Sv: Hur rida med handhäst?
Jag börjar skola hästar jag tränar att fungera då man leder dem. De har vissa signaler för att följa mig, stanna upp, de får inte passera mig och de ska gå att skicka åt olika håll genom att jag pekar på kroppsdelar på dem.
De får heller under inga omständigheter hålla på och styra upp andra hästar om jag är med. Den rollen är min om det behöver göras. De får respektfullt hälsa och lukta etc om den andra hästen visar att det är ok. Men de får inte i hög energi vara på varann då jag är närvarande i hage eller leder dem.
De ska gå att leda med andra hästar.
Därefter är det oftast bara att sitta upp och rida. Ridhästen behöver dock tränas att vara van med linor runt kroppen och även vara trygg i att ha den andra hästen nära inpå. Samt gå att rida enhändigt.
När jag väl rider får handhästen följa samma spelregler som vi har från marken vid ledning/longering.
Jag rider ofta med handhäst. Jag tycker det är mysigt att rida ut mina killar ihop. Gammelgubben kan få vara ridhäst. Och sen kan de yngre få ridas lite mer senare.
Vi hoppar, klättrar, galopperar, badar etc.
Gör man grundjobbet på marken noga är det inga som helst problem att rida med handhäst.
Men de flesta lägger inte grunden.. Sen skiter det sig uppsuttet..
Jag har handhästen i långt ledrep. Skulle något skita sig är jag beredd att släppa handhästen. Hittils har det aldrig skett. Men det måste man vara. Aldrig binda fast hästen och ha dn i grimma är regler jag följer stenhårt. Så gjorde vi även då jag jobbade på travet och man körde med handhäst.