara checka av allt och bara rulla runt lite och göra lite sidvärts och skolor och i en lite mer mellanform och mindre krav på arbete.
Ibland rider vi lite sidvärts och skolor och så kanske jag jobbar på min sits. Eller så är det nya steg i hästens utbildning eller stärkande övningar han redan kan rent tekniskt men behöver stärkas och vänjas vid och tänja långsamt för att öka kvaliteten i dem eller jobba i dem mot något nästa steg.
Jag lägger in mycket formvariationer och efter extra bra prestation lägger jag gärna in total eftergift i form av att jag bryter av och slutar inverkan och bara låter honom stå eller skritta fritt en stund.
Eller rent av hoppar av och tar hem.
Jag rider också ut en del aningen helt eller före/efter dressyrpass.
Hoppat har vi gjort någon gång och hästen har fått göra det nyligen med "riktig" hopppilot.
Vi kan också trickträna ibland. Och gå på prommisar..
En överviktig häst hade jag tagit på långa skritturer avsuttet. Kan den gå som handhäst kan man ta den så.